راهکارهای بهبود کیفیت زندگی در محلات مرکزی تهران
راهکارهای بهبود کیفیت زندگی در محلات مرکزی تهران

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، در گذشته به یکی از عوامل سلب آرامش از زندگی تهران یعنی نفوذ بافت تجاری در بافت مسکونی و تبدیل واحدهای مسکونی به انبارهای تجاری مطرح و به برخی از آثار مخرب آن پرداخته شد .در  ضمن یادآوری و بیان مجدد مسئله به برخی از راهکارهای حل مسئله و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

در گذشته به یکی از عوامل سلب آرامش از زندگی تهران یعنی نفوذ بافت تجاری در بافت مسکونی و تبدیل واحدهای مسکونی به انبارهای تجاری مطرح و به برخی از آثار مخرب آن پرداخته شد .
در  ضمن یادآوری و بیان مجدد مسئله به برخی از راهکارهای حل مسئله و بهبود کیفیت زندگی در محله های مرکزی شهر اشاره می گردد.
شکل گیری بازار های تخصصی در مناطق مرکزی تهران پیشینه تاریخی دارد و بیشتر این بازار ها جزو عناصر هویتی تهران محسوب می شوند مهمترین آثار ثبت این بازارها را می توان توسعه اقتصادی منطقه ای، سرزندگی و هویت بخشی در برخی از راسته ها نظیر کتاب در محور انقلاب صوت و تصویر در خیابان جمهوری لوازم ورزشی در میدان منیریه و غیره دانست .
 از آثار منفی آن افزایش تقاضای سفر به منطقه و به دنبال آن از ازدحام ترافیک، راه بندان به علت بارگیری و باراندازی در معابر اصلی و فرعی، پارک دوبل آلودگی‌های صوتی و بصری، انسداد پیاده‌روها، شب مردگی و آلودگی‌های زیست محیطی است. این آثار مخرب سرجمع باعث کیفیت زندگی، کاهش جاذبه سکونت و در نهایت نارضایتی و سلب آرامش از زندگی ساکنین محله های قدیمی شهر شده است. به طور مشخص افزایش انبار های غیر مجاز تجاری در بافت مسکونی به طور محسوس امنیت و نا ایمن شدن ساختمان ها را به دنبال داشته و از نظر ساکنان منطقه اصلی ترین شکل این انبارها ورود غریبه ها به محله و عدم امکان نظارت، رفت و آمد کارگران به ساختمان‌های دارای انبار می باشد. علاوه بر مزاحمت انبار ها در طی روز و زمان فعالیت بازارها ایجاد مزاحمت برای ساکنین در دو زمان کلیدی ساعت های ابتدای صبح و ساعت‌های پایانی شب بیشترین نارضایتی را به دنبال داشته است .
برخی از مهمترین راهکارهای بیرون رفتن از این وضعیت و ارتقاء کیفیت زندگی عبارتند:

۱- احداث انبار های طبقاتی مکانیزه هوشمند. با این کار انبارهای غیرمجاز از بافت های مسکونی خارج شده و امنیت به فضای سکونت برمیگردد. از طرفی ورود و خروج کالا و تجهیزات به انبارها نیز ضابطه‌مند و قابل کنترل میشود و ایمنی انبار ها هم به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
۲-تبدیل واحد های انبار به خانه. خروج انبار ها از بافت مسکونی می توان خیلی از انبار ها را به خانه تبدیل کند.
در شرایطی که تامین مسکن به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده و دولت نیز بر این موضوع اهتمام دارد بی انصافی است که در محله های مرکزی تهران با وجود زیرساخت‌های مناسب هنوز گاراژ های صنعتی و انبار های غیر مجاز متعدد جای واحدهای مسکونی را بگیرد. براساس طرح تفصیلی انبارهای تجاری فقط می توانند در پهنه های s وm که مربوط به تجاری و تحت نظر هستند فعالیت کنند.بنابراین فعالیت آنها را در پهنه مسکونیR  ممنوع است. 
۳-خروجی برخی از بازارهای تخصصی از مناطق مرکزی شهر. از سیاستهای کلی مدیریت شهری برای رفع معضل ترافیک و غیره کاهش تقاضای نو به مرکز شهر می باشد. بر این اساس برخی از بازارهای تخصصی از جمله بازار پیچ و مهره، لوازم ماشین آلات سنگین بازار موتورسیکلت و غیر بایستی در یک برنامه ریزی زمان دار از مرکز شهر خارج شوند .
۴-ساماندهی در محل. بخشی از مشکل هم می‌تواند با تجمیع واحدهای تجاری قدیمی در راسته ها با یکدیگر و تامین انبارهای استاندارد کوچک مقیاس در محل ساماندهی گردد .
۵-تشدید نظارت های میدانی و به مشارکت گرفتن مردم برای شناسایی انبار های غیر مجاز و جلوگیری از فعالیت آنها که هم اکنون در دست اقدام است.
۶-اعمال جریمه های سنگین و بازدارنده برای انبار های غیر مجاز در پهنه سکونت.

انتهای پیام