فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم پیچیده است
فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم پیچیده است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، رسول غیبی‌حاجیور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اجرای برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در کوتاه‌مدت موجب جذب پزشکان و افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت شد، با این وجود شرایط دشوار زندگی، زیرساخت‌های ضعیف، شرایط کاری نامناسب، تعداد ناکافی بیماران، نارضایتی از حقوق و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

رسول غیبی‌حاجیور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اجرای برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در کوتاه‌مدت موجب جذب پزشکان و افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت شد، با این وجود شرایط دشوار زندگی، زیرساخت‌های ضعیف، شرایط کاری نامناسب، تعداد ناکافی بیماران، نارضایتی از حقوق و مزایا، کمبود امکانات، تجهیزات و کارکنان بهداشتی و درمانی، فشار کاری زیاد، فرصت‌های آموزشی محدود و پیشرفت شغلی کم منجر به دلسردی پزشکان برای کار در مناطق محروم می‌شود.

وی افزود: فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بسیار پیچیده و متأثر از عواملی همچون آموزش اولیه پزشکی، قوانین و مقررات ورود به بازار کار پزشکی، مشوق‌های مالی، شرایط کاری و تعادل بین کار و زندگی پزشکان است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه ایجاد محیط کاری مجهز و ایمن و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم توسعه حرفه‌ای در ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مؤثر هستند، تاکید کرد: بهبود شرایط زندگی پزشکان در مناطق محروم، حمایت اجتماعی و عاطفی از آنها، تأمین آموزش با کیفیت برای فرزندان و شرایط کاری مناسب برای همسران پزشکان و ایجاد حس تعلق به مردم منطقه در آن‌ها نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: با وجود دستاوردهایی برای جذب و ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، هر یک از سیاست‌ها با چالش‌ها و نارسایی‌هایی مواجه است، بنابراین بازنگری کلی سیاست‌های تشویقی تأثیرگذار و رفع چالش برنامه‌ها با ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، تأمین منابع مالی پایدار و مدیریت هزینه‌ها و همسو کردن سیاست‌ها با خدمات و مطالبات آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

غیبی‌حاجیور تاکید کرد: تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به‌ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند، هدف باید شناسایی سیاست‌های تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم باشد.

وی با بیان اینکه گازرسانی به مناطق علاوه بر خدمت به مردم و محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصاد است، گفت: با توجه به قوانین و ضوابط موجود در واگذاری انشعابات گاز، مردم با مشکل مواجه هستند، لذا چاره‌اندیشی برای منطقه سردسیری و سوخت‌رسانی نفت سفید باید به صورت جدی و هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ گفت: بازنگری طرح‌های هادی روستاهای شهرستان کوهرنگ، تکمیل زیرسازی و جدول‌بندی کوچه‌ها و تعیین تکلیف مجری رسیدگی به جاده‌های آنتنی روستا باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعتبارات تخصیص یافته به شهرها و روستاها بر اساس سرشماری است، سرشماری جدید نفوس و مسکن باید انجام و به مسئولان کشوری اعلام شود.

غیبی‌حاجیور با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای زلزله شهرستان کوهرنگ و چهاربانده شدن محور ارتباطی فارسان-کوهرنگ باید پیگیری شود، اظهار کرد: وضع قوانین نیز باید به صورت منطقه‌ای باشد به این دلیل که بسیاری از قوانین در شهرستان‌های محروم قابلیت اجرایی ندارد و منجر به مهاجرت افراد می‌شود؛ رفع موانع ساخت‌وساز و تغییر کاربری و الحاق زمین‌ها نیز ضرورت دارد.