احیای بافت‌های فرسوده بندرعباس عزم ملی می‌خواهد
احیای بافت‌های فرسوده بندرعباس عزم ملی می‌خواهد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، اسماعیل رئیسی‌حسنلنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بندرعباس به عنوان قطب اقتصادی و تجاری نقش ویژه‌ای در صادرات و واردات و حوزه نفت، گاز، مواد معدنی، آلومینیوم و کشتی‌سازی دارد. وی افزود: شهرهای بندری علاوه بر مزیت‌های ارتباطی در حوزه تجارت و تردد دریایی در حوزه‌های صنعتی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

اسماعیل رئیسی‌حسنلنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بندرعباس به عنوان قطب اقتصادی و تجاری نقش ویژه‌ای در صادرات و واردات و حوزه نفت، گاز، مواد معدنی، آلومینیوم و کشتی‌سازی دارد.

وی افزود: شهرهای بندری علاوه بر مزیت‌های ارتباطی در حوزه تجارت و تردد دریایی در حوزه‌های صنعتی و گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: در این کلان‌شهر به‌رغم وجود شرکت‌های بزرگ نفتی به شکل جامع و کامل رشد شاخصه‌های توسعه شهری در آن رشدی نداشته است.

وی تصریح کرد: ترکیب محلات قدیم و جدید در شهر بندرعباس اتفاق نیفتاده است، بلکه فاصله‌ای بسیار زیاد در شکل و بافت شهری آن وجود دارد تا جایی که این موضوع فاصله طبقاتی اجتماعی را به وجود آورده است و مشکلاتی نیز در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، محلات فرسوده و حاشیه‌نشین شهر بندرعباس را تهدید می‌کند که سال‌ها بدون برنامه ریزی در جهت رفع معضل بافت فرسوده باقی مانده است.

رئیسی‌حسنلنگی‌ ادامه داد: شهر بندرعباس به عنوان صدرنشین بافت ناکارآمد و فرسوده در کشور عاجز از اصلاح بافت فرسوده خود است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها راه فائق آمدن بر مشکل احیای بافت فرسوده بندرعباس، عزم ملی و کشوری برای ایجاد ساز و کار مدون همراه با مطالعه برای تبدیل شدن این شهر به یک شهر مدرن بندری است.

وی اضافه کرد: درصد بالای بافت ناکارآمد فارغ از نظم و انضباط شهری و معماری، بندرعباس را در یک گره کور شهرسازی قرار داده است، ۴۳ درصد از بافت فرسوده شهر به شکل نقطه‌ای در جای جای شهر، باعث شده هیچ نشانی از معماری جنوب در آن دیده نشود.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور به عنوان یکی از راهبردی‌ترین نقاط در مسیر کریدوری ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: یکی از دردهای کهنه این شهر وجود بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی است که ۴۳ درصد بافت فرسوده از مجموع هفت هزار و ۱۱۳ هکتار محدوده شهر بندرعباس و ۶۹ هزار ۷۷۰ هکتار حریم شهر بندرعباس را فراگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بافت‌های فرسوده این شهر جزو بیشترین بافت‌های فرسوده کشور است اما معماری به عنوان هویت بصری شهرها می‌تواند چهره شهر را دگرگون کند، گفت: امروزه برای هویت‌سازی در شهر بندرعباس نیازمند اعتبارات ملی در جهت زایش نو با معماری خاص منطقه و شهر بندرعباس هستیم.

رئیسی‌حسنلنگی ادامه داد: بخش عمده‌ای از بافت‌های فرسوده در نوار ساحلی و در مرکز شهر واقع شده است که با باز آفرینی هوشمندانه می‌توانیم این تهدید بزرگ را به فرصت طلایی تبدیل کنیم، البته منظور از باز آفرینی هوشمندانه اجرای بازگشایی‌ها، فضای استاندارد شهر برای رفاه حال شهروندان و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در قالب تجاری و گردشگری است.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: ۱۷۰۰ سکونت‌گاه غیررسمی در شهر بندرعباس فاجعه‌ای است که امروزه قطب اقتصاد کشور را با تهدیدی بزرگ روبه‌رو کرده است اما نگاه ویژه به شهر بندرعباس با ثروت و منابع در اختیار می‌تواند چهره این شهر را متحول کند.

وی خاطرنشان کرد: شورای ششم شهر بندرعباس و شهرداری با برنامه‌ریزی راهبردی، طرح‌های بازگشایی را در دستور کار خود قرار داده است اما این مهم با همکاری بین‌بخشی و نگاه ملی امکان‌پذیر است؛ معتقدم اگر شهر بندرعباس در حرکت باشد، استان هرمزگان نیز حرکت می‌کند.