تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری راهکار اصلاح قانون شهرداری‌ها است
تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری راهکار اصلاح قانون شهرداری‌ها است
عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه راهکار اصلاح قانون شهرداری‌ها تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری یکی از قوانین کامل و جامعی است که می‌تواند باعث تحول خوبی در مدیریت شهری شود.

به گزارش آرمانشهر حمید بادامی‌نجات در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه یکی از الزامات توسعه این است که مدیریت واحد داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر خدماتی که مردم می‌گیرند توسط چند دستگاه خدمات ارائه می‌شود به طوریکه هر کدام از دستگاه‌های خدمات رسان مدیریت مستقلی دارند و بخشی سازمان هستند که از یک مدیریت واحد پیروی نمی‌کنند. وی با اشاره به نبود مدیریت یکپارچه شهری تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم به ناهماهنگی بین دستگاه‌های خدمات رسان انتقاد دارند و باعث ایجاد نارضایتی می‌شود چراکه هر کدام از دستگاه‌ها به صورت مستقل مدیریت می‌شود در حالیکه در دنیا یک نفر به عنوان شهردار تمام دستگاه‌های خدمات رسان را مدیریت می‌کند.

طرح یکپارچه مدیریت جامع شهری همدان سال گذشته پیش‌نویس شد

بادامی نجات با بیان اینکه طرح یکپارچه مدیریت جامع شهری همدان سال گذشته در شورای عالی استان ها پیش‌نویس شد، افزود: طرح خوب و کاملی در شورای عالی استانها نوشته و مقرر شد کمیته مشترکی بین مجلس، شورای عالی استان ها و دولت تشکل شود و به صحن علنی مجلس برود که متأسفانه این طرح در مجلس گذشته مصوب نشد و در سال جاری مصوبه سال گذشته مجدد به مجلس جدید ارسال شد.

نایب رئیس شورای عالی استانها با تأکید بر اینکه اگر طرح مدیریت جامع شهری تصویب شود قوانین قدیمی اصلاح خواهد شد، یادآور شد: قانون شهرداری‌ها مربوط به سال ۳۴ و قانون شورا مربوط به سال ۷۸ است که واقعاً قدیمی شده و بعد از ۶۵ سال ما هنوز از این قوانین استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به متنوع شدن خدمات شهری، ادامه داد: در این سال ها خدمات شهرداری‌ها خیلی متنوع شده و موضوع شهر هوشمند و الکترونیک و مباحث حمل و نقل به شیوه امروزی مطرح نبوده بنابراین باید قانون اصلاح شود که تنها راهش اجرای طرح مدیریت جامع شهری است.

نگران عدم همکاری دولت و شهر فروشی شهرداری ها هستیم

بادامی نجات با تأکید بر اینکه این قانون نقاط قوت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: فقط نگرانی ما این است که دولت وظایف را بر گردن شهرداری‌ها بیندازد و منابع مالی را نبیند که آن زمان شهرداری‌ها مجبور به شهرفروشی و … می‌شوند در حالیکه وقتی مسئولیت بالا می‌رود باید اختیارات و منابع مالی به شهرداری داده شود.

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه این طرحی است که مجلس و شورای عالی استان ها پیگیری می‌کند و حتماً باید نظر دولت هم گرفته شود، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری باید اصل ۷۵ قانون اساسی هم درنظر گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه این طرح می تواند یکی از بزرگترین اتفاقات در حوزه قانونگذاری مجلس باشد، افزود: در طرح جامع شهری موضوع ادغام دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها نیست بلکه بحث مدیریت یکپارچه توسط یک شهردار و یک مجموعه سیاستگذار که همان شورای شهر بوده، است به‌طوریکه با اجرای طرح جامع شهری تمامی مجموعه های خدمات رسان زیرمجموعه شورای شهر قرار می‌گیرند و شورا می‌تواند نظارت داشته باشد.

بادامی نجات با بیان اینکه مردم رضایتمندی کاملی از مدیریت شهری ندارند، تأکید کرد: اگر بخواهیم شهرها را مدیریت کنیم ناچار هستیم به این سمت برویم و مدیریت واحدی داشته باشیم.