شهرداری اصفهان «شهر فناوری و نوآوری» را تبلیغ کند
شهرداری اصفهان «شهر فناوری و نوآوری» را تبلیغ کند
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: اگر به مزیت‌های محور نوآوری شهر، گذرهای نوآوری و فرهنگی که شهرداری در مجاورت آن احداث می‌کند اضافه شود پدیده‌ای در شهر ایجاد خواهد شد که اصفهان را از سایر مناطق نوآوری دنیا متمایز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر کوروش خسروی در یکصد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت‌ماه و هفته اصفهان در آذرماه هر سال، فرصتی است تا افتخارات اصفهان مانند شهر فرهنگ، معماری اسلامی، میراث فرهنگی و صنایع دستی بازگو شود اما فارغ از این افتخارات که نمی‌توان آن را منکر شد، اصفهان افتخارات دیگری نیز دارد که مغفول مانده است. وی افزود: این اقدامات حاصل تلاش گذشتگان است و اگر پرسیده شود که مردم اصفهان امروز، چکار می‌کنند؟ باید پاسخ داد که آنها اصفهان را به شهر فناوری و نوآوری تبدیل می‌کنند بنابراین می‌توان در کنار دیگر شاخص‌ها و افتخارات اصفهان، بر شاخص بودن این شهر در حوزه نوآوری تاکید کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اولین پارک فناوری کشور توسط اصفهانی‌ها راه‌اندازی شده، ادامه داد: اینکه در اسناد وزارت علوم، منطقه اصفهان با عنوان «شهرک علمی تحقیقاتی» و سایر استان‌ها با عنوان «پارک علم و فناوری» شناخته می‌شود به دلیل آن است که اصفهان مجموعه‌ای از پارک‌های علم و فناوری را دارد، افتخاری که هیچ استان دیگری دارا نیست.

خسروی خاطرنشان کرد: از پنج هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان بیش از ۵۰۰ شرکت در استان اصفهان قرار دارد یعنی با اینکه شش درصد جمعیت کشور در اصفهان است، تقریباً ۱۰ درصد شرکت دانش‌بنیان در این استان بوده و اصفهان دومین استان کشور از لحاظ تراکم شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: کریدور علم و فناوری که در سال ۸۴ توسط هیئت وزیران تصویب شد، توسط اصفهانی‌ها راه‌اندازی شده و اصفهان افتخار دارد که اولین مرکز رشد فناوری کشور را ایجاد کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: اگر این روزها برگزاری رویدادهای نوآوری یک اتفاق معمول شده و سالانه صدها مراسم و رویداد برگزار می‌شود، زمانی در کشور «جشنواره شیخ بهایی» اصفهان تنها رویداد کشور در زمینه نوآوری بود بنابراین از لحاظ تاریخی نیز اصفهان اولین برگزار کننده رویدادهای مربوط به کسب و کار و کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه خط یک مترو به عنوان محور نوآوری شهر توسط شورای سیاستگذاری منطقه علم و فناوری انتخاب شده است، ادامه داد: خط یک مترو در شمال به شهرک علمی تحقیقاتی با ۵۲۰ هکتار زمین و در جنوب به ۳۲ هکتار ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان و ۲۱ هکتار پارک سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ختم می‌شود؛ در مسیر این خط به طول ۲۶ کیلومتر، جز این سه پهنه بزرگ، ۱۲ مرکز رشد، فضای کار اشتراکی و شتاب‌ دهنده نیز مستقر هستند.

خسروی ادامه داد: چنین پدیده‌ای در کشور همانند ندارد که در حاشیه یک محور حمل‌ونقلی نزدیک به ۶۰۰ هکتار زمین برای شرکت‌های نوآور و فناور در کنار حجم زیادی از مراکز فناورانه فراهم شده باشد بنابراین اگر این پدیده خوب مدیریت شود در دنیا بی‌نظیر خواهد بود چون مناطق نوآوری با چنین تمرکزی وجود ندارد.

وی افزود: اگر به مزیت‌های این محور، گذرهای نوآوری و فرهنگی که شهرداری در مجاورت آن احداث می‌کند اضافه شود پدیده‌ای در شهر ایجاد خواهد شد که اصفهان را از سایر مناطق نوآوری دنیا متمایز کرده و آن را در سطح رقابت با سیلیکون‌ولی در ایالات متحده، اسکولکوو مسکو روسیه و سوپر کریدور کوالالامپور مالزی قرار می‌دهد.

خسروی تصریح کرد: شاخص بودن اصفهان در فناوری و نوآوری باید در تبلیغات شهری بروز پیدا کند زیرا آمار و ارقام در خصوص نسبت وجود شرکت‌های دانش‌بنیان و تراکم آنها در اصفهان موید آن است.

منبع: امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان