۲۹ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اردبیل تحقق یافته است
۲۹ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اردبیل تحقق یافته است
نائب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل گفت: با گذشت 6 ماه از سال 1400 تنها 29 درصد منابع درآمدی شهرداری تحقق یافته است.

به گزارش آرمانشهر ، میرمحمد سید هاشمی در نشست مطالبه گران اصناف و بازاریان اردبیل اظهار کرد: خوشحال هستیم که در شهر اردبیل جمعی از مطالبه گران به نفع شهر و شهروندان پیگیر مسایل و موضوعات شهری هستند تا برخلاف برخی مطالبات مقطعی و فاقد منفعت برای شهر سعی می کنند تا در حوزه های مختلف نیاز شهر و شهروندان را تبیین و تشریح کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری موظف است هر ۶ ماه گزارشی از دخل و خرج شهرداری را ارائه کرده تا عموم مردم در جریان کارهای انجام شده و یا بر زمین مانده قرار گیرند.

نائب رئیس شورای شهر اردبیل گفت: ما در شورای ششم به محض آغاز فعالیت و اتمام نیمه اول سال طی مکاتبات از شهردار اردبیل خواستیم تا گزارش عملکرد ۶ ماهه را ارائه کند که احساس می کردیم در نیمه اول سال ۵۰ درصد منابع درآمدی تحقق پیدا می کند اما این رقم به کمتر از ۲۹ درصد رسید.

سیدهاشمی افزود: هزینه کرد این منابع نصف به نصف در بخش عمرانی و جاری بوده ولی انتظار می رود در نیمه دوم سال کاستی ها جبران شده و عملکرد درآمدی و کنترل هزینه ها را شاهد باشیم.

وی ارزیابی نقاط ضعف و قوت بودجه ۱۴۰۰ را یادآور شد و بیان کرد: ما ریالی ازز محل مشارکت و سرمایه گذاری منابع درآمدی نداشتیم و از مجموع ۲۴۸ میلیارد تومان درآمد شهرداری ۱۱۷ میلیارد تومان در بخش جاری و ۱۳۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اردبیل افزود: شورای شهر در مورد پروژه های سرمایه گذاری و روند آغاز شده در سال های گذشته نقدهایی را داشت و به هیچ وجه فرآیند سابق مورد پذیرش نبود که سعی کردیم با رفع نواقص و عیوب پروژه های مشارکتی که در ۸ سال گذشته بلاتکلیف به حال خود رها شده بود در اولویت تعیین تکلیف قرار دهیم.

شورای شهر اردبیل نیازمند مرکز پژوهش جامع شهری است

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این نشست گفت: شورای اسلامی شهر اردبیل نیازمند مرکز پژوهش های جامعی است تا در بررسی طرح ها و لوایح از این ظرفیت علمی و تحقیقاتی استفاده کند.

بهروز اسکندرپور در نشست مطالبه گران انجمن اسلامی بازاریان و اصناف در اردبیل اظهار کرد: ۱۸ کلانشهر کشور با داشتن جمعیتی بالای ۲۶ میلیون نفر ۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهری دارند که به ازای هر شهروند سرانه درآمدی ۳ میلیون تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه عمده شهرها و حتی کلانشهرها در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و کارگران شهرداری دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: در یک هزار و ۳۰۰ شهر کشور عمده شهرداری ها با مشکل پرداختی ماهانه روبرو هستند و به غیر از تهران، اصفهان و مشهد که منابع پایدار شهری دارند در مابقی شهرها گرفتاری در پرداخت حقوق و مزایا فراگیر است.

عضو شورای شهر اردبیل گستردگی واژه توسعه و رشد و بالندگی شهرها را یادآور شد و بیان کرد: هرچند شهرداری اردبیل صاحب مرکز پژوهش و مطالعات است اما ضروری است شورای شهر نیز مرکز جامع پژوهشی راه اندازی کند تا همه برنامه ریزی ها به صورت علمی و منطقی به پیش برود.

اسکندرپور افزود: همه اعضای شورای شهر در شفاف سازی امور و حرکت هوشمند در ارائه خدمات شهری مصمم هستند تا با ایجاد یک شهر الکترونیکی بتوان جلوی فساد و مافیا را گرفت.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا با راه اندازی این مرکز به صورت منظم گزارشی از روند فعالیت مرکز پژوهش ها و تعامل با نخبگان را ارائه کنیم تا با استفاده از ایده ها و نظرات نخبگان اردبیل بتوان گره گشای مشکلات بود.

تمام شهرداران در گره گشایی مشکلات مردم موثر عمل کردند

عضو شورای شهر اردبیل گفت: تمام شهرداران اردبیل در سال های گذشته با هدف گره گشایی از مشکلات مردم به شکل مطلوب و موثر عمل کردند.

ابراهیم صفری در نشست انجمن مطالبه گران بازاریان و اصناف در اردبیل اظهار کرد: با ورود اصناف و بازار به عرصه مطالبه گری مدیران و مسئولان این استان خود را در برابر عملکرد و وظایف شهر پاسخگو می دانند و بر این باورند مطالبه گری  جامعه اسلامی اصناف و بازاریان علمی و کارشناسی و دقیق است.

وی خاطرنشان کرد: فضای فراهم شده در این مجموعه زمینه ای را فراهم کرده تا مدیران توانمند مسئولیت را برعهده گرفته و هرکس به خود جرات و جسارت پذیرش مسئولیت را ندهد.

عضو شورای شهر اردبیل در مورد تعدد نیرو در مجموعه شهرداری افزود: شهرداری مجموعه ای عریض و طویل است که با توجه به توسعه شهر و راه اندازی شهرک های متعدد جذب نیروی کارگری و رفتگران از الزامات کار شهرداری است.

صفری بیان کرد: با جذب نیروها در دوره مدیریت همه شهرداران سعی شده تا جایگزین نیروهای بازنشسته را شاهد باشیم تا با بکارگیری نیروهای جوان کارآمدی و بهره وری آنها افزایش یابد.

وی ادامه داد: هرچند در مجموعه شهرداری ۱۷ نفر به اسامی و نام خانوادگی صفری هستند ولی در هیچ مقطعی خود بنده سعی نکردم تا نیرویی را از فامیل و بستگان وارد مجموعه شهرداری کنم که قطعا حواشی ایجاد شده در این زمینه را بی انصافی و نادیده گرفته شدن حق و حقیقت می دانم.

عضو شورای شهر اردبیل گفت: در کنار ساماندهی نیروی انسانی شهرداری تلاش می کند تا با تسویه حساب بدهی های گذشته خدمات شایسته ای را برای شهر و شهروندان ارائه کند.

بودجه شهرداری هزینه محور تدوین می شود

عضو شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این نشست گفت: متاسفانه در سال های اخیر بودجه شهرداری هزینه محور طراحی، تدوین و تهیه شده است.

زهرا قدیمی در نشست مطالبه گران اصناف و بازاریان در اردبیل اظهار کرد: به دور از نگاه آرمان گرایانه باید گفت که اکثر شهرداری ها با مشکل تعدد نیروی انسانی و تمرکزگرایی روبرو هستند که این امر ارائه خدمات شهری را با نقصان روبرو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: روند کار در شهرداری ها به گونه ای است که عمده شهرداری های کشور در پرداخت حقوق و بیمه با عقب افتادگی روبرو هستند و یا در انجام این کار دست و پا شکسته عمل می کنند.

عضو شورای شهر اردبیل کمیسیون برنامه و بودجه را حساس ترین کمیسیون در بررسی دقیق دخل و خرج شهرداری و تصویب تعرفه ها اعلام کرد و گفت: در دوره گذشته و شورای ششم تلاش ما بر این است تا ساختار بودجه را از نگاه هزینه ای خارج کنیم تا بیشترین تمرکز بر منابع درآمدی آن هم به شکل پایدار باشد.

قدیمی افزود: نگاه هزینه ای به بودجه شرایط کار را سخت کرده و ما با کمترین تحقق واقعی بودجه روبرو هستیم و در نقطه مقابل انحراف بودجه ای نیز غیرقابل کتمان است.

وی ضرورت اجرای طرح های مشارکتی را با ایجاد زیرساخت های لازم یادآور شد و بیان کرد: ما در بودجه ۱۴۰۰ منابع اعتباری خوبی برای اجرای پروژه های مشارکتی در نظر گرفتیم که متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی و عدم استقبال سرمایه گذاران بخش مهمی از این کار انجام نشد.

عضو شورای شهر اردبیل فعالیت مرکز مطالعات شهرداری را یادآور شد و گفت: فعالیت این مرکز درست اطلاع رسانی نشد و در کنار آن در مقابل کار علمی و تحقیقاتی مقاومت و نوعی نگاه منفی وجود دارد در حالی که این ضعف ساختار را باید اصلاح کرد.

