سال‌های گذشته مراقب شهرمان تهران نبودیم
سال‌های گذشته مراقب شهرمان تهران نبودیم
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از وضعیت پایتخت گفت، طی سال‌های گذشته مراقب تهران نبودیم و متاسفم بگویم بیش از ۲۰۰ روز از سال امکان دیدن رشته کوه البرز را نداریم.

به گزارش آرمانشهر «محمدجواد حق شناس» روز شنبه همزمان با آغاز هفته تهران در آیین تجلیل از انجمن‌ها و فعالان حوزه تهران‌شناسی در باغ موزه نگارستان، اظهار داشت: جا دارد تهران مقصد گردشگری باشد اما در آماری که در تمام سال‌های گذشته از گردشگران خارجی داریم، تمام گردشگران به تهران وارد می‌شوند اما تهران مقصد گردشگری آنان نبوده ‌است.

وی افزود: دهها شهر این مرز و بودم مقصدهای ارزشمندی برای گردشگری است اما آیا ما توانستیم در کنار اصفهان و شیراز و مشهد، تهران را هم به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنیم.

حق‌شناس با بیان اینکه در این حوزه کم کاری داشته‌ایم، اظهار داشت: با فعال کردن انجمن‌هایی که هدف آنها شناسایی تهران باشد، این امکان فراهم می‌شود که تهران را بیشتر معرفی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شاید امروز دور از واقعیت نباشد که حتی تهران برای ساکنان تهران هنوز شناخته شده نیست و این اتفاق عجیب و نادر است.

وی افزود: تهران با تمام بزرگی، حوزه‌ها و ابعاد ناشناخته‌ای دارد که فرصت‌های زیادی باید برای پرداختن به آن صرف کرد.

حق‌شناس با بیان اینکه متاسفم که بگویم ما در طول سال بیش از ۲۰۰ روز امکان دیدن البرز را نداریم، این سوال را مطرح کرد که «رودخانه‌های تهران، صدای پرنده‌ها و باغ‌های تهران چه شد؟»  

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: امروز حتی برای نگهداشتن چنارهای خیابان ولی‌عصر (عج) هم با مشکل روبرو هستیم و بدون کمک انجمن‌ها و فعالان حوزه تهران، نمی‌توانیم تهران را با همه زیبای‌هایش به مخاطبان منتقل کنیم.

تهران نادیده گرفته شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: به دلایل مختلف سعی در نادیده گرفتن تهران می‌شود و تهران مورد حمایت نیست.

حق‌شناس در ادامه با طرح پرسش‌هایی اظهار داشت: آیا این مردم تهران هستند که باید هزینه‌های پایتخت را پرداخت کنند؟ تهران چه فرقی با اصفهان و شیراز و کاشان و لواسان دارد؟ شهرها متکی به درآمدهای شهر اداره می‌شود اما آیا در تهران درباره هزینه‌های خاص که به شهر تحمیل می‌شود با عنوان هزینه‌های پایتخت، شهروندان باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند؟

بار هزینه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بر دوش مردم تهران است

حق‌شناس در ادامه سخنان خود در جمع فعالان حوزه تهران عنوان کرد: در تمام دنیا رسم است که ساکنان شهر باید هزینه خود را پرداخت کنند اما شهروندان تهران باید هزینه‌های ده‌ها وزارتخانه و سازمان را نیز  بدهند؟  

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این گلایه را در سال‌های شورای پنجم بیان کردیم که چرا نباید هزینه‌های مترو و حتی یکی اتوبوس را دولت پرداخت کند.

وی افزود: این گلایه‌ها مربوط به این دوره هم نیست و مدیریت‌های شهری پیشین هم این گلایه را داشتند.

هزینه‌های مجلس شورای اسلامی بر دوش تهرانی‌ها 

حق‌شناس در ادامه سخنانش افزود: انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی هم به عنوان نهادی که تهران و مردم آن، هزینه‌هایش را می‌دهند و حضور مجلس برای شهر هزینه داشته، به مشکلات شهر رسیدگی کرده و بر مشکلات آن اضافه نکند.

 وی با اشاره به برخی تخلف های شهرسازی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خیابان مردم (خیابانی در کنار ساختمان مجلس شورای اسلامی) که سالها در اختیار مردم بوده امروز در تصرف مجلس است و مردم حق عبور از آن را ندارد.

وی با بیان اینکه چنین ساخت و سازها و بناهایی که نفس شهر را می‌گیرد، ادامه داد: روزانه شاید دهها دعوا در مناطق تاریخی انجام می‌شود که خانه‌های قدیمی حفظ شود اما مشاهده می‌شود که در کنار مجموعه‌های تاریخی مهم، بناهای مرتفع با دهها هزار مترمربع ساخته می‌شود.

حق‌شناس ادامه داد: مجلسی که خود باید از بافت تهران حمایت کند، بناهای مرتفع می‌سازد و آسمان دیگر دیده نمی‌شود.

هفته‌ای برای نکوداشت مکتب تهران

هفته تهران با عنوان «مکتب تهران» از امروز، شنبه با بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی آغاز شد؛ طرحی که در مرداد ۱۳۹۵ خورشیدی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید و از آن پس ۱۴ مهرماه در تقویم عمومی کشور به نام پایتخت نامگذاری شد؛ بر همین اساس هر ساله هفته تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه برگزار می‌شود.

خیابان‌های قدیمی تهران گنجینه‌ای غنی از تاریخ و کوچه‌هایش راوی داستان‌ها و سرگذشت‌های پررمز و رازی است و در حقیقت روز تهران بهانه‌ای است برای معرفی این کلانشهر به مردمی که روزگار خود را در آن می‌گذرانند. / ایرنا