بوروکراسی اداری، مشکل اساسی صادرات بادام از سامان است
بوروکراسی اداری، مشکل اساسی صادرات بادام از سامان است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا چهلگردی امروز _چهارشنبه سوم اسفند_ در جلسه شورای اسلامی شهرستان سامان، اظهار کرد: این شهرستان در بحث تولید بادام حرف برای گفتن دارد، آماری که سازمان جهاد کشاورزی درباره تولید بادام ارائه می‌دهد به هیچ عنوان برای شهرستان سامان صدق نمی‌کند، چراکه آمار سازمان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا چهلگردی امروز _چهارشنبه سوم اسفند_ در جلسه شورای اسلامی شهرستان سامان، اظهار کرد: این شهرستان در بحث تولید بادام حرف برای گفتن دارد، آماری که سازمان جهاد کشاورزی درباره تولید بادام ارائه می‌دهد به هیچ عنوان برای شهرستان سامان صدق نمی‌کند، چراکه آمار سازمان جهاد کشاورزی میانگین تولید کشور و استان است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشاورزان شهرستان سامان تمام عوامل مدیریتی را به نحو احسن انجام می‌دهند و در زمینه باغداری به‌خصوص کشت بادام سابقه هزاران ساله دارند، میانگین تولید بادام در این شهرستان حداقل ۵۰ درصد بیشتر از میانگین استان و کشور است که این امر می‌طلبد چند سال متوالی نمونه‌گیری تولید بادام در چندین نقطه شهرستان انجام شود تا میانگین تولید دقیق شهرستان مشخص شود.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: تولید بادام در شهرستان سامان بیش از اعداد و ارقامی است که جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، میانگین دو تن در هکتار میانگین بادام کشوری است که نباید این را به شهرستان تعمیم داد.

وی خاطرنشان کرد: حداقل میانگین تولید بادام در شهرستان سامان باید حدود ۳.۵ تن در هکتار باشد و این آمار واقعی‌تر است.

چهلگردی با اشاره به مشکلات صادرات بادام شهرستان سامان افزود: از مشکلات اساسی در این خصوص بوروکراسی اداری، گمرک، امور مالیاتی، بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت است که باعث فرار صادرکنندگان از استان و تمایل به صادرات بادام از گمرکات سایر استان‌ها می‌شودکه این امر می‌طلبد ادارات مربوطه نسبت به ریشه‌یابی این مشکلات و همکاری و تسهیل امور مربوط به صادرات بادام اقدامات لازم را به عمل آورند تا باعث جلب اعتماد صادرکنندگان و برگشت آن‌ها به استان شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید در شهرستان سامان انجام می‌شود پس صادرات نیز باید از چهارمحال‌وبختیاری صورت گیرد و موجب اشتغال در استان شود و کمک به رفع مشکل بیکاری استان باشد.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره یک و دو سامان مشکل آب دارد، گفت: با توجه به عبور خط لوله انتقال آب از تصفیه‌خانه شهر سامان به شهرکرد از مجاورت این شهرک‌ها که دارای یک منبع مشترک است، تأمین آب از خواسته‌های بحق صاحبان کارگاه‌های مستقر در شهرک‌ها است، همچنین رفع مشکلات شهرک صنعتی شماره یک شوراب صغیر و تسریع در راه‌اندازی شماره دو این روستا درخواست دیگر افراد است.

وی با بیان اینکه طرح‌های‌هادی روستایی شهرستان سامان نیز مشکلاتی دارد، تصریح کرد: طرح‌های هادی روستاهای شهر سامان به دلیل مخالفت شرکت آب منطقه‌ای مصوب نشده است و این مسئله مشکلاتی را در پی داشته است.

چهلگردی اضافه کرد: از آنجایی که حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال‌وبختیاری واقع است و برخی روستاها در حاشیه این رودخانه قرار دارند، شرکت آب منطقه‌ای حریم کیفی و کمی رودخانه را مطرح کرده است که اجازه تصویب طرح‌های هادی روستایی را نمی‌دهد.