قوانین مبهم و ضعیف و نبود ضمانت اجرایی، باعث کاهش اقتدار شوراها شده است
قوانین مبهم و ضعیف و نبود ضمانت اجرایی، باعث کاهش اقتدار شوراها شده است
غفاری گفت: قوانین مبهم و ضعیف و ضمانت اجرایی نداشتن این قوانین، سبب ضعف عملکرد و کاهش اقتدار شوراها شده است.

به گزارش آرمانشهر

علیرضا غفاری نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به در پیش بودن روز ملی شوراها، گفت: برای نکوداشت هفته شوراها، امسال برنامه‌های خوبی از جمله حضور رئیس‌جمهور در ویژه برنامه روز ملی شوراها و انتخاب شوراهای برتر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگر شیوه‌نامه انتخاب شوراهای برتر سریع‌تر ابلاغ می‌شد، مناسب‌تر بود و زمان بیشتری در اختیار شوراها قرار می‌گرفت البته متأسفانه در برخی مناطق اهتمام جدی برای اجرای این شیوه‌نامه وجود ندارد که توسط وزارت کشور باید برخورد شود چرا که هنگامی که خود شوراها اعتبار شورا را نادیده می‌گیرند، توقعی از دیگران نمی‌توان داشت و حرمت امامزاده را متولی آن نگاه می‌دارد.

غفاری در مورد جایگاه شوراها نیز خاطرنشان کرد: برای بررسی این موضوع ابتدا باید ببینیم که اکنون شوراها در چه سطح و جایگاهی هستند و اگر آن را پایین می‌دانیم، ریشه‌یابی کنیم که دلیل آن چیست و مشکل در کجاست؟

وی ادامه داد: در هر نهاد یا سازمانی اگر مشکلی ایجاد شود ابتدا باید در همان جا به دنبال مشکل گشت اما در مورد شوراها این مسئله صدق نمی‌کند چرا که شوراها تأثیرپذیری بیشتری از سایر نهادها دارند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها افزود: قوانین مبهم و ضعیف و ضمانت اجرایی نداشتن این قوانین، سبب ضعف عملکرد و کاهش اقتدار شوراها شده است. در قانون پیش‌بینی نشده است که اگر فردی یا نهادی قانونی که در مورد شوراها وجود دارد مثلاً قوانینی که در قانون اساسی کشور که بالاترین قانون کشور است، در مورد شوراها وجود دارد، رعایت نکند چه برخوردی می‌شود؟ وقتی بر فرض استانداری در یک سال گذشته علی‌رغم پیگیری‌های بسیار یک بار هم اعضای شورای استان را نمی‌بیند، باید چه کرد؟

غفاری عنوان کرد: برای ارتقای جایگاه شوراها، دو نهاد بسیار مهم هستند؛ اولی قوه مجریه و در رأس آن وزارت کشور و دوم مجلس است که باید اهتمام جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند و می‌توان گفت ۸۰ درصد این موضوع به این دو نهاد مربوط است.

وی اظهار داشت: اهتمام و تلاش جدی از سوی دولت‌ها و مجلس‌های مختلف به موضوع ارتقای جایگاه شوراها و اصلاح قوانین موجود، دیده نشده است هر چند در دولت فعلی در سطح عالی و نه در سطح متوسط و پایین، اقدامات خوبی در حال انجام است.

غفاری در پایان با بیان اینکه در صف اول مبارزه با مشکلات، شوراها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار دارند، گفت: برای اینکه شوراها بتوانند در این زمینه قوی عمل کنند و شاهد ارتقای سطح این نهاد مردمی باشیم باید سه عنصر، قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا، قانون تشکیلات و طرح مدیریت یکپارچه شهری با هم اصلاح و اجرایی شوند و در غیر این صورت آن اتفاقی که باید، رخ نخواهد داد.