روش‌های نوین جهان برای مدیریت هوشمند پسماند
روش‌های نوین جهان برای مدیریت هوشمند پسماند
اینترنت اشیا می‌تواند با تبدیل مدیریت پسماند به فرآیندهای جمع‌آوری داده محور، خدمات جمع‌آوری زباله را بهینه کند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.

به گزارش آرمانشهر خبر به نقل از ایمنا، همه افراد روزانه مقدار تقریباً ثابتی زباله جامد شهری تولید می‌کنند و تا زمانی که سطل زباله‌شان انباشته نشود، هرگز به ضروری بودن سیستم جمع‌آوری پسماند و چگونگی عملکرد آن فکر نمی‌کنند. از آنجایی که جمعیت و شهرسازی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، تولید زباله در شهرها افزایش پیدا کرده است، بنابراین فرآیند جمع‌آوری پسماندهای شهری باید با شرایط جدید زندگی شهرنشینی متناسب شود تا شهر تمیز و پاکیزه باشد.

زباله‌ها در شهرهای جهان چگونه مدیریت می‌شود؟

سیستم‌های مدیریت زباله موجود معمولاً به گونه‌ای است که سرویس جمع‌آوری پسماند مسیر از پیش مشخص شده‌ای را به طور منظم در پیش می‌گیرد و سطل‌های زباله و بازیافت را بدون توجه به پر یا خالی بودن آن‌ها تخلیه می‌کند. ماهیت ثابت این سیستم باعث شده است که سطل‌های نیمه پر خالی شوند، سوخت غیر ضروری مصرف شود و استفاده از منابع شهری افزایش یابد. روش‌های جمع‌آوری پسماند مورد استفاده در حال حاضر بسیار پرهزینه هستند و این در حالی است که با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان این روش‌ها را به فرآیندهای جمع‌آوری داده محور تبدیل کرد.

مدیریت هوشمند زباله چیست؟

راه حل‌های مدیریت هوشمند پسماند از سنسورهایی استفاده می‌کند که در سطل‌های زباله جایگذاری شده‌اند و میزان انباشتگی زباله را اندازه گیری می‌کند تا زمان مناسب تخلیه آن‌ها را به سیستم جمع‌آوری شهری اطلاع دهد. با گذشت زمان، می‌توان از داده‌هایی که حسگرها جمع‌آوری کرده‌اند استفاده کرد و الگوهای انباشتگی را تنظیم کرد، مسیرها و برنامه‌های زمانی را بهینه کرد و هزینه‌های عملیاتی را کاهش داد. از آنجایی که هزینه این سنسورها به صورت مداوم در حال کاهش است استفاده از سطل‌های زباله مبتنی بر اینترنت اشیا ساده‌تر و از نظر مدیران جالب‌تر خواهد بود.

تکنولوژی‌های موجود مدیریت هوشمند پسماند

سنسونئو (Sensoneo) ارائه دهنده راه حل هوشمند مدیریت زباله است که دو نوع سنسور فراصوت تولید می‌کند و می‌تواند میزان انباشتگی انواع سطل‌های زباله در اندازه‌های مختلف را کنترل کند. پلتفرم آن‌ها به کسب و کارها و شهرها کمک می‌کند تا مسیرهای جمع‌آوری زباله را با توجه به میزان انباشتگی سطل‌ها، اندازه ماشین حمل زباله و فاصله تا محل دفن پسماند شهری بهینه کنند. به نظر می‌رسد که این راه حل می‌تواند هزینه جمع‌آوری زباله را حداقل ۴۰ درصد و میزان انتشار کربن در شهرها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

CleanCube نیز یک کمپرسور زباله دارای منبع انرژی خورشیدی است که ظرفیت آن هشت برابر سطل‌های غیرکمپرسی است. هنگامی که زباله در این کمپرسور انباشته می‌شود، سنسورهای آن میزان انباشتگی را با سرعت زیاد کنترل می‌کنند و زمانی که سطل پر شود، به صورت خودکار زباله‌ها را فشرده می‌کنند. تمام اطلاعات سنسور به پلتفرم ارسال می‌شود، سپس تحلیلگران داده الگوهایی را با توجه به جمع‌آوری زباله استخراج می‌کنند.

مدیریت هوشمند زباله در نیویورک، آمریکا

نیویورک یکی از پیچیده‌ترین اکوسیستم‌های مدیریت زباله در آمریکای شمالی را دارد. این شهر ۸.۶ میلیون نفر جمعیت دارد که برای حفظ پاکیزگی این شهر به ۷۲۰۰ مأمور جمع‌آوری زباله و زیرساخت‌های زیادی نیاز است. روزانه ۵۰۰ هزار عابر در میدان تایمز نیویورک رفت و آمد می‌کنند و ۶۹۰۰ کیلوگرم زباله تولید می‌کنند. در ماه مارچ سال ۲۰۱۳ میلادی، ۳۰ ایستگاه هوشمند زباله و بازیافت موسوم به شکم گُنده (Bigbelly) به عنوان بخشی از طرح بازیافت بزرگ‌ترین فضای عمومی شهر نیویورک در میدان تایمز قرار گرفت. این ایستگاه‌ها از قابلیت‌های کمپرس زباله، کنترل سریع میزان انباشتگی و اطلاعیه‌های جمع‌آوری پشتیبانی می‌کنند.

با استفاده از ایستگاه‌های هوشمند Bigbelly، ظرفیت کلی زباله تقریباً ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد و میزان جمع‌آوری هر سطل زباله نیز ۵۰ درصد کم شد. این طرح بسیار موفقیت آمیز بود، بنابراین شهرداری تعداد این ایستگاه‌ها را از ۳۰ به ۱۹۷ افزایش داد. در گزارش دستورالعمل‌های طرح بدون زباله در نیویورک، به موفقیت سطل‌های زباله زیرزمینی اشاره شده است و از آن‌ها به عنوان نمونه‌ای از راه حل‌های نوآورانه زباله یاد می‌شود.

سطل زباله‌های زیرزمینی در لاهه، هلند

شهرداری لاهه هلند در سال ۲۰۰۹، تعدادی سطل زباله زیر زمینی نصب کرد که ظرفیت بسیار بالایی برای انباشت زباله داشتند. در سال ۲۰۱۷ نیز ۶۱۰۰ سطل زباله در زیر پیاده‌روها نصب شد که تنها بخش بالایی این سطل‌ها مشخص بود و سطح زیرین آن‌ها که محفظه‌ای عظیم برای انباشت زباله بود در واقع زیر زمین قرار داشت.

تقریباً ۳۵۰۰ عدد از این سطل‌ها دارای سنسور است که به مقامات مدیریت پسماند این اجازه را می‌دهد که میزان انباشتگی آن‌ها را از راه دور کنترل کند و برای تخلیه آن‌ها جدول زمانی هوشمند تنظیم کند.