‍ عوامل ایجاد سیل های اخیر و اقدامات پیش روی در شهرهای سیل زده و در معرض سیل
‍ عوامل ایجاد سیل های اخیر و اقدامات پیش روی در شهرهای سیل زده و در معرض سیل

در روزهای اخیر شاهد بارندگی وسیع و پیدایش سیل های ویرانگر در اقصی نقاط کشور هستیم.هر چند که از قبل پیش بینی این اتفاق از سوی سازمان هواشناسی گوشزد شده بود. 🔹راه افتادن سیل های بزرگ و ویرانگر در سطح شهرها معلول عواملی از قبیل عامل طبیعی مانند بارش های شدید و ادامه دار و […]

در روزهای اخیر شاهد بارندگی وسیع و پیدایش سیل های ویرانگر در اقصی نقاط کشور هستیم.هر چند که از قبل پیش بینی این اتفاق از سوی سازمان هواشناسی گوشزد شده بود.

🔹راه افتادن سیل های بزرگ و ویرانگر در سطح شهرها معلول عواملی از قبیل عامل طبیعی مانند بارش های شدید و ادامه دار و جزر و مد بالا یا عوامل انسانی از قبیل استفاده از زمینهای نامناسب برای شهرسازی و یا توسعه شهرها به سمت عوامل مستعد سیل از قبیل ایجاد ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و از همه مهمتر خشکسالی چندین ساله که باعث از بین رفتن مسیر راه آبهای قدیمی و مسیل ها شده و با توسعه شهرها با مسطح کردن این مسیرها و الحاق شدن به شهرها ساخت و سازهایی صورت گرفته است
غافل از اینکه در اثر بارش های زیاد و طولانی ، سیل مجدداً راه خود را در مسیرهای قبلی پیدا میکند و به این مسیرها هدایت می شود و هر آنچه در این مسیر قرار گرفته است ویران می کند ،گرچه در طراحی شهری استانداردهای سازه ای که برای جلوگیری از دفع خطرات زلزله مَد نظر است باید برای سیل و دیگر بلایا هم پیش بینی شود ولی متاسفانه این موضوع مغفول واقع شده است.

قسمتی دیگر از مشکلات موجود در شهرها به تغییر کاربری و آماده سازی زمین شهری برمیگردد.در فصل چهارم آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری سازمان مسکن و شهرسازی(راه و شهرسازی کنونی)سازمان مذکور به عنوان متولی زمین باید در عملیات زیربنایی شامل تعیین بَر و کَف،تسطیح و آسفالت ،جمع آوری و دفع آبهای سطحی و باران آبها را به صورت اصولی اجرا کند ولی متاسفانه در اکثر محلات شیب اصولی طولی و عرضی در معابر رعایت نشده است به نحوی که حتّی با بارش های جزیی هم در سطح خیابان و معابر آبگرفتگی ایجاد می شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای شهروندان می شود، خصوصاً شهرک ها و محله های اُرگانیک همواره با این مشکل همراه هستند و اقدام اساسی جهت رفع این مشکل تاکنون صورت نگرفته و معمولا برنامه ها جهت کاهش این مشکل بصورت مقطعی است.موضوعی که امروزه عید نوروز و بهار را به کام هم میهنان عزیزمان تلخ کرده است وجود سیلاب های ویرانگر و تلفات و خسارات ناشی از آن است.

🔹اصولاً در هنگام سیل چارچوب استراتژی در مدیریت یکپارچه سیل عبارتند از: آمادگی قبل از اثرگذاری سیل که معمولا به صورت پیش بینی و هشدار است . البته این هشدار از سوی سازمان هواشناسی اعلام گردید ولی متاسفانه خیلی جدّی گرفته نَشُد.موارد بعدی آمادگی زمان سیل ، پاسخ اضطراری در طول وقوع سیل و بهبود و توانبخشی پس از وقوع سیل است.

🔹هم اکنون رعایت چهار آیتم مذکور برای کشور ما هم چنان باید جدی گرفته شود زیرا برابر اعلام سازمان هواشناسی همچنان بارشها ادامه دارد و کماکان روند افزایشی بارش ها متصور است. عملیات اجرایی برای مسیرهایی که مُستعِد جاری شدن سیل هستند با هدایت مسیل ها به مسیرهای مُنتهی به فاصله دورتر در خارج از شهر و در شهرها توجه به مسیرهای آب از حیث عُمق دادن ،عریض کردن و هدایت به مسیرهای شیبدار دور از اماکن مسکونی و دیگر تاسیسات ، پاکسازی مَنهول ها و جوی ها و شهرهای دارای رودخانه فصلی یا دائمی ،پاکسازی و گشایش بیشتر مَصَب رودخانه از سوی متولیان امر ضرورت دارد.

🔹هر چند که هم اکنون سِتادهای بحران با آماده باش کامل و همراهی و همکاری دیگر ارگانها و سازمانهای امدادی و سَمَن ها و آحاد هموطنان جهت توانبخشی این بلای طبیعی ویرانگر در حال اِمداد رسانی هستند و با عملیات اجرایی و اقدامات امدادی جهت کاهِش تَلفات و خِسارت و بِهبود اوضاع سیل زدگان و آسیب دیدگان همچنان ادامه دارد. / اختصاصی آرمانشهر