توسعه گردشگری نیازمند گفتمان جدید، ایده های خلاقانه، همکاری دولت و نهادهای غیر دولتی واطلاع رسانی کارامد است
توسعه گردشگری نیازمند گفتمان جدید، ایده های خلاقانه، همکاری دولت و نهادهای غیر دولتی واطلاع رسانی کارامد است
‍معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه کشور ایران یک موزه بدون سقف است و ظرفیت فعال شدن تمامی گونه های گردشگری در آن وجود دارد، تصریح کرد: برای اینکه گردشگری به موتور محرکه و محور توسعه شهرها و روستاها تبدیل شود باید از قالبهای سنتی خارج و با کمک صاحبان ایده های خلاقانه کارها را پیش برد.

توسعه گردشگری نیازمند گفتمان جدید، ایده های خلاقانه، همکاری دولت و نهادهای غیر دولتی واطلاع رسانی کارامد است

آرمانشهر به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد پنجشنبه ۲۵ بهمن با بیان مطلب فوق در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، اظهار کرد: بسیاری از شهرها و روستاها و سکونت گاه های ما دارای جاذبه‌های طبیعی منحصربفردی برای جذب گردشگر و به تبع آن تولید درآمد هستند ولی هنوز نتوانسته ایم بسیاری از این جاذبه ها را احصاء و به درستی به هموطنان داخل کشور و گردشگران خارجی معرفی نماییم، بنابراین این حوزه و توسعه گرشگری نیازمند برنامه ریزی برای اطلاع رسانی همه جانبه می باشد.

🔹وی افزود: برنامه ریزی اصولی برای معرفی شهرها و روستاهای دارای جاذبه های گردشگری در قالب همکاری و هم افزایی تمامی دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، رسانه ها و شهرداری ها و دهیاری ها امکان پذیر خواهد شد و ما در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آماده همه گونه همکاری در زمینه توسعه گردشگری هستیم.

🔹جمالی نژاد همچنین با اشاره به برخی فعالیتهای صورت گرفته در سالهای اخیر در حوزه گردشگری از جمله استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی، توجه بیشتر به بوم گردی، جدی گرفتن جایگاه شهرها و روستاهای هدف گردشگری در تولید اشتغال و درآمدزایی گفت: انتظار داریم صاحبان ایده های خلاقانه و استارت آپ‌ها بطور جدی تر به حوزه گردشگری شهری و روستایی ورود و با شهرداری ها و دهیاری ها همکاری نمایند.

🔹وی همچنین با اشاره به نقش صداوسیما و شبکه های استانی آن در توسعه گردشگری گفت: با پیشرفتهای صورت گرفته طی سالهای اخیر در عرصه فناوری های نوین ارتباطی و اطلاع رسانی و فضای مجازی می توان جاذبه های گردشگری مناطق مختلف کشور را به سرعت و به اشکال گوناگون به داخل و خارج کشور معرفی نمود و این حوزه برای جوانان خلاق و ایده پرداز کشورمان جای کار بسیاری دارد.

🔹رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه توسعه گردشگری در راستای اقتصاد مقاومتی است و برنامه ریزی صحیح می تواند باعث توسعه بسیاری از مناطق کمتر توسعه یافته کشور شود، گفت: شهرداریها و دهیاریها با تقویت زیرساختهای گردشگری علاوه بر کسب درآمد پایدار می توانند به رونق فضای کسب و کار در بخش های مختلف شهر و روستا هم کمک نمایند.

🔹وی، گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین محورهای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها و دهیاریها برشمرد و گفت: ‌انتظار ما اینست که شهرداری ها و دهیاری های مناطق دارای جاذبه های گردشگری و طبیعی با توجه به ظرفیتهای مناطق و تجربیاتشان در زمینه پذیرایی از گردشگران و مسافران؛ درموضوع ایجاد درآمد پایدار و ارایه محصولات بومی و صنایع دستی، نمونه باشند تا سایرین هم از تجربیات آنها بهره بگیرند.

🔹جمالی نژاد افزود: مناطق زیادی در کشور دارای ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم گردی و کویرگردی هستند که سرمایه خوبی برای تامین درآمدهای شهرداری ها و دهیاری های این مناطق محسوب می شود ولی باید با برنامه ریزی های اصولی و استفاده از مشارکتها و منابع مردمی و جذب سرمایه گذار برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری خاص این مناطق اقدام نمود.

🔹وی یادآور شد: انعطافی که شهرداری ها و دهیاری ها با توجه به ساختار غیردولتی خود در خصوص توسعه گردشگری دارند در دستگاه های دولتی نیست، لذا می توان با ایده های نو کارهای بزرگ انجام داد و استارت آپ ها و بخش خصوصی می توانند شهرداری ها و دهیاری ها را در حوزه شناسایی مزیت های رقابتی و برنامه ریزی در خصوص جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد پایدار، تولید اشتغال و کارآفرینی یاری نمایند.

🔹جمالی نژاد همچنین گفت: طی سالهای اخیر شاهد اقدامات خوبی در حوزه بازگرداندن هویت تاریخی و جذب گردشگر از سوی برخی شهرداری ها با نگاه و رویکرد انسان محور با تاکید برپیاده محوری و دوچرخه سواری و راه اندازی اتوبوس گردشگری بودیم و در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از این نگاه ارزشمند شهرداری ها حمایت و پشتیبانی می کنیم.

آرمانشهر