گرامی داشت «روز سنه» با اجرای ۳۰ برنامه شاخص در دیار فرهنگ و عرفان
گرامی داشت «روز سنه» با اجرای ۳۰ برنامه شاخص در دیار فرهنگ و عرفان
شهردار سنندج گفت: ۳۰ برنامه شاخص و متنوع همزمان با هفته سنه تدوین و در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.

به گزارش آرمانشهر سیدانور رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: شهر سنندج سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ و خاستگاه مشاهیر، مفاخر و هنرمندان بزرگی است که نام و نشان‌شان شهره جهانی دارد و همواره بر تارک تاریخ می‌درخشد.

وی افزود: وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی بکر، تاریخی، فرهنگی و مردمانی اصیل و هنرمند در این دیار موجب شده که سنندج همواره مورد استقبال و مقصد گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور در ایام مختلف سال باشد.

شهردار سنندج با بیان اینکه ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان و پیوستن دیار آواها و نواها به شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه موسیقی، کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در دو سال متوالی، دارنده پایتخت دف جهان و انتخاب آن به عنوان پایتخت نوروز جهان از اقدامات ماندگاری است که با همت شهرداری و شورای شهر سنندج صورت گرفته و در معرفی و جهانی‌شدن بیشتر این دیار نقش بسزایی داشته است.

رشیدی گفت: ۶ اردیبهشت که در تقویم محلی با عنوان «روز سنه» نام‌گذاری شده، ظرفیتی کم‌نظیر برای احیای آداب و رسوم اصیل گذشتگان، آشنا کردن نسل امروز با آثار هنرمندان، مفاخر و مشاهیر کُرد و بررسی آثار شهرسازی و معماری سنندج است.

وی با عنوان اینکه ۳۰ برنامه شاخص و متنوعی همزمان با هفته سنه تدوین و برگزار می‌شود، افزود: برپایی نمایشگاه خوشنویسی در نگارخانه ارشاد، برپایی نمایشگاه کتاب در بوستان کتاب، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در عمارت آصف، اجرای گروه موسیقی فولکلور سنندج و اجرای موسیقی کلاسیک و پاپ از برنامه‌های شاخص این ایام است.

برگزاری اولین جشنواره عکاسی در سنندج

شهردار سنندج همچنین اجرای چندین گروه تئاتر خیابانی به مدت یک هفته در پارک شانو و پیاده راه فردوسی، برپایی نمایشگاه و برگزاری اولین جشنواره عکاسی با موضوع هفته فرهنگی نگارخانه سوره، برپایی کارگاه و نمایشگاه نقاشی در عمارت آصف، برگزاری مراسم اختتامیه قرآنی سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی و همایش پیاده روی خانوادگی از پارک کودک به مقصد میدان گاز، برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی در پارک شهدای ۲۸ دی را از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته در سنندج برشمرد.

رشیدی افزود: همزمان با این هفته مسابقه حضوری‌نویسی خوشنویسی در نگارخانه ارشاد، مراسم مولودی‌خوانی به «سبک سنه‌ای» در عمارت آصف، کارگاه حکایت‌گویی کودکان و نوجوانان  در داستان‌های قدیمی سنندج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مراسم اختتامیه روز سنه و…برگزار خواهد شد.

وی در پایان ضمن دعوت از شهروندان برای شرکت در این برنامه‌ها گفت: در تدوین و اجرای برنامه‌ها به طیف‌های مختلف توجه شده است و امیدواریم بتوانیم زمینه ایجاد شور و نشاط اجتماعی را بیش از پیش در شهر فراهم سازیم.

گفتنی است؛ افتتاحیه ویژه برنامه‌های هفته سنه فردا چهارشنبه در «خانه کرد» سنندج برگزار می‌شود.