افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها  در تبریز
افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها  در تبریز
لایحه شهرداری تبریز درخصوص اصلاح و افزایش معادل ۳۵ درصد براي سال ۱۴۰۰ نسـبت به نرخ کرایه های واقعی سالجاری در مسیرهای اصلی شهر تبریز و بصورت مبلغ رند شده در دستور کار شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت و با افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در سال آینده موافقت شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، سونیا اندیش در این خصوص گفت: بحث رند کردن مبالغ کرایه تاکسی ها باید مدنظر باشد.
وی افزود: شهرداری تاکسی ها را مکلف کرده تا کارتخوان برای تاکسی ها در نظر بگیرد.
اندیش با بیان اینکه اپلیکیشن های موبایلی که امروز فعال هستند تمام شهروندان نمی‌توانند از این اپلیکیشن ها استفاده کنند اما عموم مردم استفاده از کارتخوان‌ ها را یاد گرفته اند گفت: رند کردن کرایه در برخی خطوط به نفع رانندگان و در برخی موارد به ضرر تاکسی رانان است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: شهرداری اگر بتواند با بانک ها مذاکره کند تهیه کارتخوان به نفع بانک ها است .

محمدباقر بهشتی گفت: شهرداری باید اراده‌ای برای الکترونیکی کردن پرداخت‌ها در تاکسیرانی داشته باشد چگونه است که یک شرکت خصوصی توانسته اما شهرداری نمی‌تواند.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در تعیین نرخی که برای کرایه تاکسی ها مصوب شده است آیا نماینده تاکسی ها حضور داشته‌اند یا خیر.
غلامحسین مسعودی ریحان با بیان اینکه با شیوع کرونا استفاده از حمل ونقل عمومی کاهش داشته است  اضافه کرد: با روند فعلی اقتصاد کشور تورم در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت باید در تعیین نرخ کرایه تورم ‌سال آینده را در نظر بگیریم.
وی گفت: خدماتی که به اتوبوسرانی ارائه می‌شود به تاکسیرانان ارائه نمی‌شود.

فریدون بابایی اقدم نیز اظهار داشت: کرایه های واقعی و مصوب سال باید براساس کرایه های مصوب باشد.

عبداله تقی‌پور اظهار داشت: از شهرداری برای قیمت گذاری قبل از موعد تقدیر می‌کنیم.
وی افزود: چندین سال است بحث تاکسی‌ متر ها و خودپرداز ها مطرح است. شهرداری در بانک شهر سهام دار است و ۶۰۰ میلیارد تومان  پول شهرداری  در بانک شهر است که باعث کمک به این بانک شده است‌ که می‌تواند در این زمینه کمک حال ما باشد.
تقی پور تصریح کرد: در خبرها آمده بود در خصوص شیوع کرونا ۱۵۰ نفر از تاکسیرانان جان خودرا از دست داده‌اند باید نسبت به ارتقا این قیمت حساس باشیم.

سونیا اندیش همچنین اضافه کرد: افزایش قیمت کرایه تاکسی ها در سال های گذشته مناسب با افزایش تورم افزایش نیافته است.
وی تاکید کرد: خودرویی که سال گذشته ۷۰ میلیون تومان ارزش داشت امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و قطعه آنها نیز گران شده است .
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: وظیفه شورا و وظیفه دستگاه های متولی ارائه تسهیلات و کمک به رانندگان است. سال های قبل قطعات مصرفی به تاکسیرانان ارایه می‌شد اما اخیرا همچین چیزی نداریم.
اندیش با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی را به نحو مناسب به روز رسانی و گسترش ندادیم اظهار داشت:  مترو نیز تکمیل نیست و مردم از تاکسی استفاده می‌کنند و بضاعت مردم‌ نیز بیش از این نیست .
وی گفت: بانک شهر مدیون شهرداری است باید در ارائه خود پرداز به شهرداری اقدام کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ماهانه مبالغ بالای تراکنش در این تاکسی ها وجود دارد که بسیار به نفع بانک شهر است و باید با ما همکاری کند.

