خانه قاجاری انصاری ارومیه دچار حریق شد
خانه قاجاری انصاری ارومیه دچار حریق شد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه از آتش سوزی در خانه تاریخی انصاری در ارومیه خبر داد. به گزارش خبرنگار آرمانشهر ، ابراهیم شاد قوشچی در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به وقوع آتش سوزی در ساعت ۱۸:۳۰ روز گذشته چهارشنبه (۲مرداد) در خانه تاریخی انصاری افزود: پس از اطلاع از […]

خانه قاجاری انصاری

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه از آتش سوزی در خانه تاریخی انصاری در ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار آرمانشهر ، ابراهیم شاد قوشچی در گفت وگو با  ایسنا، با اشاره به وقوع آتش سوزی در ساعت ۱۸:۳۰ روز گذشته چهارشنبه (۲مرداد) در خانه تاریخی انصاری افزود: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی ماموران اتش نشانی به محل اعزام شدند و پس از تلاش مستمر حریق را مهار کردند.

وی با اشاره به علت آتش سوزی تصریح کرد: علت دقیق در حال بررسی است اما احتمال آتش سوزی علفهای هرز محوطه به دلیل گرمای هوا وجود دارد که آتش سوزی از حیاط خانه انصاری شروع شده و به خودرو پراید پارک شده در حیاط خانه رسیده و به خاطر وسعت زیاد آتش سوزی و حجم زیاد علفهای هرز باعث ورود حریق به طبقه زیرزمین این خانه تاریخی شده و به طبع آن خسارتی را در پی داشته است.

شادقوشچی با بیان اینکه برآورد خسارت بر عهده میراث فرهنگی است ادامه داد: متاسفانه نمای بیرونی این خانه دچار تخریب شده است.

همچنین جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه میزان خسارت وارده در دست بررسی است گفت: خانه انصاری یک بنای تاریخی است و مالک مکلف به رسیدگی به این بنا می‌باشد و هم‌اکنون مالک این بنا آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: توجه و صیانت از این بنا ضروری بوده و هرچند ضوابط میراث بر آن حاکم است ولی طبق ماده ۹۸ قانون برنامه ششم مالک مکلف به رسیدگی به آن است.

به گزارش ایسنا؛ خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی متعلق به دوران قاجار است که بعدها مورد مرمت قرار گرفت.

نمای بیرونی خانه با کاشی‌های هفت رنگ و آجرهای لعاب‌دار فیروزه‌ای آراسته شده که باعث جذابیت و دل‌نشینی هرچه بیشتر بنا شده است؛ این خانه اکنون تحت مالکیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه قرار دارد.

این خانه در میدان امام حسین (معروف به میدان گول اوسته)، امتداد خیابان مدنی ۲، کوچه انصاری قرار دارد. خانه انصاری به بابک جعفری متعلق بود که بعدها دختر ایشان (بدرالملوک)، همسر سیف‌الله‌خان انصاری این بنا را به ارث برد که علت نام‌گذاری این خانه به «انصاری» نیز به همین علت است.