آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برگزار شد
آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برگزار شد
معاون عمران و توسعه امور شهری وروستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور با اشاره به استقبال شهرداریهای کشور از تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: تبدیل شهرها به زیست‌بوم توسعه کارآفرینی فرهنگی می‌تواند گامی ارزشمند در تحقق اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور، مهدی جمالی نژاد که پنجم اردیبهشت در آیین معرفی نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر که با حضور وزیر و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سخن می گفت، ضمن اشاره به سیر روند افزایش شهر نشینی در جهان و ایران گفت: در سال۲۰۰۸ جمعیت شهری دنیا از مرز ۵۰ درصد عبور کرد و سازمان ملل متحد ان سال را سال شهرنشینی نامید همچنین طی ۶۰ سال گذشته روند شهرنشینی و روستانشینی در ایران یک الگوی ضربدری را نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ روندی صعودی داشته و طی نیم‌قرن گذشته جمعیت شهری حدود ۱۰ برابر شده، در حالی‌که جمعیت روستایی ۶/۱ برابر شده است. 
وی، با بیان اینکه در تعریف جمعیت شهری ایران، بیشترین تمرکز بر تعداد جمعیت است در حالیکه ‌باید بر اساس استانداردهای جهانی به زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی، فرهنگی، بهداشتی، سکونت‌گاهی و … توجه نمود، اظهار کرد: پایش آمارها و اطلاعات بیان‌گر اهمیت و ضرورت پرداختن به مقوله ارتقاء و بهبود حکمرانی شهری و استفاده مفید از ظرفیت مشارکت شهروندی در حل مسائل و معضلات شهری است که الگوهایی مانند شهرهای خلاق، فرصتی برای پرداختن به این موضوعات از دیدگاهی متفاوت و یافتن راه‌حل‌های بدیع می‌باشد.


جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: شهر خلاق با تغییر رویکردهای سنتی، بسته و سلطه‌طلبانه به شهر و مدیریت شهری، بستر را برای حل معضلات و مسائل شهری به‌صورت خلاقانه و با تفکر جمعیِ صاحبان اصلی شهر (شهروندان و صاحبان مشاغل) درکنار مدیران‌شهری فراهم و مسیر ارتقای کیفیت زندگی شهری را درسایه افزایش میزان زیست‌پذیری شهر هموار می‌کند.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه شهر خلاق محیطی پویا برای یادگیری فرهنگی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری، نوآوری‌های علمی و تکنولوژیک در دینامیک شهرها و صدای رسای فرهنگ‌های روبه‌رشد است، اظهار کرد: در چنین محیطی، فضایی جذاب برای کار و زندگی شهروندان، بویژه نسل جوان، حضور گردشگران، جذب بنگاه های مختلف اقتصادی نوظهور از جمله خوشه ها و مراکز تحقیقاتی به ویژه در زمینه فناوری برتر، است. 

وی با بیان اینکه شهرهای خلاق بر تولید فرهنگی متمرکزند و در این شهرها تولید کالاها و خدمات فرهنگی مرکز خلاقیت محسوب می شوند، گفت: مردم، بنگاه های اقتصادی، فضاها، پیوندها و چشم انداز پنج رکن اصلی شهرهای خلاق هستند که توجه به این ارکان برای ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در آینده حیاتی است.

جمالی نژاد در ادامه تصریح کرد: تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حرکتی در راستای شناسایی و پیمایش ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی مناطق مختلف کشور و فعال کردن هسته‌ها و خوشه‌های خلاقیت در شهرهای ایران برای تقویت ظرفیت‌های اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر و استفاده از ظرفیت‌ بومی است. 

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: فعالیت فرهنگی در شهر مکمل فعالیت‌های عمرانی و خدماتی است و بخش مهمی از اهداف شهرداری‌ها، در سایه مشارکت شهروندان محقق خواهد شد که این امر اهمیت پرداختن به فرهنگ‌شهری را بیش از بیش آشکار می کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، تجربه موفقی در هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی برای توسعه صنایع و اقتصاد فرهنگی شهرهاست که خوشبختانه مورد استقبال شهرداری‌های کشور نیز قرار گرفته است. 

جمالی نژاد ادامه داد: توجه به توسعه صنایع خلاق فرهنگی و تبدیل شهرها به زیست‌بوم توسعه کارآفرینی فرهنگی می‌تواند گامی ارزشمند در تحقق اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی  باشد.

وی همچنین با اشاره به وجود آداب و رسوم و سنتهای دیرین فرهنگی و هنری در مناطق روستایی کشورمان گفت: در روستاها نیز ظرفیتها و توانمندی های مناسبی در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور آماده همکاری در زمینه تشکیل شبکه روستاهای خلاق فرهنگ و هنر می باشد

در این مراسم شهرهای برگزیده طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در حوزه ۹ گانه به قرار زیر معرفی شدند. 

شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه موسیقی
شهر گنبد کاووس استان گلستان
شهر میانه استان آذربایجان شرقی
شهر قوچان استان خراسان رضوی
شهر بندر کنگ استان هرمزگان
 شهر خاش استان سیستان و بلوچستان
شهر بوشهر استان بوشهر
 شهر اسلام آباد غرب استان کرمانشاه
شهر ایذه استان خوزستان
 شهر منوجان استان کرمان
 
 شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه ادبیات
 شهر برازجان استان بوشهر
 شهر فومن استان گیلان
 شهر گتوند استان خوزستان
 شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی
 شهر سلطانیه استان زنجان
 شهر شبستر استان آذربایجان شرقی
شهر نیشابور استان خراسان رضوی
 شهر سرباز استان سیستان و بلوچستان
 شهر تبریز استان آذربایجان شرقی
 
شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه مد و لباس
 شهر پیرانشهر استان آذربایجان غربی
شهر آق قلا استان گلستان
 شهر نوشهر استان مازندران
 شهر اوز استان فارس
شهرجیرفت استان کرمان
 
 شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه سینما
 شهر بندرعباس استان هرمزگان
 شهر بندر انزلی استان گیلان
 شهر قصر شیرین استان کرمانشاه
شهر تفت استان یزد
 شهر کاشان استان اصفهان
 شهر چابهار استان سیستان بلوچستان
 
 شبکه شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر حوزه هنرهای تجسمی
 شهر کرمان استان کرمان
 شهر شیراز استان فارس
 شهر یزد استان یزد
 شهر نهبندان استان خراسان جنوبی
 شهر اردبیل استان اردبیل
 شهر خوی استان آذربایجان غربی
 شهر گرگان استان گلستان
 شهر قم استان قم
 شهر قزوین استان قزوین
 شهر جوانرود استان کرمانشاه
 شهر بابلسر استان مازندران
 
 شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه هنرهای نمایشی
 شهر اهر استان آذربایجان شرقی
شهر مسجدسلیمان استان خوزستان
 شهر تفرش استان مرکزی
 شهر بهبهان استان خوزستان
 شهر میناب استان هرمزگان
 
 شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و حوزه صنایع دستی
 شهر میبد استان یزد
 شهر زنجان استان زنجان
 شهر سیرجان استان کرمان
 شهر سمنان استان سمنان
 شهر مود استان خراسان جنوبی
 شهر کوزه کنان استان آذربایجان شرقی
 شهر مینودشت استان گلستان
 شهر لالیجین استان همدان
 شهر ملایر استان همدان
 شهر کیش استان هرمزگان
 
 شهرهای شایسته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر حوزه چاپ و بسته بندی
 شهر گلمورتی استان سیستان و بلوچستان
 شهر جلفا استان آذربایجان شرقی
 شهر اسکو استان آذربایجان شرقی
شهر بم استان کرمان
 
 شهرهای شایسته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر حوزه رسانه و مطبوعات
 شهر مشهد استان خراسان رضوی