تقلید کورکورانه ساختمان‌سازان از غرب در طراحی نما/لزوم احیای اصول معماری بومی
تقلید کورکورانه ساختمان‌سازان از غرب در طراحی نما/لزوم احیای اصول معماری بومی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست تخصصی اعضای کمیته های نمای شهر تهران که عصر امروز برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تاریخچه فعالیت در حوزه نما ما در ابتدای شروع شورای دوم به دنبال این بودیم تا ناهنجاری شهر تهران به گونه ای سامان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست تخصصی اعضای کمیته های نمای شهر تهران که عصر امروز برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تاریخچه فعالیت در حوزه نما ما در ابتدای شروع شورای دوم به دنبال این بودیم تا ناهنجاری شهر تهران به گونه ای سامان دهی شود و این موضوع را بتوانیم به سیمای مطلوب برسانیم. 

وی افزود: مردم هر شهری حق دارند به زیبایی نگاه کنند، نه زشتی ها یا مناظری که هیچ پیوندی با هویت و تاریخ و سنت ندارند. الان شاهد هستیم که تناسب مورد نظر وجود ندارد و در این حوزه سلیقه  ای برخورد شده است و در برخی جاها نما سنگ است و جای دیگر نماهای عجیب طراحی شده است. 

وی عنوان کرد: هرچه در تهران بسازیم چه خوب و چه بد به شهرهای دیگر منتقل می شود. ما چشم به آنسوی اب ها داریم و هرچه آنها می کردند از آنها تقلید می کنیم.دوره ای معماری پست مدرن باب شده بود و سقف های مثل شیروانی که در دید نما بود در ساختمان به کار می رفت که مانند مد لباس از دنیای غرب گرفتند. یا نمای رومی و غیره، در دوره ای تبلیغ شد و پشت پای محکمی به سنت و هویت و تاریخ خودمان زد. 

وی افزود: مانند لباس، نمای ساختمان را از غرب تقلید کردیم و نمای ساختمان ها مانند کلیسا بود و هر قدر به جنوب شهر می رفتیم نما تغییر می کرد که این امر یک درد بود و هنوز هم وجود دارد. به همین دلیل، در شورای شهر آیین نامه نوشتیم که مانع از تقلید معماری رومی شود. 

وی عنوان کرد:  تقلید از کارهای دیگران درد آور است و  در ملاقات با رهبر انقلاب، ایشان نسبت به ناهنجاری نماها تذکر دادند و  کمیته های نمای شکل گرفت تا کارهای منطقی و اصولی صورت گیرد و از  آموخته های این حوزه استفاده شود. 

وی اضافه کرد: اینکه به نما مستقل و جدا از طراحی فکر کنیم کار درستی نیست.این طرز فکر منطقی نیست اما برای جلوگیری از نابسامانی در حوزه نما این کار صورت گرفته و مجبور هستیم روی نما به صورت مجزا تاکید کنیم چرا که چاره ای نداریم. 

چمران با اشاره به تقلید کورکورانه از غرب در نمای ساختمان ادامه داد: ما در معماری حرف برای گفتن داریم و پیشتاز بودیم و همچنان هم میتوانیم باشیم‌ و هنوز ایران را با مسجد جامع یزد و غیره معرفی می کنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید هویت معماری خود را احیا و از نابسامانی دوری کنیم. به دنبال آن هستیم تا بنا از ابتدا در معماری داخلی و نما طراحی و کارها پیگیری شود. 

انتهای پیام.