زندگی ۵۱درصدجمعیت استان کردستان در محلات ناکارآمد شهری
زندگی ۵۱درصدجمعیت استان کردستان در محلات ناکارآمد شهری
معاون مسکن وبازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی کردستان آخرین وضعیت بافت های ناکارآمدشهری در استان کردستان را تشریح کرد.

به گزارش آرمانشهر مصطفی رضایی، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  آخرین وضعیت بافت های ناکارآمد استان، مطالعات انجام شده برای احصا مشکلات و اقدام لازم برای حل آن ها را در گفت و گویی مفصل تشریح کرد.

در استان پراکندگی و میزان بافت های ناکارآمد شهری به چه شکل است؟ چقدر بافت تاریخی و فرسوده و به چه میزان سکونتگاه غیررسمی در شهرهای مختلف استان داریم و چه تعدادی از هموطنان شریف کردستانی ساکن بافت های ناکارامد شهری هستند؟

در خصوص سوال اول به اطلاع می رساند بر اساس مطالعات مصوب در هفت شهر با جمعیت بالاتر از ۵۰ هزار نفر استان،  قریب بر ۴۷۲۷ هکتار بافت ناکار آمد وجود دارد که این مقدار تقریبا ۳۶ درصد مساحت مصوب طرح تفصیلی شهرها را شامل می شود. همچنین ۵۱ درصد از جمعیت استان در سطح بافت های ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان اسکان جمعیت در سطح کمتری از شهر نشان دهنده نابرابری در توزیع خدمات در سطح شهرهاست.

درباره وضعیت مرکز استان یعنی شهر تاریخی سنندج بفرمایید پراکندگی گونه های مختلف بافت های ناکارامد شهری در سنندج به چه شکل است؟

وضعیت ۵ پهنه ناکارآمد شهر سنندج به این شرح است، بافت تاریخی که هسته اولیه شکل گیری شهر سنندج است ۱۸۲ هکتار، بافت فرسوده میانی که لایه پس از بافت تاریخی است ۲۲۰ هکتار، بافت با پیشینه روستایی که حاصل رشد شهر به روستاهای ۱۲۳ هکتار،  بافت ناسازگار شهری که شامل کلیه تاسیسات شهری است که کارکرد چندانی با زندگی امروز ما در داخل شهرها ندارد۵۲۷ هکتار و در نهایت سکونتگاه های غیر رسمی به مساحت ۶۴۶ هکتار، درکل در شهر سنندج ۱۶۹۷ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که ۳۵ درصد مساحت شهر سنندج را شامل می شود و جمعیتی قریب به ۲۰۶ هزار نفر را در دل خود جای داده است.

وضعیت طرح های فرادستی (طرح های تفصیلی و تفصیلی ویژه، طرح های نوسازی و بازآفرینی) در مورد پهنه های ناکارآمد شهری به چه شکل است؟ در حال حاضر برای بخش های تاریخی، فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی چه شهرهایی از استان طرح فرادستی مصوب و به روز داریم؟ همچنین برای بافت های ناکارمد چه شهرهایی در حال تدوین طرح های بازافرینی هستید ؟

در ۴ شهر استان شامل سقز، مریوان، قروه و بیجار مطالعات مربوط به شناسایی و پهنه بندی بافت های ناکارآمد به اتمام رسیده و در حال ملاک عمل است. در سایر شهرهای استان نیز در پهنه هایی که عملیات اجرایی طرح ها در آن محلات درحال انجام بوده ویا به انجام رسیده  مطالعات لازم صورت گرفته، به عنوان مثال مطالعات محله نایسر در شهر سنندج به عنوان بزرگترین سکونت گاره غیر رسمی سطخ استان و یا در بافت تاریخی محلات آغه زمان و سر تپوله این کار در حال انجام است.

طرح های شهری که برای بازآفرینی بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی شهرهای استان تدوین شده را به چه میزان با واقعیت های امروز بافت های ناکارمد شهرهای استان منطبق و نزدیک می دانید؟ به طور مشخص در مورد سنندج طرح تفصیلی اخیر و طرح بازافرینی بافت تاریخی سنندج چقدر با واقعیت های بافت تاریخی تناسب و همخوانی دارد؟

مطالعات انجام شده اخیر کاملا متناسب با آخرین وضعیت شهرها و بر اساس سرانه های کالبدی و غیر کالبدی تهیه شده است. در این مطالعات سعی شده است ویژگی های محلات بر اساس میزان خدمات روبنایی، زیر بنایی و همچنین مسائل فرهنگی اجتماعی و اقتصادی تعیین گردد که این شیوه از تعیین محدوده ها و محلات هدف سبب احصاء کلیه مشکلات در محلات هدف شده و برنامه ریزان و مدیران را در حل مشکلات ساکنان هدایت می نماید.

پروژه بزرگ بازآفرینی شهری تحت عنوان “هفت باغ” در پهنه ای قریب به ۳۰ هکتار طراحی شده که قطعا جزو پروزه های بزرگ مقیاس بازآفرینی در کشور خواهد بود …این طرح در چه مرحله ای است ؟

بازآفرینی محدوده انبار غله و قبرستان تایله بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری کشور است که با اجرای آن می توان بخش زیادی از نیازهای محله شهری در شمال شهر سنندج را پوشش داد. مطالعات فاز یک این پروژه به اتمام رسیده و مهمترین مسئله آن جهت اجرای پروژه تملک اراضی سایر دستگاه هاست در فاز یک مقرر شده که پروژه باغ کتاب در این محله اجرایی شود که متاسفانه عدم واگذاری اراضی شرکت مادر تخصصی بازرگانی تا این تاریخ اجرای پروژه را به تاخیر انداخته است.

محل مورد نظر وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع طرح های بزرگ نظیر طرح های بازافرینی و اقدام ملی، فروش اراضی مازاد دولتی و یا مشارکت در اراضی تحت تملک مجموعه راه و شهرسازی است – آیا در کردستان با این اراضی می توان طرح های بازافرینی را به جریان انداخت؟ به طور مشخص برای پروژه هفت باغ چه بخشی از منابع مورد نیاز در این قالب دیده شده است؟

متاسفانه سطح اراضی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران در سطح استان بسیار ناچیز است، بنابراین با روش فروش اراضی نمی توان امید چندانی به حل مشکلات داشت ضمن اینکه در چند سال اخیر بر اساس آمار سال ۹۵ رشد مهاجرت روستایی به شهری در استان شدت گرفته که می تواند زنگ خطری جدید باشد. بنابراین لازم است حمایت های مالی از طریق ستاد ملی بازآفرینی شهر پایدار از روند نوسازی بافت در استان شکل گیرد.

در خصوص تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از ابتدای سال گذشته تا کنون چه تعداد ازمتقاضیان به بانک های عامل معرفی شدند ؟ استقبال از این تسهیلات در استان به چه شکل است؟

تولید و عرضه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اهیمت ویژه ای دارد. وجود خدمات روبنایی و زیربنایی در این محلات دسترسی به هسته مرکزی شهر سبب ایجاد جذابیت خواهد شد، با این حال لازم است با حمایت های دولت و شهرداری و تشکیل دفاتر تسهیل گری جهت آموزش ساکنین و تجمیع پلاک های ریزدانه، روند نوسازی را تسریع کرد. در استان کردستان نیز در ۲ سال ۹۸ و ۹۹ در مجموع ۷۳۰ فقره تسهیلات نوسازی بافت به مالکین، سرمایه گذاران و متقاضیان پرداخت شده است.