بازآفرینی بافت تاریخی سمنان شتاب می‌گیرد
بازآفرینی بافت تاریخی سمنان شتاب می‌گیرد
شهردار سمنان گفت: طرح‌های محرک توسعه بازآفرینی شهری به عنوان یکی از ظرفیت‌های شتاب دهنده به باز زنده سازی بافت‌های شهری و چارچوب بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شهر سمنان با توجه به ظرفیت‌های سنتی، بومی و فرهنگی در هر نقطه، پروژه‌هایی تعریف شده است که بعضاً اجرا و به بهره برداری رسیده است که این طرح‌ها در کوتاه مدت می‌تواند ظرفیت آن مناطق را در زیست شهری شهروندان بهبود بخشد. وی با اشاره به اهداف اصلی پروژه‌های محرک توسعه که دستیابی به بازآفرینی شهری بافت تاریخی سمنان منجر می‌شود، افزود: اجرای این پروژه‌ها تهی شدن بافت‌های مرکزی شهر را متوقف و ظرفیت باز زنده سازی بافت‌های تاریخی و فرسوده را بهینه و توسعه شهری فراهم می‌کند.

وی با اشاره به انواع پروژه‌های محرک توسعه در بازآفرینی بافت شهری سمنان را که قابلیت اجرایی دارد، تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری، اجتماعی، پاتوق محله‌ها، ایجاد موزه آب، خانه باغ‌ها، مزرعه کودک، پاتوق مطالعه کتاب و کوچه باغ‌های قدیمی و سنتی از فعالیت‌های شاخص شهرداری سمنان در این راستا است.

شهردار سمنان استفاده از ظرفیت اجتماعی و افراد صاحب هویت محله برای فعالیت در حوزه محله را نیز در این زمینه بسیار مهم دانست و گفت: استفاده از ظرفیت معتمدان محله و تعریف مشخص از بودجه محله محور همه بر مبنای رویکرد بازآفرینی شهری و تعریف پروژه‌های محرک توسعه در بافت‌های ناکارآمد میانی شهری در بافت‌های تاریخی بوده و بافت‌های قدیمی و فرسوده مجاورت بافت‌های تاریخی به شکل خود هر کدام نسخه و راه‌حلی برای آن ترسیم شده است.

ناظم‌رضوی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت اقتصادی مجاور بازار تاریخی شهر سمنان و بازسازی خانه‌ها و کاروانسراهای قدیمی متعدد تعریف شده در دستور کار شهرداری سمنان قرار دارد.