افتتاح و بهره برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر با دستور رئیس جمهور
افتتاح و بهره برداری از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر با دستور رئیس جمهور
در سی و هفتمین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، با دستور رئیس جمهوری بهره برداری از ۹۹ پروژه شاخص شهرداریها در حوزه های عمران، حمل و نقل و خدمات شهری و محیط زیست آغاز شد و در جریان افتتاح نیروگاه زباله سوز نوشهر، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گزارشی در زمینه اخرین وضعیت مدیریت پسماند در کشور بیان نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد در این زمینه با بیان اینکه توجه به مقوله محیط‌زیست شهری و پسماندها از جمله دغدغه‌های مدیریت شهری است، گفت: توسعه شهرها و رشد جمعیت، موجب افزایش نرخ تولید پسماند در کشور شده بطوری‌که روزانه ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه تولید پسماند در شهرها روزانه ۸۰۰ گرم و در روستاها ۵۰۰ گرم می‌باشد، افزود: تغییر کیفیت پسماندها موجب استفاده از تکنولوژی های برتر و نوین در مدیریت پسماند شده است.

جمالی نژاد ادامه داد: با عنایت مقام معظم رهبری در تامین اعتبارات موردنیاز این بخش و دستورات رییس جمهوری محترم لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی در سال‌جاری مصوب و زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در اجرا و راهبری پروژه‌های مدیریت پسماند تسهیل شده است و ان‌شااله با حمایت‌های دولت محترم آیین‌نامه اجرایی قانون مصوب و ابلاغ گردد.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور همچنین اظهار کرد: در ۸۵۰ شهر واجد شرایط مطالعات جامع مدیریت پسماند بر اساس تهدیدات و ظرفیت‌های موجود انجام شده و بر این اساس پروژه‌های اجرایی پسماند متناسب با هر منطقه پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه منطقه‌بندی مدیریت پسماند کشور، حدود سه هزار محل دفن پسماند به ۷۰۰ محل کاهش یافته است.

جمالی نژاد همچنین گفت: در فاز بعدی این برنامه مقرر است کل پسماند‌های تولیدی کشور در ۲۸۳ منطقه مدیریت شود. در این راستا بر اساس برنامه مذکور تعداد ۱۴۳ واحد پردازش، ۴ واحد تاسیسات هاضم و ۱۵ واحد تاسیسات زباله‌سوز در مناطق یادشده پیش‌بینی شده است.

وی افزود: مدیریت صحیح و بهینه پسماند‌‌ها مستلزم همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و آحاد مردم شریف می‌باشد.جلب مشارکت‌های مردمی از اصول اجرای طرح‌های تفکیک از مبدا بوده و در این راستا بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند، شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکل‌های مردم‌نهاد در اولویت می‌باشد.

جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: عنایت ویژه دولت به مقوله محیط‌زیست منجر به افزایش ۳۰۰ درصدی اعتبارات مدیریت پسماند در سال‌های اخیر شده است بطوری‌که برای تمامی شهرها و روستاهای ۳ استان شمالی کشور پروژه های مدیریت پسماند در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: مطالعات امکان‌سنجی نیروگاه زباله سوز نوشهر در سال ۹۱ انجام پذیرفته و در سال ۹۴ عملیات اجرایی این نیروگاه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در این نیروگاه با پذیرش روزانه ۲۰۰ تن پسماند، علاوه بر امحای تمامی پسماند‌های شهرستان‌های نوشهر و چالوس، امکان تولید ۳ مگاوات‌ساعت برق میسر می‌باشد.

جمالی نژاد افزود:این نیروگاه با مشارکت بخش خصوصی احداث و کلیه استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی در احداث نیروگاه رعایت شده است.

وی افزود: نیروگاه زباله‌سوز ساری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و انتظار داریم در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد.