ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم شهری از سوی وزیر کشور به استانداران ابلاغ شد
ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم شهری از سوی وزیر کشور به استانداران ابلاغ شد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ابلاغ “ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم شهری” از سوی وزیر کشور به استانداران به منظور اجرا توسط شهرداری ها خبر داد. آرمانشهر به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، […]

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ابلاغ “ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم شهری” از سوی وزیر کشور به استانداران به منظور اجرا توسط شهرداری ها خبر داد.

آرمانشهر به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب فوق اظهار کرد: این ضوابط در اجرای تبصره ماده یک آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، مصوب دی ماه ۹۶ هیات وزیران، به منظور هماهنگی دستگاه های مرتبط با این موضوع با شهرداریها به عنوان مجری و ایجاد وحدت رویه در شهرداری ها درکارگروه ملی موضوع ماده (۶) آیین نامه یاد شده پس از تشکیل جلسات و بررسی های کارشناسی متعدد با حضور نمایندگان دستگاه­های ذی ربط تهیه و ابلاغ شد.

🔹وی اضافه کرد: در این ضوابط که برای اجرا توسط شهرداری ها به استانداران ابلاغ شده، مولفه هایی که شهرداری ها لازم است در تشخیص مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم به آنها توجه نماید و همچنین انواع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم شهری به تفکیک نوع مزاحمت شامل مزاحمت های فیزیکی، شیمیایی، تردد، بصری و ترکیبی مشخص شده است.

🔹وی افزود: همچنین فرایند تشخیص مزاحمت شامل تشخیص مزاحمت مشاغل و اصناف با تشکیل پرونده، انجام بازدید محلی، بررسی مدارک و مستندات و تطبیق شرایط با قوانین و مقررات توسط ارجاع به کارشناس ذی صلاح و شرایط احراز کارشناس ذی صلاح شهرداری و سرفصل ها و عناوین آموزشی، که می بایست برای رسیدگی به موضوعات مرتبط با ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری طی نماید، نیز در این ضوابط تعیین شده است.

🔹جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: پس از تصویب آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری که در قالب مصوبه هیات دولت به دستگاهها ابلاغ شد، چند تکلیف برعهده کارگروه ملی این موضوع که دبیرخانه آن در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می باشد، گذاشته شد.

🔹وی در ادامه اضافه کرد: یکی از این تکالیف، تدوین دستورالعمل اجرایی ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری و تعیین مهلت مناسب تبصره بند (۲۰) ماده (۵۵ ) قانون شهرداری بود که پس از نهایی شدن آذرماه ۱۳۹۷ از سوی وزیر محترم کشور به استانداران ابلاغ گردید و تکلیف دیگر تدوین ضوابط تشخیص مشاغل و اصناف مزاحم شهری بود که به تازگی با امضای وزیر محترم کشور به استانداران ابلاغ شد.

جمالی نژاد افزود: همچنین “شیوه نامه اجرایی کارگروه محلی ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری به ریاست فرمانداران” در دیماه ۱۳۹۷ از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای اجرا به استانداری ها ابلاغ شد.

🔹وی در خاتمه یادآور شد: با اجرای این سلسله مصوبات که برای نخستین بار پس از گذشت بیش از ۶۰ سال که از تصویب قانون شهرداری می گذرد تهیه شده است، فعالیت­های مدیریت شهری در حوزه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری جان تازه ای خواهد گرفت که نتایج آن قطعا با هم افزایی موثر دستگاه ها و سازمانهای متولی امر ساماندهی به صورت جهشی در دو عرصه زیست پذیرکردن شهرها و حمایت از تولید و اشتغال پایدار؛ تاثیر اصلی خود را خواهد گذاشت.

 

  • نویسنده : آرمانشهر
  • منبع خبر : روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور