کلانشهر اراک دومین شهر پاک کشور شد
کلانشهر اراک دومین شهر پاک کشور شد
استاندار مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان گفت: کلانشهر اراک با ۱۳ روز هوای ناسالم بعد از تبریز به عنوان پاک‌ترین شهر کشور در ۶ ماه نخست سال جاری معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر سید «علی آقازاده» افزود: روند کاهش آلودگی هوای این استان به خصوص کلانشهر اراک با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی، صنایع، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف مردم از سال ۹۵ تا کنون چشمگیر بوده که باید برای حفظ این دستاورد ارزشمند میزان همکاری و مشارکت برون‌دستگاهی تقویت شود. وی ادامه داد: شهر اراک در ۶ ماه نخست سال‌های ۹۵ تا ۹۹ به ترتیب دارای ۷۵، ۳۲، ۲۶، ۲۱ و ۱۳ روز هوای ناسالم داشته که این مهم با وجود فعالیت صنایع مختلف در این شهر یک دستاورد ارزشمند و ماندگار است که باید در سال‌های آینده نیز میزان روزهای ناسالم این شهر همچنان روند کاهشی داشته باشد. 

استاندار مرکزی اظهار داشت: موفقیت این استان در کاهش روزهای ناسالم نشان از برنامه‌ریزی‌های عمقی و کارشناسی، پیگیری و نظارت دستگاه‌های مختلف است و بدون شک با همین برنامه و فعالیت به زودی میزان روزهای ناسالم این شهر به کمترین میزان ممکن می‌رسد. 

آقازاده در خصوص سوخت نیروگاه حرارتی شازند نیز، بیان کرد: براساس دستور رئیس جمهوری، نامه‌ای از سوی مدیریت ارشد استان در خصوص افزایش سهمیه سوخت گاز این صنعت به وزارت نفت و شرکت ملی گاز ارسال شده و در صورت تامین گاز مورد نیاز نیروگاه، سوخت مازوت به طور کلی از این واحد حذف خواهد شد. 

وی در خصوص استانداردسازی آسانسورها و موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی نیز تاکید کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند و گزارش خود را نیز در اسرع وقت به اداره کل استاندارد استان ارائه کنند. 

استاندار مرکزی در خصوص راه‌اندازی پتروشیمی الوند نیز توضیح داد: تمامی مجوزهای لازم برای ساخت این واحد در اراک دریافت شده و تنها یک مجوز به دلیل جانمایی پتروشیمی الوند در شعاع کمتر از ۳۰ کیلومتری اراک با مشکل مواجه شده بود که این مهم نیز با درخواست استان و بعد از پیمودن مراحل طولانی و پیچیده و مطرح شدن در کمیسیون‌های مختلف هیات دولت حل و فصل شده است. 

آقازاده افزود: راه‌اندازی پتروشیمی الوند براساس نیازسنجی طراحی و برنامه‌ریزی شده و با عملیاتی شدن این واحد و تولید محصولات مورد نیاز داخلی نه تنها صرفه‌جویی ارزی بلکه نقش مهمی نیز در صادرات غیر نفتی خواهد داشت. 

کلانشهر اراک با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت به لحاظ اقلیمی از سه سمت با کوه محصور شده و از یک سمت نیز با تالاب کویری میقان همجوار است.