تعیین بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای شیراز در سال ۱۴۰۲
تعیین بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای شیراز در سال ۱۴۰۲
شهردار شیراز گفت: بودجه سال آینده شهرداری شیراز ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است که ۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد بودجه جاری و ۱۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد بودجه عمرانی و حدود ۵۵۰ میلیارد تومان هم بدهی و دیون شهرداری است.

به گزارش آرمانشهر فارس، مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، امروز ۲۳ اسفند در نشست خبری تشریح بودجه سال ۱۴۰۲  گفت: ۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه هزینه های جاری سال آینده است و ۵۵۰ میلیارد تومان هم بدهی های عمرانی است.

وی ادامه داد: این بودجه نسبت به سال گذشته رشد ۵۳ درصدی دارد و در هشت محور به این بودجه توجه شده است که شامل توجه ویژه به شیراز به عنوان سومین حرم، توجه به محلات محروم، ایمنی و تاب آوری شهر، احیای باغات و توسعه فضای سبز، مدیریت هزینه در شهرداری، هوشمندسازی و اهتمام به پرداخت بدهی های معوق شهرداری، استفاده از ظرفیت درآمدهای پایدار است.

طاهری همچنین تاکید کرد: توجه به پل های عابرپیاده، پیاده روهای سلامت، نورپردازی های شهری در شیراز مهم است و ۴۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای خرید اتوبوس درون شهری دیده شده است.

وی با بیان اینکه شهر شیراز راه طولانی را در پیش دارد و بودجه یکساله نمی تواند پوشش همه نیازهای شهر شیراز و عقب ماندگی سنوات گذشته را جبران کند اظهار امیدواری کرد با گام های شورا و دستگاه های خدمات رسان شیراز به نقطه مطلوب برسد.
طاهری در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اختصاص بودجه به مباحث فرهنگی تصریح کرد: سهم بودجه اجتماعی و فرهنگی شهرداری شیراز در سال آینده ۲هزار ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و صرفا بعنوان موضوعات اجتماعی و فرهنگی پرداخت می شود.
رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: بالغ بر ۴هزار ۴۰۰میلیارد تومان مربوط به کالبد و شهرسازی است و ۲هزار ۷۰۰میلیارد تومان مربوط به محیط زیست و خدمات شهری است و ۷هزار ۳۵۰میلیارد تومان خدمات حمل و نقل است.
طاهری اضافه کرد: بودجه بخش فرهنگی و اجتماعی نسبت به تغییرات متمم بودجه ۲۴۹درصد را شاهد هستیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره نور پردازی های سطح شهر تصریح کرد: بالغ بر ۷۷میلیارد تومان برای اصلاح و نور پردازی هابرای پل های عابر پیاده شهر اختصاص دادند.
رئیس شورای اسلامی شهر از ایجاد بانک زمین بعنوان یکی از تغییرات اساسی در شهرداری شیراز خبرداد و گفت: سنوات قبل از محل زمین برای تهاتر و تامین بودجه استفاده میشد که امسال با یک تغییر با عنوان ایجاد بانک زمین ، املاک بزرگ و ارزان قیمت بعنوان ثروت شهرتوسط شهرداری خریداری می شودکه رقم خرید زمین در بودجه سال آینده ۸۰۰میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
وی به شهردار شیراز پیشنهاد داد که جدولی از دیون ،تسهیلات شهرداری در دوره های شش گانه مختلف مستند و منتشر نماید چرا که این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است. چرا باید وام های که طی چهار سال پرداخت می‌شد اکنون باید چندین برابر پرداخت شود.

محمدحسن اسدی، شهردار شیراز هم در این نشست با تشکر از اصحاب رسانه برای تلاش های خود در راستای اطلاع رسانی اقدامات شورای اسلامی و شهرداری شیراز گفت: از تلاش های شورای اسلامی شهر و همکاران خود در شهرداری شیراز بابت اقدامات انجام شده در مدیریت شهری تشکر می کنم.

وی ادامه داد: بودجه سال آینده ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است که ۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد بودجه جاری و ۱۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد بودجه عمرانی و حدود ۵۵۰ میلیارد تومان هم بدهی و دیون شهرداری است.

شهردار شیراز در خصوص باغات شیراز هم بیان کرد: ایجاد دهکده گردشگری در باغات قصردشت از اهداف شهرداری شیراز است اما به دلیل نرخ ارز و زمین، رغبت باغداران برای فروش باغات خود زیاد نیست.

وی در خصوص لایحه بازنشستگی هم  عنوان کرد: به دنبال بازنشستگی اجباری در شهرداری شیراز نیستیم زیرا تجربه نیرویی که ۳۰ سال خدمت کرده و تخصص دارد برای ما مهم است.

اسدی در مورد نورپردازی اظهار کرد: سرقت کابل ها موجب مختل کردن نورپردازی های شهری می شود که با هماهنگی دستگاه های زیربط در این حوزه امیدواریم شاهد اقدامات مناسبی باشیم.

وی اعلام کرد: مدیریت تعمیرات و نگهداری در معاونت عمرانی شهرداری شیراز داریم و نگهداری تجهیزات و تاسیسات شهری برای ما حایز اهمیت فراوان است.

اسدی در مورد اتوبوس های برقی هم گفت: متاسفانه به علت تحریم ها و افزایش قیمت ها طرف قرارداد شهرداری شیراز تمایل چندانی ندارد.

سید ابراهیم حسینی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تشریح بودجه اظهار کرد: درآمد پایدار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل یک و ۲ دهم درصد نسبت به متمم افزایش دارد و در ارتباط با بحث هزینه ای، ۳۸ درصد بودجه امسال جاری بود.

وی ادامه داد: اعضای شورا سعی کردند هزینه جاری را کاهش داده و به سمت بودجه های عمرانی این هزینه ها سوق یابند.

حسینی اضافه کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه عمرانی، برنامه محور است و ۱۵ درصد فعالیت های فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و … در محلات کم برخوردار است و تهیه و تدوین سند ارتقای جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست های شورا و شهرداری شیراز برای اینکه به مردم کمتر فشار بیاید، گفت: ۱۱۸۰ میلیارد تومان بر این اساس برای خرید زمین برای طرح تفضیلی شهر شیراز در نظر گرفته شده است.

حسینی افزود: بخش زیادی از بدهی های شهرداری شیراز پرداخت شده است که باعث شده تا سود مضاعف از بدهی های گذشته حذف شود.

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری با اشاره به جهش قابل قبول بودجه این کمیسیون عنوان کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان میزان بودجه است که نیمی از آن برای حفظ شهر است و نیمی برای خدمات زیرساختی خدمات شهری در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: شروع به کار رسمی پیمانکار در باغات قصردشت در شنبه آینده را خواهیم داشت و ۲ جانمایی هم برای تصفیه خانه هم در حوزه خدمات شهری با هزینه ۲۱۵ میلیارد تومان انجام شده است.

زارع اضافه کرد: خرید نردبان ۵۶ متری برای ارتقای ایمنی شهر، ساخت مخازن بتنی برای ذخیره آب، بهسازی نورپردازی های سطح شهر به ویژه نورپردازی شبانه در بلوار زند و …. از سایر اقدامات است.

حسینی اعلام کرد: بیشترین اعتبار سال آینده در حوزه فرهنگ است زیرا حوزه فرهنگی دامنه و بازخورد وسیعی در جامعه دارد.

سیده مریم حسینی، رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز هم با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: تاکید و نگاه رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بر اتمام یک کار و به نتیجه رسیدن آن و آغاز یک کار جدید دارد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ از بهمن برای سند محرومیت زدایی کار را در کمیسیون شورا و از ۱۴۰۱ در شهرداری کار را آغاز کردیم و در بهار ۱۴۰۲ سند ۴۰ محله برای محرومیت زدایی را رونمایی خواهیم کرد.

سید علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: مجموعه مدیریت شهری شیراز برای ارتقای شهر در تلاش جدی است و امیدواریم سال پیش رو سال پربرکتی باشد.

وی ادامه داد: در سال قبل در بودجه ۱۴۰۱ سرمایه گذاری در شهر شیراز، تکلیف شد و این تکلیف شهرداری امروز به خوبی محقق شده است و شهرداری شیراز با پارک آبی، میدان تره بار، آکواریوم بزرگ شهر شیراز و ..‌. در سال جاری تکلیف ۱۵ هزار میلیارد تومانی را محقق کرده است و برای سال آتی این تکلیف به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

اسکندری اضافه کرد: در حوزه تقویت زمین در حوزه سرمایه گذاری تاکید داریم و بر این نکته هم تاکید داریم که اگر زمینی در منطقه ای به فروش می رسد، برای همان منطقه از این فروش هزینه شود.

  • نویسنده : مریم شمالیان