شورای شهرداری هستیم، نه شورای شهر
شورای شهرداری هستیم، نه شورای شهر
رییس شورای شهر کرمانشاه با انتقاد از قوانین و آیین نامه های مربوط به شوراها، ضعف و نقص این قوانین را عامل اصلی کاهش کارایی شوراها عنوان کرد.

به گزارش آرمانشهر طیب حیدری در گفت و گو با ایسنا، شوراهای شهر و روستا را نماد حاکمیت مردم بر مردم دانست و افزود: شوراها نمونه بارز دموکراسی یا مردم سالاری هستند و دیدگاه همه نسبت به ماهیت وجودی این ساختار مثبت است.

وی وجود شوراها را امری ضروری دانست وافزود: ماهیت وجودی شوراها مثبت است و بودن آن از نبود آن بهتر است، اما آنچه موجب شده عملکرد شوراها امروزه چندان کاربردی نباشد و ایرادات متعدد در عملکرد آنها مشاهده شود ناشی از وجود برخی قوانین گنگ مربوط به عملکرد این نهاد است.

وی افزود: اصل و پایه هر کاری قوانین و آیین نامه های مربوط به آن است و اگر این قوانین صریح و شفاف باشند، موضوعات بلافاصله در چارچوب آن قوانین قرار گرفته و رفع می شوند، اما متاسفانه ابهام در برخی قوانین به حدی است که عملکرد شوراها را دچار اختلال کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در کنار ضعف قوانین آنچه موجب شده عملکرد شوراها کارایی لازم را نداشته باشد عدم نظارت این نهاد بر سایر دستگاه های خدمات رسان است.

وی افزود: شورای شهر همانطور که از نامش مشخص است باید شورای شهر باشد اما در حال حاضر این شورا عملا شورای شهرداری است و ابزار قانونی برای نظارت بر عملکرد دستگاه های خدمات رسان شهری و نظارت بر امور شهر ندارد.

حیدری گفت: وقتی شورا نتواند بر کار دیگر دستگاه های خدمات رسان مانند آب و برق و مخابرات و … نظارت داشته باشد، نتیجه‌اش این برنامه گی هایی است که در سطح شهر مشاهده می شود که یکبار خیابان برای آب حفاری می شود و با آسفالت آن توسط شهرداری این بار برای گاز حفاری می شود.

وی افزود: از طرفی عامل سوم دیگری که بر عملکرد شوراها اثر گذار بوده به ضعف برخی اعضای شورا برمی گردد که ناشی از انتخاب مردم است، معتقدیم افراد مورد انتخاب مردم محترم هستند اما اگر سطح آگاهی بالا رفته و افراد با دقت بیشتری افراد کاردان و لایق انتخاب کنند، قطعا شوراهای کارآمدتری خواهیم داشت، اما در مجموع میان تمام عوامل ذکر شده ضعف قوانین سهم عمده ای در کاهش کارایی شوراها داشته و دارد و نیاز است این قوانین توسط نمایندگان مجلس اصلاح شود.

رییس شورای شهر کرمانشاه در ادامه در خصوص عملکرد شورای فعلی شهر کرمانشاه هم گفت: شورای پنجم می توانست بهتر عمل کند، اما برخی حوادث موجب شده که در این شورا متن از حاشیه پررنگ تر شود و نتوانیم به نحو احسن به وظایف خود عمل کنیم.

وی افزود: در این دوره اختلاف سلیقه هایی که می توانست به تعامل و کارایی بیشتر منجر شود، موجب ایجاد تضارب آرا شد و همین امر موجب شد تا حد زیادی از کارایی شورا کاسته شود.

حیدری خاطرنشان کرد: البته در کنار حاشیه های ایجاد شده، در مجموع ۲۳۰ جلسه در شورای پنجم برگزار شده که قوانین و آیین نامه هایی برای تسهیل امور شهر و مردم در این جلسات به تصویب رسید و باعث شد اتفافات مبارکی که در دوره های پیشین شورا اتفاق نیفتاده بود در این دوره رقم بخورد.