حل مشکلات تهران نیاز به نگاه کلان دارد/ پیاده‌سازی سیستمی نوین در حوزه بهداشت و درمان  با مردمی‌سازی سلامت
حل مشکلات تهران نیاز به نگاه کلان دارد/ پیاده‌سازی سیستمی نوین در حوزه بهداشت و درمان  با مردمی‌سازی سلامت

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر؛ چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران امشب -سه‌شنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۱- با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری، علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری و جمعی از کارشناسان و مسئولین شهری […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار شهر؛ چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران امشب -سه‌شنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۱- با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری، علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری و جمعی از کارشناسان و مسئولین شهری برگزار شد.

در این جلسه زاکانی با اشاره به چالش های توسعه غلط پایتخت از گذشته تاکنون گفت: از ۲۳۷ سال قبل که تهران پایتخت شد تا سال ۱۳۴۸ این شهر به صورت شمالی جنوبی توسعه پیدا کرد و از سال ۴۸ به بعد الگوی توسعه شهر به صورت شرقی غربی شد. با این وجود تاکنون ما هیچ الگوی درستی برای توسعه تهران نداشتیم و حتی محلاتی که در دهه ۹۰ نیز رشد کردند با فقر و سرانه امکانات روبه‌رو هستند. به عنوان مثال منطقه ۲۲ در حوزه آموزش یعنی تعداد مدارس در سطح منطقه دچار مشکل است.

وی در ادامه افزود: پیاده سازی یازده مولفه بازآفرینی در شهر تهران به ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در چنین شرایطی ما می توانیم دو مواجهه با چالش های پایتخت داشته باشیم؛ نخست با نگاهی کالبدی به مسائل شهر تهران برای هر بخش آن جداگانه تصمیم بگیریم که در این صورت برای حل مشکلات نمی‌توانیم از ظرفیت منابع عمومی استفاده بکنیم و ناگزیر هستیم به سراغ مشارکت های مردمی برویم.

زاکانی افزود: دوم به مشکلات و چالش‌های شهر تهران نگاهی کلان داشته باشیم و برای حل آن طرحی تفصیلی ارائه دهیم. داشتن نگاه کلان به مسائل می‌تواند در حل مشکلات پایتخت موثر تر از نگاه موردی باشد زیرا حل مشکلات به صورت موردی آنچنان اثرگذار نیست و صرفاً یک مسکن کوتاه مدت می باشد.

وی تاکید کرد: تهران نیاز به طرح تفصیلی دارد که اگر این طرح در سال آینده اجرایی شود مشکلات محلاتی چون کن، اسلام‌آباد، شمیران نو و… به وسیله آن حل خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به وسیله همکاری با دستگاه های مختلف می توان از ظرفیت های موجود به درستی در حل مشکلات استفاده کرد به عنوان مثال طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی با وزارتخانه آموزش و پرورش داشتیم و معتقدیم اگر به درستی اموال متعلق به این وزارتخانه در تهران مولدسازی شود و ظرفیت‌ها فعال گردد نه تنها هزینه‌ای بر دوش دولت ایجاد نخواهد شد بلکه درآمد هم وزارت آموزش و پرورش کسب خواهد کرد.

پیاده‌سازی سیستمی نوین در حوزه بهداشت و درمان  با مردمی‌سازی سلامت

زاکانی ادامه داد: در مساله نظام سلامت هدف گذاری کرده ایم در ۳۵۳ نقطه از پارک‌های پایتخت امکان احداث خانه بهداشت را فراهم کنیم تا از طریق مردمی سازی سلامت سیستمی نوین در رابطه با بهداشت و درمان کشور پیاده کنیم.

به گزارش شهر در ابتدای این جلسه مسئولین شهری و کارشناسان  گزارشی از تولید مسکن و بازآفرینی در شهر تهران ارائه دادند و پس از آن  برنامه اقدام مشترک دولت و شهرداری در بازآفرینی محلات فرسوده و ناکارآمد  پایتخت، همچون   ساماندهی بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ ، و بازآفرینی محله نفرآباد در منطقه ۲۰ مورد بررسی قرار گرفت .

انتهای پیام/