درخواست نمایندگان شورای عالی استان ها از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای صحیح بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه
درخواست نمایندگان شورای عالی استان ها از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اجرای صحیح بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه

نمایندگان شورای عالی استان‌ها با ارسال نامه‌ای به حضور رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان خواستار اجرای صحیح بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه شدند.     🔸 آرمانشهر به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای عالی استان‌ها، جمعی از نمایندگان شورای عالی استان‌ها در حاشیه سیزدهمین اجلاس عمومی […]

نمایندگان شورای عالی استان‌ها با ارسال نامه‌ای به حضور رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت حمایت از کشاورزان خواستار اجرای صحیح بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه شدند.

 

 

🔸 آرمانشهر به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای عالی استان‌ها، جمعی از نمایندگان شورای عالی استان‌ها در حاشیه سیزدهمین اجلاس عمومی این شورا که در تاریخ ۲۶ و ۲۷ دی­ماه ۱۳۹۷ برگزار شد با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب خواستار اجرای بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه و بخشودگی سررسید وام‌های کشاورزی شدند. در متن این نامه چنین آمده است:

🔹 محضر مبارت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران(مدظله‌العالی)

با عرض درود و تحیات الهی

در این شرایط خاص اقتصادی حاکم بر فضای کشور ما نمایندگان شورای عالی از منظر رسالت خطیر اجتماعی خود و به نمایندگی از جامعه کشاورزی خاطر عالی را به درخواست خود جلبمی نمائی‌ام.

همه ما بر این باوریم که کشاورزی اساسی‌ترین محور توسعه در هر کشوری قلمداد می‌شود و استقلال سیاسی و فرهنگی کامل نمی‌شود مگر زمانی که استقلال کشاورزی حاصل گردد. حضرت‌عالی بارها فرمودید که دستگاه کشاورزی برای کشور بسیار مهم است چون امنیت غذایی کشور مهم است بخش کشاورزی و دامداری را یک بخش استثناء دانستید. نیک مستحضر هستید که در طول دهه اخیر خسارات ناشی از خشک‌سالی، تورم، تحریم، قطع تزریق اعتبارات حمایتی، چهره کریه فقر و بدهکاری را بر وجود این بهترین و پاک­ترین بندگان خدا مستولی نموده و این قشر مولد جامعه را با مصائب و مشکلات و چالش‌های متعددی روبرو ساخت. با تأسف باید اذعان کرد که ساختار حاکم بر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، خاصه نظام بانکی کشور و فقدان اراده لازم مسئولین به‌ویژه دولت محترم که مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه را در حوزه کشاورزی اجرا ننموده و چنان عرصه را بر این قشر آسیب‌پذیر تنگ کرده که چرخه کشاورزی را رها نمودند، که این خود در آینده نه‌چندان دور خسارات جبران‌ناپذیری برای اشتغال و تولید ملی به همراه خواهد آورد. یقین داریم این مهم به دست تدبیر آن رهبر فرزانه گشوده خواهد شد استدعا داریم که مسئولین نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط با این امر مهم را به اقدام عاجل در جهت بهبود و رفع اساسی معضلات بخش کشاورزی در حوزه نظامی بانکی کشور در موارد ذیل ملزم نماید. با توجه به بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، به‌عنوان قانون بالادستی آمده است (بانک‌های عامل موظف‌اند ضمن بخشودگی سود و جرائم کشاورزان، اصل تسهیلات را به مدت ۳ سال امهات نمایند) متأسفانه هیئت محترم وزیران در مصوبه خود به شماره ۱۲۴۴۱۶ت ۵۶۰۵۶ ه مورخ ۲۱/۹/۹۷ قانون را به‌صورت زیر تصویب نموده است.

بانک‌ها موظف‌اند تسهیلات بخش تولید کشاورزی که سررسید آن‌ها در تاریخ ۱/۷/۹۷ لغایت ۲۹/۱۲/۹۷ سررسید شده است را به مدت ۳ سال امهال نمایند. میزان اعتباری که دولت برای این مهم اختصاص داده است ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

١- بخشودگی فقط شامل بخش تولید کشاورزی است و متأسفانه تسهیلات صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و خدمات کشاورزی مانند مکانیزاسیون و … را شامل نمی‌شود. بدیهی است وقتی خشک‌سالی و حوادث غیرمترقبه بخش تولید کشاورزی را دچار چالش نماید، صنایع تبدیلی خدمات کشاورزی نیز از این چالش بی‌نصیب نمی‌ماند.

۲- بخشودگی شامل تسهیلاتی می‌شود که سررسید آن‌ها از تاریخ ۱/۷/۹۷ لغایت ۲۹/۱۲/۹۷ است، این در حالی است که به‌صراحت در بند خ آمده است که کلیه تسهیلات سررسیده شده بخش کشاورزی، و این اجحاف بزرگی است در حق فعالین بخش کشاورزی که سال‌ها گریبان گیر معضل خشک‌سالی‌های پی‌درپی بوده‌اند.

۳- میزان اعتباری که دولت برای این امر مهم لحاظ کرده است فقط بیست هزار میلیارد ریال است و این مبلغ در مقابل اعتبار موردنیاز بسیار ناچیز است. فقط اعتبار موردنیاز بانک کشاورزی برای اجرای بند خ یکصدوپنجاه­هزار میلیارد ریال است و این بدان معنی است که کل اعتبار اختصاص داده‌شده توسط دولت یک‌هفتم اعتبار موردنیاز تنها بانک کشاورزی است.

توفیقات حضرت‌عالی در جهت خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی مستدام باد.

✅ armanshahr96.ir
✅ t.me/armanshahr_96

  • نویسنده : آرمانشهر
  • منبع خبر : شورای عالی استانها