افتتاح و بهره برداری پروژه دوربرگردان غیرهمسطح نیایش در شیراز
افتتاح و بهره برداری پروژه دوربرگردان غیرهمسطح نیایش در شیراز
پس از ۶ سال از عدم اجرای پروژه دوربرگردان غیرهمسطح نیایش این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش آرمانشهر فارس، افتتاح و بهره برداری پروژه دوربرگردان غیرهمسطح نیایش در شیراز در مراسمی با حضور شهردار کلانشهر شیراز، رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و شهردار منطقه یک و معاونین شهردار و امام جمعه شهرک‌های غرب شیراز و گویم و نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان با هدف تسهیل در هدایت ترافیک عبوری با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید

در این مراسم شهردار کلانشهر شیراز در سخنانی با بیان اینکه با افتتاح این دور برگردان شاهد کاهش ترافیک در بلوار شهید چمران و تردد آسان خودرو‌ها هستیم، گفت: شورای ششم با بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی کار خود را آغاز کرد که از این میزان ۶۰ درصد مربوط به حوزه عمران و ۴۰ درصد بخش جاری بود که بودجه بخش عمرانی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نبود.

محمد‌حسن اسدی ادامه داد: با گذشت یکسال از دوره شورای ششم بودجه عمرانی از ۶ هزار میلیارد به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که بیش از ۸۰ درصد از این بودجه مربوط به حوزه عمرانی است.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری مربوط به حوزه عمرانی است که در مقایسه با سال گذشته بیش از چهار برابر بودجه حوزه عمرانی افزایش یافت و این افزایش به معنای جهش عمرانی است.

اسدی در ادمه به یکی از ویژگی‌های پروژه دوربرگردان غیرهمسطح نیایش اشاره کرد و گفت: کلنگ‌زنی این پروژه در ۶ سال قبل انجام شد و در حد کلنگ‌زنی باقی ماند، اما در خرداد ماه امسال بود که کلنگ‌زنی آن مجدد انجام شد و با روند خوبی احداث آن به صورت جدی آغاز شد.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه اولین بازدید عمرانی از این پروژه در مهر ماه سال جاری صورت گرفت، افزود: باتوجه به اینکه احداث این پروژه در یک شریان اصلی قرار داشت و مدت زمان یکسال اجرا برای آن بسیار زیاد بود با بررسی و توافق صورت گرفته، مقرر شد طی هشت ماه این پروژه افتتاح شود.

اسدی تاکید کرد: این پروژه زحمت بسیار زیادی برای مردم داشت که منجر شد در ترافیک بسیار زیاد معطل بمانند، اما بازخورد‌های مثبتی از اجرای این پروژه را شاهد بودیم و اجرای این پروژه رکوردی بود تا چهار ماه زودتر از مدت زمان اعلام شده به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: امروز با تلاش همه معاونین، شهرداران مناطق و پرسنل مجموعه شهرداری و اعضای شورا یک اتحاد انسجام و همدلی وجود دارد و این پروژه یکی از ده‌ها و حتی صد‌ها پروژه‌ای است که با زحمت فراوان شهرداری اجرا شد و دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز باید در این حوزه پیشرو بوده؛ چرا که شأن مسئولین و خدمت گذاران چیزی جز خدمت به مردم و آحاد جامعه نیست.

اسدی در پایان با اشاره به اینکه امید است این اقدام آغازی باشد تا کار‌های بزرگ‌تری انجام شود، اضافه کرد: طی ده روز آینده در صورت مطلوب بودن شرایط جوی و بارندگی فاز اول پروژه ۵۵ متری هاشمی رفسنجانی در ادامه شهرک حافظ به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید.

اجرای جهاد عمرانی در شیراز

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: افتتاح زودتر از موعد این پروژه نشان از تلاش مضاعف مجموعه شهرداری و پرسنل آن برای خدمت رسانی به مردم است و جهاد عمرانی عنوانی است که در جهش عمرانی کلانشهر شیراز شاهد آن هستیم.

وی خدمت رسانی را یک میراث ماندگار برای دستگاه‌های خدمات رسان مانند مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: تبلیغات شهری برای بازتاب خدمات رسانی و تلاش سختی کار بسیار حائز اهمیت است تا تلاش و کوشش مجموعه شهرداری در معرض دید عموم شهروندان قرار بگیرد.

طاهری در پایان با اشاره به ضرورت احیاء امید و اعتماد عمومی در بین مردم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بیان کرد: اقدامات انجام شده باید با این رویکرد و با احیاء اعتماد عمومی صورت بگیرد.

رکورد صورت گرفته در اجرای پروژه دور برگردان غیر همسطح نیایش

شهردار منطقه یک هم در سخنانی با اشاره به رکورد صورت گرفته در اجرای پروژه دور برگردان غیر همسطح نیایش و بهره برداری چهار ماهه زودتر از موعد اعلام شده این پروژه، بیان کرد: همزمان با اجرای طرح جهش عمرانی کلانشهر شیراز در پنجمین مرحله این طرح ۸ پروژه با اعتبار ۱۲۷۶ میلیارد تومان در سطح منطقه یک کلنگ زنی و افتتاح خواهد شد.

عبدالصالح رستم زاده ادامه داد: در سال جاری ۱۱ پروژه لوله گذاری با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان اجرا شد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در مناطق کم برخوردار بوده است که شاخص‌ترین آن در محله ابیوردی با اعتبار ۸٫۲ میلیارد تومان اجرا شده است.

وی همچنین به پروژه‌های فضای سبز منطقه اشاره کرد و گفت: در خصوص افزایش فضای سبز منطقه و پیاده راه‌ها فاز اول پروژه سبز راه چمران به مساحت ۱٫۳ کیلومتر با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و در این راستا فاز دوم این پروژه به طول یک کیلومتر و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان کلنگ زنی خواهد شد.

رستم زاده ادامه داد: کلنگ زنی پارک باغ ناصری در کوچه ۵۹ خیابان قصردشت منطقه یک با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد و با مساحت ۱۴ هزار متر مربع و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در حال اجراست و تلاش خواهیم کرد تا این پروژه در خرداد ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

شهردار منطقه یک با بیان اینکه این منطقه با کمبود سرانه فضای عمومی و سرانه سبز مواجه است و اجرای این پروژه‌ها می‌تواند در کاهش این سرانه بسیار مؤثر باشد، افزود: احداث فاز دوم باغ راه شهید رادفر در محله مهدی آباد با اعتبار ۵ میلیارد تومان و طراحی و احداث سه بوستان و اجرای پروژه فاخر سبز راه در مقابل جلو خان باغ عفیف آباد از دیگر پروژه‌های حوزه فضای سبز می‌باشد که در دستور کار اجرایی است.

مناسب سازی پیاده رو و معابر شهری برای افراد توان خواه از دیگر موضوعاتی بود که شهردار منطقه یک به آن اشاره و بیان کرد: در سطح منطقه یک اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که اجرای عملیات پیاده رو سازی برای افراد توان خواه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در دو ضلع شرقی و غربی خیابان ولیعصر قصردشت در حال انجام است.

رستم زاده ادامه داد: اجرای عملیات پیاده رو سازی پل باغ صفا با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال انجام است و در تلاشیم تا این این پروژه در هفته شیراز به اتمام برسد.

شهردار منطقه یک با اشاره به اینکه عملیات پیاده رو سازی خیابان‌ها در سطح منطقه یک در خیابان‌های مشکین فام، شوریده شیرازی، انقلاب، سمیه و حر در دستور کار است، اضافه کرد: در حوزه ترافیک نیز در سال جاری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات خریداری و در سطح شهر نصب شده است و بالغ بر ۱٫۵ میلیارد تومان در حوزه عمرانی هزینه شده است.

