نام‌ پنجشیر بر تارک تهران
نام‌ پنجشیر بر تارک تهران
عضو سابق شورای شهر تهران از نامگذاری یکی از کوچه های شهر تهران به نام پنجشیر بر اساس مصوبه پنجمین دوره شورای شهر تهران خبر داد.

به گزارش آرمانشهر مجید فراهانی عضو سابق شورای شهر تهران در دوره پنجم در پیامی توییتری از نامگذاری یکی از خیابان های تهران به نام پنجشیر که مصوبه پنجمین دوره شورای شهر تهران بوده است خبر داد و نوشت: یکی از کوچه های خیابان دکتر محمد مصدق تهران با عنوان پنجشیر نامگذاری شده است. پنجشیر نام یکی از ولایت های افغانستان است. ولایت پنجشیر در هفته های گذشته صحنه نبردی سنگین میان نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان و نیروهای طالبان بود.

در روزهای اخیر هجده کوچه و خیابان تهران با عنوان شهرهای حوزه تمدنی ایران از جمله قندهار، سمرقند، بخارا، هرات و البته پنجشیر نامگذاری شده اند. این تغییر نام براساس مصوبه آخرین روز شورای شهر پنجم تهران در دوره گذشته انجام شده است.

در این فرآیند، برخی کوچه ها و خیابان های فرعی منشعب از خیابان های دکتر محمد مصدق (نفت)، نظامی گنجوی و پاکستان با عنوان شهرهای حوزه تمدنی ایران که اکنون در کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان قرار گرفته اند، نامگذاری شده اند اما مراحل اداری تایید مصوبه در هیات تطبیق قوانین مستقر در فرمانداری تهران ‌ونیز ابلاغ نهایی و اجرایی شدم آن زمان‌بر شد تا این که ابتدای هفته جاری بر تارک خیابان‌های تهران نقش بست.

با توجه به این که بیشتر نام های جدید برگرفته از شهرهای افغانستان است، همزمانی تغییر نام این کوچه ها و خیابان ها از سوی شهرداری های مناطق با وقایع اخیر افغانستان بخصوص نبردی که این هفته در دره پنجشیر شکل گرفت، به نوعی می تواند حس همدلی بین شهروندان تهران با مردم افغانستان را بیشتر کند. ایرانیان همیشه به صورت معنوی حمایت خود را از مردم افغانستان نشان داده اند و به همین خاطر، امروز هم بخشی از مردم ایران از نیروهای مقاومت پنجشیر حمایت می کنند، چون به دلیل ریشه های فرهنگی و تاریخی مشترک، همیشه این همدلی میان مردم ما و مردم افغانستان و البته سایر کشورهای حوزه نوروز از جمله تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و … وجود داشته است.

منبع ایسنا