مادرید بزرگترین شهر اروپا با اتوبوس‌های صددرصد انرژی پاک
مادرید بزرگترین شهر اروپا با اتوبوس‌های صددرصد انرژی پاک

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، امروزه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به دغدغه اصلی مدیریت شهری در اکثر شهرهای جهان تبدیل شده است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌جستن از وسایل نقلیه عمومی با کمترین آثار تخریبی بر محیط زیست را می توان در برنامه‌های خرد و کلان مقامات شهری در سراسر جهان مشاهده کرد. شهریار […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

امروزه کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به دغدغه اصلی مدیریت شهری در اکثر شهرهای جهان تبدیل شده است. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌جستن از وسایل نقلیه عمومی با کمترین آثار تخریبی بر محیط زیست را می توان در برنامه‌های خرد و کلان مقامات شهری در سراسر جهان مشاهده کرد.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: علاوه بر این، بکارگیری اتوبوس‌های با انرژی پاک و برقی که بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند از جمله برنامه‌ریزی‌های ابرشهرهایی مانند لندن، پاریس، بارسلونا، مادرید، کپنهاگ و … است.

با شروع سال ۲۰۲۳، حمل و نقل عمومی شهر مادرید اسپانیا هم برای کیفیت هوا و هم خدمات حمل و نقل عمومی سبک و معیارهای جدیدی را ارائه کرده است.

در سال ۲۰۲۰، شهردار مادرید اعلام کرده بود که بعد از سال ۲۰۲۳، هیچ اتوبوسی در حمل و نقل عمومی با سوخت‌های دیزلی در سطح شهر تردد نخواهد کرد. اکنون در سال ۲۰۲۳، این وعده محقق شده است و مادرید پایتخت اسپانیا را به عنوان بزرگترین شهر اروپا تبدیل کرده است که از ۱۰۰% اتوبوسهای دوستدار محیط زیست در ناوگان حمل و نقل عمومی خود استفاده می‌کند، بطوریکه این نوع اتوبوسها از سوخت پاک استفاده می‌کنند.

در واقع، مادرید، موتور آخرین اتوبوس دیزلی خود را در اواخر دسامبرسال ۲۰۲۲ خاموش کرد و شروع پاکی را برای سال جدید تضمین کرد.

با کنار گذاشتن آخرین اتوبوس دیزلی در مادرید، در حال حاضر، اتوبوسهای ۱۰۰% بدون نیاز به بنزین شرکت حمل و نقل عمومی مادرید از ۱۹۱۵ وسیله نقلیه با گاز طبیعی فشرده CNG)) و ۱۸۰ خودرو برقی تشکیل شده است. دراوایل سال ۱۹۹۴، شرکت حمل و نقل عمومی مادرید پیشگام یکپارچه‌کردن اتوبوسهای  CNG داربود.

در حال حرکت به سمت وسایل نقلیه برقی و هیدروژنی

پژوهش برای یافتن راهکارهای پایدار رو به افزون از نقطه نظر زیست‌محیطی تعهد قطعی شرکت حمل و نقل عمومی مادرید برای مادرید است و این امر از حمایت کامل دولت برخوردار بوده است که به برقی‌شدن وسایل نقلیه منجر شده است، بطوریکه پیش بینی می‌شود ۲۵درصد ناوگان شهری تا سال ۲۰۲۵ برقی خواهد شوند.

برای نیل به این هدف، مرکز عملیات شرکت حمل و نقل عمومی مادرید در ایستگاه لا الیپا مادرید با ظرفیت ۳۱۸ اتوبوس در حال تبدیل‌شدن به عنوان مرجع مدیریت ۱۰۰درصد ناوگان الکتریکی است و مجهز به سیستم‌های فوتوولتاییک بوده که برای تامین برق طراحی شده است.

علاوه براین، این شرکت متعهد شده است که بطور پیوسته با آخرین فن‌آوری‌ها حرکت کرده و در این راستا، شرکت حمل و نقل عمومی مادرید در نظر دارد اولین ۱۰ اتوبوس هیدروژنی را در اوخر امسال همراه با خرید ۱۵۰ خودرو برقی دیگر معرفی کند.

تبدیل شدن به ناوگان حمل و نقل پاک و نوآور یکی از اهداف راهبردهای زیست‌محیطی برای توسعه  پایدار با نام مادرید ۳۶۰ در شورای شهر مادرید بوده و در عین حال یکی از محورهای برنامه راهبردی این شرکت تا سال ۲۰۵۰ است.

در این رابطه، مدیر کل شرکت حمل و نقل عمومی مادرید گفت:” این حرکت نتیجه تلاشهای مجدانه شورای شهر مادرید و شرکت حمل و نقل عمومی مادرید در سالهای اخیر بوده است تا پایداری را نه تنها در حمل و نقل شهری بلکه در تمامی جنبه‌های مدیریت شهری بکار گیرد”.