آستارا در گرداب فاضلاب شهری
آستارا در گرداب فاضلاب شهری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، بندر مرزی آستارا با بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت در حاشیه دریای خزر قرار دارد؛ این شهر سیستم فاضلاب شهری متصل به تصفیه‌خانه مرکزی ندارد و فاضلاب‌های خانگی آن به صورت سپتیک احداث شده است، رودخانه‌های آستارا به دلیل عبور از داخل این شهر […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، بندر مرزی آستارا با بیش از ۹۱ هزار نفر جمعیت در حاشیه دریای خزر قرار دارد؛ این شهر سیستم فاضلاب شهری متصل به تصفیه‌خانه مرکزی ندارد و فاضلاب‌های خانگی آن به صورت سپتیک احداث شده است، رودخانه‌های آستارا به دلیل عبور از داخل این شهر ساحلی به تخلیه‌گاه فاضلاب تبدیل شده و مدت زمان زیادی است که وضعیت رودخانه‌های شهر توریستی و گردشگرپذیر آستارا بحرانی و فاجعه‌بار شده است.

فاضلاب‌های این شهر علاوه بر آلوده‌کردن شدید آبروها و معابر، رودخانه‌ها، دریای خزر و آب‌های زیر زمینی، باعث تخریب محیط زیست، نابودی گیاهان، موجودات زنده و آبزیان منطقه شده و این معضل زیست‌محیطی، سلامت شهروندان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

میلیون‌ها لیتر فاضلاب‌های خانگی آستارا وارد دریای خزر می‌شود

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر آستارا اظهار می‌کند: در بیش از چهار دهه گذشته آستارا شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری نداشته است و روزانه میلیون لیتر فاضلاب‌های خانگی این شهر از طریق لوله‌های متصل به رودخانه‌ها و شبکه جمع‌آوری و هدایت آب سطحی، وارد دریای خزر می‌شود.

آستارا در گرداب فاضلاب شهری

وی می‌افزاید: پیش از انقلاب رودخانه‌های شهری آستارا یکی زیباترین و غنی‌ترین منابع آبزیان در استان گیلان بود، اما در حال حاضر به یکی آلوده‌ترین رودخانه‌های کشور تبدیل شده است و ماهی‌های آن به‌طور کامل از بین رفته اند.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا خاطرنشان می‌کند: املاح و رسوبات بسیار سمی و خطرناک فاضلاب خانگی آستارا موجب آلودگی شدید و از بین رفتن اکوسیستم رودخانه‌ها، دریا، محیط زیست، منابع آبزیان و چرخه غذایی این شهر شده است، به طوری که خاک حاصلخیز برخی از مناطق آستارا به قدری آلوده شده است که در این زمین‌ها امکان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر آلودگی محیط زیست آستارا مدت‌ها پیش به صدا درآمده است، تصریح می‌کند: در چهار دهه گذشته، مدیران شهری آستارا با وجود اطلاع از اینکه این شهر شبکه فاضلاب ندارد، با هدف کسب درآمد بیشتر، مجوز احداث تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌های بلندمرتبه را صادر کردند و فاضلاب این ساختمان‌ها بدون هیچ نظارتی به آبروها و رودخانه سرازیر می‌شود و این مسئله اکنون در آستارا به بحران زیست‌محیطی تبدیل شده است.

وظیفه با بیان اینکه پروژه احداث شبکه فاضلاب شهری آستارا از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شده و وقفه طولانی مدت در اجرای پروژه باعث از بین رفتن بیشتر محیط زیست این شهر شده است، تاکید می‌کند: فرایند تکمیل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری آستارا نیازمند بودجه ملی است و تا زمانی که دولت برای رفع این معضل اعتبارات ویژه ای اختصاص ندهد، وضعیت زیست محیطی آستارا روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.

وضعیت فاضلاب شهری آستارا بحرانی است

محمدمهدی شیرزاد، مدیر امور آب و فاضلاب آستارا می‌گوید: آبان ۱۴۰۰ پس از اینکه به عنوان مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان انتخاب شدم، بلافاصله تمام نقاط شهری آستارا را که دارای تراکم ساخت‌وساز بود مورد بررسی و پایش قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که وضعیت فاضلاب این شهر به نقطه بحرانی رسیده است.

وی با بیان اینکه بانیان وضعیت موجود فاضلاب شهری آستارا، نهادها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط هستند، می‌افزاید: آستارا به دلیل داشتن تراکم بالا، نزدیکی به کوه و دریا، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، جنس خاک و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، در این شهر نباید مجوز احداث ساختمان‌های بلندمرتبه صادر شود.

آستارا در گرداب فاضلاب شهری

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آستارا خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال؛ شهرداری ابتدا مجوز احداث شش واحد مسکونی را صادر می‌کند و با مجوز سازمان نظام مهندسی، سپتیک (فاضلاب خانگی) باید برای شش واحد احداث شود، اما فرد با تخلف ۱۰ واحد احداث می‌کند و در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه احداث چهار واحد مازاد را به راحتی پرداخت می‌کند و در نهایت، فاضلاب همان چهار واحد وارد آبروها و رودخانه‌ها و از آنجا به دریا سرازیر می‌شود.

شرایط کنونی فاضلاب شهری آستارا قابل دفاع نیست

شیرزاد با بیان اینکه برای فاضلاب شهری آستارا باید حدود ۲۵ سال پیش از سوی مسئولان وقت اقدامات مناسبی انجام می‌شد تا به این وضعیت بحرانی نمی‌رسید، تصریح می‌کند: شرایط کنونی فاضلاب شهری آستارا هرگز قابل دفاع نیست و تمام نهادها و دستگاه اجرایی مرتبط باید با همدلی تلاش کنند تا این شرایط به وضعیت مطلوبی برسد.

وی می‌افزاید: احداث پروژه بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در شهرک نصرنیا آستارا حدود ۱۲ سال پیش در بخش سازه متوقف شده بود که سال گذشته و امسال ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار ملی به این طرح اختصاص یافت و پیمانکار واجد شرایط با انعقاد قراردادی دو ساله در حال اجرای پروژه است که امیدواریم طی این مدت به اتمام برسد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان آستارا با بیان اینکه تجهیزات، قطعات و تأسیسات برق پکیج فاضلاب شهرک مهدی (عج) خریداری شده و پیمانکار در حال نصب آن است و این شبکه، محدوده شهرک مهدی (عج)، بازار ساحلی، خیابان امام (ره) و فرمانداری را به تصفیه‌خانه متصل خواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: به تازگی ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد شبکه فاضلاب شهری به طول یک کیلومتر در بخشی از مناطق آستارا اختصاص یافته و قرارداد آن با پیمانکار امضا شده است و از پانزدهم فروردین سال آینده اجرای این طرح آغاز خواهد شد.

تکمیل شبکه فاضلاب آستارا نیازمند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری در مناطق مختلف آستارا در چندین مرحله اجرا می‌شود، تاکید می‌کند: بر اساس پیش‌بینی تا پنج سال آینده، مشکلات فاضلاب شهری آستارا رفع می‌شود، اما در حال حاضر اجرای کامل این طرح نیازمند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی است.

آستارا در گرداب فاضلاب شهری

شیرزاد تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر ساخت‌وساز در لوندویل افزایش یافته و این شهر در حال توسعه است، لذا شرکت آب و فاضلاب در حال طراحی شبکه فاضلاب شهری در لوندویل است تا با اجرای این طرح، از وقوع بحران احتمالی مشابه فاضلاب شهری آستارا پیشگیری کند.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا