جمالی نژاد: نقش شهرداری ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ تر شود
جمالی نژاد: نقش شهرداری ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ تر شود

جمالی نژاد: نقش شهرداری ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ تر شود دیپلماسی شهری، که شهرداری ها بازیگر اصلی آن هستند و مکمل دیپلماسی رسمی کشور می باشد امروزه از اهمیت زیادی در عرصه روابط بین الملل برخوردار است. 🔹به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر […]

جمالی نژاد: نقش شهرداری ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ تر شود

دیپلماسی شهری، که شهرداری ها بازیگر اصلی آن هستند و مکمل دیپلماسی رسمی کشور می باشد امروزه از اهمیت زیادی در عرصه روابط بین الملل برخوردار است.

🔹به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها ضمن بیان مطلب فوق در دیدار با مدیران وزارت امور خارجه افزود: در حال حاضر در عرصه بین الملل در کنار دولتها که از بازیگران اصلی عرصه روابط بین الملل هستند، روزبه روز نقش سازمان های بین المللی و منطقه ای و شهرداری ها هم در این عرصه در حال افزایش می باشد.

🔹وی افزود: وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آماده بحث و تبادل نظر پیرامون مناسبات بین المللی شهرداری ها وبرنامه ریزی به منظور ارتقائ اینگونه مناسبات، دیپلماسی عمومی و اثرات سازنده و مثبت آن در وضعیت فعلی کشور و ورود اصولی به حوزه خواهر خواندگی شهرها در قالب دیپلماسی دوجانبه و همکاری با سازمانهای بین المللی در قالب دیپلماسی چندجانبه است.

🔹جمالی نژاد تصریح کرد: این آمادگی را داریم دروضعیت فعلی کشور و شرایط تحریم با همکاری مرکز اموربین الملل وزارت کشور و وزارت امورخارجه و شهرداری های بزرگ وشهرداری های کلانشهر که درحال حاضر از پتانسیل وظرفیت بالایی برخوردارند با استفاده از دیپلماسی عمومی( دیپلماسی شهری ) فعالیت هایی را انجام دهیم و این موضوعات نیازمند همکاری وزارت امور خارجه و سایر مراجع ذیصلاح وتدوین ساز وکارهای مناسب می باشد .

🔹معاون عمران و توسعه امور شهری و روستای وزیر کشور با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری های کلانشهرها تفاهم نامه خواهر خواندگی در کشورهای اروپایی، آسیایی و همسایگان دارند، گفت: آسیب شناسی، بررسی مشکلات اجرایی این موضوع را در دست اقدام داریم .

🔹جمالی نژاد افزود: با توجه به اینکه شهرداری های کلانشهرها در برخی از کشورها پروژه های عمرانی را با کیفیت لازم اجرا نمودند، بنابراین اجرای این قبیل پروژه های مشترک با کشورهای خارجی می تواند اثرات مثبت وسازنده ای را به دنبال داشته باشد .

🔹وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی از شهرداری های بزرگ وشهرداری های کلانشهرها در سازمان های بین المللی ومنطقه ای عضویت دارند و با توجه به ظرفیت وپتانسیل بالای این سازمان ها، برنامه ریزی به منظور استفاده حداکثری از آن ، تبادل تجربیات در حوزه های مختلف ومرتبط با حوزه شهری و گسترش مناسبات در اولویت و در دست اقدام قرار دارد .

🔹جمالی نژاد با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: یقینا مناسبات بین المللی این سازمان می تواند برای کشور اثرات مفید وسازنده ای داشته باشد .

🔹در ادامه دکتر کمالیان معاون اداره کل اروپای وزارت امور خارجه بر ضرورت بهره گیری از تجربیات کشورهای خارجی در زمینه های مقابله با آلودگی هوا ، برنامه ریزی شهری و روستایی، حمل ونقل شهری، گردشگری شهری، اجرای طرح های جامع شهری، احداث بزرگراهها، گسترش فضای سبز، مدیریت پسماند و…. تاکید نمود.

🔹وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه های زیادی که در سالهای گذشته با طرف های خارجی امضا شده و برخی از آنها نتایج ملموسی نداشته است بر آسیب شناسی آنها تاکید شد.

🔹وی اضافه کرد: مسوولان وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی با ورود بخش های غیر دولتی تمایل بیشتری دارند، توضیح دادند که در وضعیت فعلی کشور و شرایط تحریم ،توجه ویژه به دیپلماسی عمومی و ورود شهرداری های برای گسترش مناسبات بین المللی در قالب تفاهم نامه ها می تواند اثرات سازنده و بسیار خوبی برای کشورمان داشته باشد و نکته مهم در این مناسبات توجه به ملاحظات وزارت امور خارجه است و در راستای تحقق پیشنهادهای فوق، وزارت امور خارجه آمادگی کامل خود را برای همکاری با وزارت کشور اعلام می دارد .

🔹همچنین دکتر بهاروند دستیار وزیر و مدیرکل آمریکا وزارت امور خارجه گفت: در شرایط فعلی کشور، دیپلماسی عمومی می تواند بسیار مفید واثرگذار باشد لیکن ضروری است اجرای این مهم بابررسی و آسیب شناسی دقیق از مناسبات خارجی گذشته شهرداری ها و تفاهم نامه های امضا شده ونتایج ودستاوردهای آن صورت پذیرد .

🔹وی افزود: باتوجه به اینکه در گذشته بیشتر تفاهم نامه های امضاء شده کلی بوده اند ضروری است در تفاهم نامه های جدید تخصصی، اجرایی باتوجه به زمینه های مختلف همکاری ها فراتر از تفاهم نامه های خواهر خواندگی تنظیم وامضاء شود .

🔹وی افزود: اجرای پروژه های مشترک، برگزاری جشنواره های بین المللی در کشور در زمینه های مختلف با حضور کشورهای خارجی می تواند اثرات مثبتی داشته باشد .

🔹وی همچنین گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه های شهری، اجرای پروژه های مشترک با کشورهای خارجی در حوزه های عمرانی شهری، مدیریت پسماند، حمل ونقل ریلی شهری ، مقابله با آلودگی هوا و … در شرایط فعلی بسیار مفید خواهد بود و دیپلماسی عمومی می تواند به اجرای این مهم کمک شایانی داشته باشد .

وی در ادامه بر تشکیل نشست های تخصصی با حضور صاحب نظران موضوع دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه و وزارت کشور و شهرداری ها تاکید نمود.

🔹همچنین در این نشست به منظور پیگیری جدی ومتمرکز مناسبات بین المللی شهرداری ها و اجرای دیپلماسی عمومی پیشنهاد گردید دبیرخانه ای در حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تاسیس شود .

  • نویسنده : آرمانشهر
  • منبع خبر : آرمانشهر