دستکاری در طبیعت، موجب سیل شیراز شد
دستکاری در طبیعت، موجب سیل شیراز شد

  رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز گفت: خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد. 🔹عبدالرزاق موسوی شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته حقیقت یاب شورای شهر […]

 

رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز گفت: خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد.

🔹عبدالرزاق موسوی شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز تاکنون به این نتیجه نرسیده که سیل بند و یا سد خاکی در بالادست دروازه قرآن وجود داشته است.

🔹وی ادامه داد: اما محل هایی در بالادست دروازه قرآن وجود دارد که نشان می دهد خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در این محل بوده و این مساله باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه تخریب این قسمت شده است.

🔹موسوی گفت: این محوطه که مشخص است حجم زیادی آب در آن جمع و در پی آن تخریب شده در بالاتر از روستای آب زنگی و در نزدیک جاده تازه ساز خرامه قرار دارد، دست اندازی‌هایی است که در طبیعت و خاک این منطقه شده و در سیل اخیر شیراز و حادثه دروازه قرآن تاثیرگذار بوده ولی میزان این تاثیرات مساله ای است که نیاز به کارشناسی دقیق‌تر و بیشتر دارد.

🔹عضو شورای شهر شیراز افزود: به دلیل مسئولیت قانونی که بر عهده شورای شهر شیراز گذاشته شده بعد از حادثه سیل پنجم فروردین ۹۸ که منجر به خسارات سنگین جانی و مالی در شیراز شد،کمیته ویژه حقیقت یاب بررسی عوامل این سیل فارغ از اینکه شهرداری شیراز و یا دستگاه های دیگر مقصر بروز این رخداد باشند با حضور پنج عضو شورای این شهر تشکیل شد.

🔹موسوی ادامه داد: طبق بند دو ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی ،این نهاد در زمینه کل مسایل حوزه مدیریت شهری مسئول است و همچنین بررسی اشکالات و نواقص و ارجاع به سازمان های مربوط را عهده دار است.

🔹وی با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب بررسی علل و عوامل دخیل در سیل شامگاه پنجم فروردین ۹۸ در پی جلسه فوق العاده این نهاد تشکیل شده گفت: این کمیته موظف شد که علل و عوامل بروز این سیل را بررسی و در صحن علنی شورای شهر شیراز ارائه کند.

🔹وی ادامه داد: در پی تشکیل جلسات این کمیته مقرر شد که نظرات جمعی از کارشناسان و متخصصین این حوزه نیز استفاده شود و همچنین از شهرداری این شهر خواسته شد که گزارشی از اقدامات و وظایفی را که در این باره انجام داده به این کمیته ارائه کند.

🔹رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز افزود: گزارشی را که از شهرداری شیراز خواسته شده بود این نهاد دیروز به کمیته حقیقت یاب ارائه کرد و همچنین دو جلسه با کارشناسان نیز تشکیل شده که یکی از این جلسات در محل و صحنه رخداد این حادثه بوده است.

🔹او با اشاره به بازدیدهای اعضای این کمیته به همراه کارشناسان امر از بالادست دروازه قرآن و مسیل جاری شدن سیل گفت: امروز شنبه دهم فروردین ماه ۹۸ نیز جلسه پنجم این کمیته تشکیل شد و در این جلسه کارشناسان نتایج بررسی ها و گزارش‌های مستند و تصویری خود را به کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز ارائه کردند.

🔹رئیس کمیته حقیقت یاب بررسی دلایل سیل شیراز اظهار داشت: نتایج بررسی های اعلام شده در خصوص علل بروز این حادثه نیاز به محاسبات بیشتری دارد و همچنین نیازمند دریافت اطلاعاتی از سوی سایر دستگاه ها است که امیدواریم یکشنبه ۱۱ فروردین گزارش کلی و مقدماتی مربوط به بررسی های انجام شده در این خصوص را آماده و به صحن شورای شهر شیراز ارائه کنیم.
موسوی با بیان این نکته که دستگاه قضایی نیز در حال بررسی عوامل دخیل در بروز سیل شیراز است گفت: به مردم وعده داده بودیم که نتایج این تحقیقات به آنها اطلاع رسانی خواهد شد که بر این وعده خود ایستاده ایم و همچنین نتایج این تحقیقات در اختیار دستگاه های مربوط نیز قرار می گیرد.

🔹رئیس کمیته حقیقت یاب بررسی دلایل سیل شیراز در پاسخ به این سوال که آیا لایروبی مسیل رودخانه بالادست دروازه قرآن قبل از بروز سیل انجام شده؟ گفت: شهرداری شیراز گزارشی به کمیته حقیقت یاب شورای این شهر ارائه کرد و براساس مستندات پیوستی این گزارش مشخص است که لایروبی مسیل انجام شده که بررسی صحت آن نیز در دست بررسی است.
موسوی عنوان کرد: نتایج بررسی ها در مرحله نهایی کارشناسی است و پیش بینی می شود کلیات آن را فردا عصر منتشر کنیم.