قدیمی ادامه داد: ساختار سازمانی ما با منع میانسالی روبروست و هنوز نتوانستیم به وضعیت پختگی دست یابیم.

وی به طرح های نصفه و نیمه مشارکتی نظیر تیراژه ، روناک، انتقال آهن فروشان و حی ابتر ماندن ممیزی املاک اشاره و اظهار کرد: پایه توسعه شفافیت عملکرد است که متاسفانه در کشور و استان با نقص آشکار در این حوزه روبرو هستیم.

عضو شورای شهر اردبیل تحقق ۲۹ درصدی بودجه ۱۴۰۰ را در نیمه اول سال یادآور شد و تصریح کرد: باید برای بودجه سال آینده آسیب ها و نقاط ضعف را رفع کنیم تا بودجه عملیاتی و قابل تحقق برای سال ۱۴۰۱ تعریف و تدوین شود.

طرح تفصیلی اردبیل ۸۰ درصد پیشرفت دارد

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل نیز در این جلسه گفت: طرح تفصیلی شهر اردبیل ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار تدوین این طرح مراحل نهایی را سپری می کند.

علیرضا غریبی در نشست انجمن مطالبه گران اصناف و بازاریان در اردبیل اظهار کرد: طرح تفصیلی بچه سر راهی را می ماند که گویی صاحبی ندارد و در حالی که راه و شهرسازی باید این طرح را تهیه و تصویب می کرد مسئولیت خطیر آن برعهده شهرداری و کارشناسان این مجموعه گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس ضوابط تعریف شده طرح تفصیلی شهر اردبیل در مراحل تکمیل قرار دارد و با گذشت سال ها از مراحل تدوین این طرح متاسفانه تاکنون به تائید و تصویب نهایی نرسیده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل ادامه داد: ما در مرحله ارائه پیشنهادات و ضوابط به ویژه تعیین تکلیف بافت تاریخی هستیم تا در چهار فصل این طرح تا پایان امسال آماده تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی شود.

غریبی افزود: بودجه سالانه همچون کیف پولی است که ما در سال جدید این کیف پول را برای خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز در کار عمرانی به بازار می بریم تا در حد وسع و توان از منابع آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته بخشی از این منابع پول پیمانکاران است که ما در بودجه سالانه از این ظرفیت در راستای اجرا و تکمیل پروژه ها استفاده می کنیم.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل از راه اندازی کمیته کنترل و نظارت بر پروژه های عمرانی شهر اردبیل خبر داد و اظهار کرد: با برگاری جلسات ماهانه درصد پیشرفت پروژه ها به شکل دقیق کنترل و رصد می شود و حتی تلاش می کنیم تا با بازدیدهای دوره ای مشکلات فنی و مالی آنها را رفع و رجوع کنیم.

غریبی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مشکلات پروژه های عمرانی تامین منابع مالی و اعتباری است که به نوبه خود یک امر پیچیده و سخت است.

وی در مورد پروژه مشارکتی تیراژه و گذشت ۸ سال از عقد قراداد با پیمانکار برای اجرای این پروژه بیان کرد: سهم شهرداری در این پروژه ۲۲ درصد تعیین شده بود و در کنار این سهم اندک شهرداری باید هزینه پروانه و تهیه نقشه را نیز متقبل می شد که با احتساب این هزینه ها سهم شهرداری به کمتر از ۷ درصد می رسید.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل مشکلات حقوقی پروژه های مشارکتی را در زمان عقد قرارداد یادآور شد و گفت: علاوه بر تیراژه ما در پروژه های روناک، شهریار و وصال نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستیم.

غریبی در مورد پروژه پل قدس و شرایط پیمان تصریح کرد: در همه پروژه های عمرانی پیش بینی تاخیر و تعدیل جزو الزامات کار است و در این پروژه نیز به تناسب تاخیر در اجرای پل ما با افزایش قیمت در خرید میلگرد و سایر تجهیزات روبرو شدیم.

وی قیمت نهایی تکمیل این پل را ۲۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: قرارداد اولیه احداث این پل ۴۸.۵ میلیارد تومان بوده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر اردبیل در پایان اظهار کرد: ارزش کنونی این پروژه عمرانی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است و ما با پیش پرداخت به پیمانکار در این پروژه به تناسب صورت وضعیت ارائه شده زمین و مایملک واگذار کردیم تا امکان پیشرفت مناسب پروژه فراهم آید.