مسعودی ریحان گفت: سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان برای فناوری اطلاعات بودجه در نظر گرفته شد و هدف هوشمند کردن شهر بود.
وی افزود: شرکت‌هایی وجود دارد که حاضرند نه تنها پولی از تاکسی ها دریافت نکنند بلکه حاضرند امکاناتی نیز به آنها بدهند و گرنه شرکت‌هایی وجود دارند که متقاضی همکاری هستند اما اراده‌ای برای ارائه دستگاه پز به تاکسی ها در شهرداری وجود ندارد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: وقتی می‌گوییم قطار شهری آن مقدار که هزینه شده خروجی نداشته است برخی همکاران گلایه می‌کنند اما واقعیت این است که خروجی مترو  به اندازه هزینه کرد نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اتوبوس های ما امروز درحال اسقاط هستند و رده خارج شده‌اند اما اقدامی انجام نشده است.
وی تاکید کرد: بار حمل ونقل شهر تبریز را تاکسی ها دارند به دوش می‌کشند اما تسهیلات مناسبی به آنها ارائه نشده است و تصمیمات گرفته شده عملی نشده اند.
مسعودی ریحان اظهار داشت: باید نمایندگان تاکسیرانی در جلسات تعیین و تکلیف حضور داشته باشند.

 اندیش گفت: کرایه تاکسی ها اگر ۳ برابر نیز افزایش یابد بازهم جوابگوی نیاز‌های آنان نیست و باید برای آنها تسهیلات در نظر گرفت.
وی بیان داشت: رانندگان تاکسی جزو اقشار مستضعف جامعه هستند .
سونیا اندیش اظهار داشت: امروز در کشور رکود وجود دارد میانگین درآمد رانندگان تاکسی نزدیک ۲ و نیم میلیون تومان است که این جوابگوی نیاز آنها نیست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: فرمانداری نباید با درصد صحبت کند بلکه باید با واقعیت ها سخن بگوید، چرا که بیش از ۵۰ درصد افزایش بازهم حداقل افزایش است.
وی ادامه داد: چگونه می‌شد شهرداری تاکسیرانی را همانند اتوبوسرانی اداره می‌کرد در آن صورت باید چندین میلیاردتومان هزینه می‌کرد لااقل به آنها تسهیلات دهد.

اندیش گفت: نباید بار مالی برای تهیه کارتخوان به رانندگان تاکسی وارد شود، اگر بخواهیم‌ نرخ کرایه تاکسی را افزایش دهیم و واقعی شود باید ۳۰۰ درصد افزایش یابد تا واقعی شود.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سیاست گذاری کپنهاگ در دانمارک برای آلودگی هوا، سلامت مردم و کاهش ترافیک، هزینه حمل و نقل عمومی را افزایش داده‌اند تا مردم با دوچرخه رفت آمد کنند تا علاوه بر کاهش الودگی هوا سلامت مردم‌نیز ارتقا یابد در دنیا اینگونه تفکرات نیز وجود دارد.
 وی ادامه داد: اجرای این طرح در ایران نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت ها است.

شکور اکبرنژاد گفت: دخالت دولت در قیمت گذاری درست نیست قیمت گذاری های ما چون منطقی نیست رعایت نمی‌شود.
وی افزود: بدنه شهرداری به قدری سنگین است که توان حرکت ندارد، قابل قبول نیست که نتوان به تاکسی ها پوز ارائه کرد.
اکبرنژاد اظهار داشت: مغازه‌های ما در نقاط مختلف بلااستفاده باقی مانده است اما تا امروز کسی را به دلیل خالی بودن این مغازه ها، کسی را دادگاهی نکردیم‌ اما اگر برای گسترش کسب و کار مساعدت انجام شود دخالت می‌شود.

اعضای شورای شهر با افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در سال آینده نسبت به نرخ مصوب سال ۹۹ با این شرط که شهرداری برای تاکسی ها کارتخوان رایگان ارائه دهد تصویب شد.