نبود مطالعات دقیق شهری در پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های شش‌گانه همدان
نبود مطالعات دقیق شهری در پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های شش‌گانه همدان

عضو هیئت علمی گروه معماری، شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا از نبود مطالعات دقیق شهری در زمینه پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های شش‌گانه و دیگر نقاط شهر همدان انتقاد کرد و از ضرورت مطالعه و بازنگری پروژه های اجرا شده سخن به میان آورد.     به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، دکتر حسن سجادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با […]

عضو هیئت علمی گروه معماری، شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا از نبود مطالعات دقیق شهری در زمینه پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های شش‌گانه و دیگر نقاط شهر همدان انتقاد کرد و از ضرورت مطالعه و بازنگری پروژه های اجرا شده سخن به میان آورد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، دکتر حسن سجادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر آسیب‌پذیری بافت تاریخی همدان، اظهار کرد: پیاده‌راه سازی خیابان‌های شش‌گانه و عدم پیوند بین بافت تاریخی، بازارها و خیابان‌ها و همچنین برندسازی هر خیابان باعث عدم هماهنگی و دستیابی به نتایج ایده‌آل شده است.

وی با انتقاد از تکیه بر طرح اولیه بدون پشتوانه علمی و کارشناسی و آسیب دیدن محلات قدیمی همدان افزود: در تمام دنیا اجرای طرح‌ها با مطالعات دقیق در تمامی جوانب اعم از اصول شهرسازی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انجام می‌شود که متأسفانه در مورد پیاده‌راه سازی خیابان‌های شش‌گانه مرکز همدان تنها بر طرح اولیه بدون پشتوانه علمی تکیه شده است.

این دکتری تخصصی معماری، شهرسازی ادامه داد: در خیابان اکباتان پیاده‌راه‌سازی نه تنها موفق نبوده بلکه با حذف خرده‌فروشان و روستائیان که در این مکان دادوستد داشته‌اند، فضایی خشک و بی روح را شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: از منظر حمل و نقل عمومی و ترافیکی نیز مطالعاتی صورت نگرفته است در حالیکه هر گونه اجرای پروژه باید زیرنظر کارشناسان و گروه‌های مرتبط مرحله به مرحله تست و نتایج ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه عدم انجام این مراحل باعث آسیب به بافت شهری و از دست رفتن منابع مالی شده که می‌توان در مناطق کمتر برخوردار هزینه کرد، گفت: در حال حاضر پیاده‌راه‌سازی بلوار ارم و ساخت پارکینگ طبقاتی محله آقاجانی‌بیگ منجر به ازدحام و مهاجرت ساکنان شده است.

سجادزاده با تأکید بر پیاده‌راه‌سازی در محلات قدیمی و چمن‌ها، بیان کرد: پیاده‌راه‌سازی در مناطق قدیمی و چمن‌هایی از جمله کلپا و آقاجانی‌بیگ باعث پیوند تاریخی و هماهنگی در شهر همدان می‌شود و رویکرد صحیح‌تری به نسبت پیاده‌راه‌سازی خیابان‌هاست.

این دکتری تخصصی معماری، شهرسازی راه حل معضلات پیاده‌راه اکباتان را هم‌پیوندی با بافت و بازارهای قدیمی پیرامون دانست و اظهار کرد: بازآفرینی کاروانسراها و اسکان خرده‌فروشان در حیاط این مناطق، انتقال بازار آهن فروش‌ها و خودداری از حذف و بازنگری در طرح پیاده‌راه سازی خیابان ها از دیگر راه‌های حل معضلات این پیاده‌راه است.

به گزارش ایسنا؛ این در حالیست که کامران گردان، رئیس شورای شهر همدان در گفت‌وگویی مطرح کرد: اگر بحث‌های اجتماعی و فرهنگی با دقت بررسی و بودجه تعیین شود، ممکن است پیاده‌راه‌سازی یک یا دو خیابان منتهی به میدان امام(ره) را برای سال ۹۹ در دستور کار قرار دهیم.