اقتصاد کتاب از راهبردهای توسعه شیراز است
اقتصاد کتاب از راهبردهای توسعه شیراز است
نایب رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه اقتصاد کتاب و کتابخوانی از راهبردهای برنامه توسعه پنج ساله شیراز تعیین شده و شورا حل مشکلات چرخه تولید و توزیع کتاب را در دستور کار خود قرار می‌دهد، گفت: پروژه‌هایی که مشارکت متخصصان و فعالان غیر دولتی کتاب و کتابخوانی و پوشش گستردهی عموم شهروندان و احترام به تفاوت سلیقه‌ها را مد نظر قرار می‌دهند در اولویت حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از ایسنا،ابراهیم صبوری دوشنبه ۷ مهرماه در یک کنفرانس خبری که با حضور شهردار شیراز پیرامون اعلام برنامه‌های کتابخوانی برگزار شد،گفت اقتصاد کتاب از راهبردهای توسعه شیراز است.

وی با بیان اینکه جایگاه فرهنگی و ادبی شیراز در ایران و منطقه ناشناخته نیست، افزود: پایتخت فرهنگ و ادب ایران زیر ساخت‌های تمدنی و گردشگری فراوانی دارد که در سطح منطقه تنها برخی از پایتخت‌های کشورها از آن برخوردار هستند.

او ادامه داد: امروز فرهنگ کتاب و کتابخوانی با ابعاد مختلف ادبی و گردشگری شهر راز درآمیخته و برخی از کتابخانه‌های عمومی شیراز در قلب مراکز توریستی ادبی قرار دارند که خود  تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شده‌اند به گونه‌ای که گردشگری ادبی منحصر به فرد شیراز تنها در دو بنای شاخص آرامگاه حافظ و سعدی، سالانه بیش از ۸ میلیون بازدید دارد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: گنج فرهنگ و ادب شیراز منحصر در میراث گذشتگان نیست. شیراز در سال‌های اخیر نیز در ادبیات و کتاب پیشرو بوده و معتبرترین جایزه ادبی ایران در سه سال گذشته توسط نویسندگان و شاعران شیرازی دریافت شده است.

شورای شهر شیراز از برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی حمایت می کند

صبوری با بیان اینکه در کنار کسب عناوینی چون اولین کلانشهر پایتخت کتاب ایران در سال جاری، بر این باوریم که مهمترین دارایی این شهر، جامعه زنده و پویای ادبی و فرهنگی و  هنری شیراز است، گفت: شورای اسلامی شیراز در نظر دارد با همتی مضاعف از برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی که رشد اقتصاد و گردشگری ادبی و فرهنگی، توسعه صنعت کتاب و افزایش کمی و کیفی کتابخوانی را دنبال می‌کنند، حمایت کند.

او اضافه کرد: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ در کشورمان عدم الحاق به کنوانسیون ژنو و تصویب قانون کپی رایت بوده است. این مشکل مانع پذیرش نمایندگان ایران در فرآیند انتخاب پایتخت جهانی کتاب شده است.

صبوری گفت: با خبر شدیم که جمعی از فعال ترین ناشران شیرازی در اقدامی تحسین برانگیز کمپینی برای اجرای داوطلبانه حق مالکیت معنوی را در آثار خود راه‌اندازی کرده‌اند. شورای شهر شیراز ضمن به منظور همراهی در این اقدام خردمندانه، آمادگی خود را برای بررسی و تصویب لوایح و طرحهای حمایتی از ناشران شیرازی عضو این کمپین اعلام می‌کند.

رئیس شورای شیراز یادآور شد: شورای شهر شیراز به عنوان عالی ترین نهاد مدیریت شهری ضمن حمایت از توسعه برنامه‌های کتابخوانی در شهر آمادگی شیراز را به عنوان پاکترین کلان شهر ایران با امکانات و زیر ساختهای کم نظیر فرهنگی و رفاهی، تجربه برگزاری رویدادهای بین‌المللی برای همکاری با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد برای ترویج کتابخوانی با هدف احترام به تفاوت‌ها اعلام می‌کند. ​