تسهیل تردد ساکنان بلوار شهید چمران

ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه یک با اشاره اینکه از دوره شورای چهارم شهروندان ساکن در بلوار شهید چمران اسرار بسیاری بر اجرای این پروژه داشتند، گفت: شش سال گذشته اجرای کار این پروژه آغاز، اما با مشکلاتی که وجود داشت متوقف شد و با تلاش شهردار فعلی شیراز و معاونت فنی و عمرانی این پل افتتاح و به بهره برداری رسید.

غلامعلی ترابی افزود: منطقه یک در نقطه‌ای از شهر واقع شده است که شاید نگاه ساختاری مجموعه شهرداری به آن درآمد زایی باشد و نگاه مردم به منطقه اینست که منطقه‌ای مرفه نشین است. اما در این منطقه، نقاطی وجود دارد که از کمترین امکانات در سطح شهر برخوردار بوده و مردم دچار محرومیت هستند.

وی با بیان اینکه درخواست دارم تا پروژه‌های مورد اشاره شهردار منطقه یک با تامین منابع مالی زودتر از زمان اعلام شده به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: در برخی از محلات منطقه یک همچون محله ابیوردی به دلیل شیب شدید زمین، در بارندگی‌های که سیل آسا است مردم دچار مشکلات بسیاری بوده که در این خصوص با اجرای عملیات لوله گذاری رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفت و امید است با اجرای کامل‌تر فاز‌های دیگر این پروژه مردم در هنگام بارندگی دغدغه نداشته باشند.

دسترسی به پارک و فضای سبز شهری از دیگر موضوعات مورد اشاره ناظر منطقه یک بود و وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه محدوده مرکزی شهر در منطقه یک قرار دارد دسترسی به فضای سبز و پارک علاوه بر نیاز اصلی مردم به این فضا به جهت پدافند غیر عامل بسیار حائز اهمیت است. چرا که در صورت وقوع حوادث، فضا‌های باز شهری است که می‌تواند به مردم کمک کند و به عنوان پناهگاه باشد.

گره گشایی از ترافیک

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری شیراز به مشخصات اجرای پروژه دور برگردان غیر همسطح نیایش اشاره کرد و افزود: این پل به جهت گره گشایی از ترافیک تغییر مسیر از شرق به غرب بلوار چمران احداث شد و شهرداری ایجاد یک مسیر ایمن را در دستور کار قرار داد.

محسن نعمت اللهی افزود: مدت زمان اجرای این پروژه ۱۴ ماهه بود، اما به جهت ترافیکی که در این مسیر ایجاد شده بود با تلاش شبانه روزی پرسنل و برنامه ریزی صورت گرفته مدت اجرای پروژه به ۸ ماه کاهش یافت و احداث شد.

وی اضافه کرد: در این پروژه هزار تن میلگرد و ۹ هزار تن بتن ریزی انجام شد که با اقدامات اجرایی حوزه فضای سبز مبلغ ۵۲ میلیارد تومان هزینه کرد این پروژه بوده است.

نعمت اللهی تاکید کرد: از ابتدای این اجرای پروژه تاکنون برخی اقلام تا ۴۰ درصد و در برخی اقلام خاص تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وی ادامه داد: سازمان عمران و بازآفرینی امکانات شهرداری را در اختیار دارد، اما برای اجرای یک پروژه عمرانی نیاز است تا معادن تولید مصالح به روز داشته و ماشین آلات فعال باشد و پیش بینی خرید و ملزومات باتوجه به افزایش قیمت‌ها از قبل انجام شود.

نعمت اللهی با بیان اینکه در طول مدت اجرای پروژه‌ها مدت زمان پایان پروژه بدون در نظر گرفتن شرایط جوی است، گفت: در این پروژه نزول رحمت الهی سبب شد تا در مجموع یکماه تا چهل روز زمان کاری را از دست بدهیم که باعث بروز برخی مشکلات شد.

رضا سهیلی

  • نویسنده : رضا سهیلی