مهم ترین اولویت های خدمات شهری شهرداری مشهد مقدس
مهم ترین اولویت های خدمات شهری شهرداری مشهد مقدس

دکتر مهدی یعقوبی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه #آرمانشهر گفت: مهمترین اولویت های این حوزه برای ارائه خدمات به شهروندان، توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، بهبود فرآیند تفکیک زباله از مبدأ، توسعه خدمات آتش نشانی، اصلاح و بهبود فرآیندها بهمراه الکترونیکی کردن و هوشمند سازی […]

دکتر مهدی یعقوبی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه #آرمانشهر گفت:
مهمترین اولویت های این حوزه برای ارائه خدمات به شهروندان، توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، بهبود فرآیند تفکیک زباله از مبدأ، توسعه خدمات آتش نشانی، اصلاح و بهبود فرآیندها بهمراه الکترونیکی کردن و هوشمند سازی فعالیت ها است.

🔹وی افزود: سعی شده در استقبال از بهار ۹۸ تفاوتهایی نسبت به سال گذشته داشته باشیم و در همین راستا طراحی المانهای گل نوروز امسال با نوروز سال گذشته از لحاظ گستردگی و تعاملی بودن آنها متفاوت خواهد بود، و همچنین سال گذشته طراحی المانهای گل عمدتاً به صورت المانهای تک بوده که در نوروز ۹۸ به صورت المانهای تعاملی، جشنواره ها وگذرهای گل به همراه رویدادهای هنر و نمایش های خیابانی و موسیقی و… اجرا خواهد شد.

🔹یعقوبی تصریح کرد: یکی از ایده های جدید در نوروز پارک های متحرک است که بر اساس این طرح برخی از المانهای جدید در ایام نوروز، توسط خودروهای سنگین (تریلی) حمل شد و در پایانه ها و محل های مناسبی در سطح شهر برای استفاده شهروندان و گرفتن عکس یادگاری، چند روز مستقر می گردد و سپس با همراهی دوچرخه های حامل گل به عنوان سفیران بهاری به نقطه ای دیگر از شهر منتقل می شوند.

🔹وی درخصوص دیگر برنامه ها در استقبال از بهار ۹۸ اعلام کرد:

نوروزامسال در طراحی المانهای گل از نور، آب نما و رنگ نیز استفاده ویژه خواهد شد تا همزمان با فرا رسیدن بهاربه محیط زیست شهری طراوت بیشتری داده شود.

🔹سرپرست معاونت خدمات شهری درخصوص سایت شماره دو پسماند مشهد گفت: از جمله برنامه هایی که برای این سایت در نظر گرفته شده اصلاح و راه اندازی خطوط پردازش زباله با ظرفیت پذیرش روزانه حدودا ۱۰۰۰ تن زباله در محل سایت شماره دو میامی تا تیر ماه ۹۸ و متعاقبا واگذاری بهره برداری آن به بخش خصوصی می باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقدار مواد آلی خروجی کارخانه پردازش زباله در حدود ۶۰ % می باشد تولید کود کمپوست با سرمایه گذاری بخش خصوصی طی دو سال آینده نیز مد نظر است. از طرفی واگذاری زمین و سایت دفن شماره ۲ بصورت اجاره به بخش خصوص جهت احداث، راه اندازی و بهره برداری از نیروگاه بیوگازسوز با ظرفیت حدودا ۳ مگاوات (با اعلام فراخوان عمومی) در فاز اول با سرمایه گذاری بخش خصوصی که احتمالاً تا اواسط سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید در برنامه ها قرار دارد.

🔹یعقوبی گفت: میزان زباله دفع شده شهر مشهد در حال حاضر حدودا ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن در روز می باشد که این رقم با احتساب پسماند خشک جداسازی شده و جمع آوری شده در مبداء به روزانه ۲۲۰۰ تن می رسد.

🔹وی درخصوص برنامه های این حوزه برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در مناطق سطح شهر نیز گفت: ارائه مشوقات و تسهیلات مختلف همانند گذشته از جمله بخشش حقوق شهرداری ناشی از تغییرات کاربری و مزایای ورود به محدوده ، تقسیط مطالبات شهرداری ( عوارض و هزینه های صدور پروانه به مدت سه سال پس از بهره برداری و دو سال تنفس تقسیط می گردد) ، پرداخت تسهیلات بانکی و …، بکارگیری ۴ کارگزار به منظور ساماندهی ۶۰۰۰ شغل در سطح شهر و استفاده از ظرفیت های شهرک های صنعتی جهت انتقال مشاغل مزاحم، از طرح هایی است که می تواند به بهبود فرآیند ساماندهی مشاغل شهری سطح شهر کمک کند.

🔹وی در خصوص اینکه مشاغلی همچون تنظیم و تعویض لاستیک خودرو مزاحم است یا خیر گفت: با توجه به اینکه بعضی از مشاغل می تواند با انجام اقداماتی (استاندارد سازی) جهت کاهش مزاحمت در شهر فعالیت نمایند و مورد نیاز شهروندان نیز می باشند از جمله آپاراتی، برق اتومبیل ، باطری سازی و … سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی با همکاری اتحادیه ها و اتاق اصناف این ضوابط را مصوب
و در حال انجام در سطح شهر می باشد.

🔹وی در پاسخ به اینکه با توجه به بحران آب در کلانشهر مشهد چه راهکارهایی را برای کاهش مصرف آب دارید؟ آیا شهرداری مشهد تصمیمی برای استفاده از ابتکارات نو جهانی برای جایگزینی چمن در فضای سبز شهری دارد؟ گفت: تغییر الگوی کاشت و استفاده از گونه های گیاهی کم آب طلب در فضای سبز، بازچرخانی آب خاکستری در منازل برای بازیافت آب و استفاده در فضای سبز، پیگیری احداث تصفیه خانه های لوکال، توسعه شبکه جداسازی آب شرب از خام ، توسعه شبکه آبیاری تحت فشار به منظور افزایش راندمان آبیاری و استفاده از آبهای نامتعارف شامل بالاآمدگی آب در سطح شهر و… از جمله فعالیت های این حوزه برای کاهش مصرف آب در سطح فضای سبز شهر است.

🔹وی افزود: با تغییر الگوی کشت، و عدم افزایش سطح چمن کاری ، بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، چمن بومی به نام Tallfescue با نام علمی Festuca arundinace که تحمل بالایی به تنش خشکی و شوری و سرمازدگی دارد و نیاز آبی بسیار کمتری نسبت به چمن های متداول دارد، به تدریج جایگزین چمن های موجود خواهد شد و همزمان در طراحی های جدیداز گیاهان پوششی متنوع به جای چمن در موقعیت های مناسب استفاده می گردد.

🔹سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به اینکه برنامه های شما برای بهشت رضا و توسعه بهشت رضوان چیست؟ چرا هزینه آرامگاه های خانوادگی در مشهد بالاست؟ چه برنامه ای برای طاهرین (غسال ها) دارید؟ اعلام کرد: با توجه به وسعت بهشت رضا و تکمیل شدن این آرامستان در چند سال آینده طی جلساتی که با آستان قدس داشتیم مقرر شد میزان ۱۸۵ هکتار در ضلع شرقی و شمالی جهت توسعه آتی بهشت رضا (ع) واگذار گردد. در قسمت شمالی میزان ۲۵ هکتار از زارعین خریداری شده و در حال پیگیری پرداخت حق تقدیمی آستان قدس هستیم. در ضلع شرقی هم با توجه به رقم بالای هزینه اعلام شده از سوی آستان قدس به دنبال توافقنامه و حل مشکل تملک هستیم.

🔹وی افزود: با توجه به وسعت فعلی ۱۸۵ هکتاری بهشت رضوان و برنامه ریزی انجام شده این میزان مساحت موجود پاسخگوی نیاز حداقل ۳۰ سال آینده ساکنین شمال و شمال غرب مشهد به موازات بهشت رضا خواهد بود و همچنین هزینه هر دستگاه آرامگاه خانوادگی که عمدتاً شامل ۱۲ قبر یک طبقه و مستقل در یک اتاق اختصاصی است نسبت به سال گذشته تغییر قیمت نداشته و تسهیلاتی در پرداخت نقدی (ده درصد تخفیف) و در شرایط اقساطی با پرداخت (۳۰ درصد نقد و الباقی در ۱۲ قسط) برای آن در نظر گرفته شده است.

🔹یعقوبی درخصوص طرح طاهرین توسط سازمان فردوس ها گفت: این طرح به صورت هدفمند با استفاده از توان مشارکت مردمی از اقشار مختلف جامعه (دانشگاهیان، کسبه، فرهنگیان و ..) در حال پیگیری و اجراست. به طوریکه با برگزاری کلاس های آموزشی ویژه جهت نامبردگان از این پتانسیل برای سالن های تطهیر استفاده می شود؛ علاوه بر آن همایش بزرگ طاهرین ۱۱ بهمن ۹۷ با حضور طاهرین استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و سیستان و بلوچستان به میزبانی سازمان فردوس های شهرداری مشهد به مدت یک روز با حضور اساتید فقهی قم برگزار گردید.

🔹وی در پاسخ به اینکه در نوروز امسال آیا مجوز برگزاری نمایشگاه های مشاغل خانگی و صنایع دستی در پارک ها داده می شود؟ اظهار داشت: هم اکنون نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایع دستی تولیدات سرپرستان خانوار در محل کلبه چوبی پارک کوهسنگی فعال می باشد و فعلاً برنامه خاصی برای ایجاد نمایشگاه های دیگر در پارکها وجود ندارد.