تلاش برای کسب عنوان “شهر دوستدار کودک از یونیسف” با عملکرد شهرداری اصفهان در تناقض است
تلاش برای کسب عنوان “شهر دوستدار کودک از یونیسف” با عملکرد شهرداری اصفهان در تناقض است
تلاش برای کسب عنوان "شهر دوستدار کودک از یونیسف" با عملکرد شهرداری در تناقض است شهرداری اصفهان نسبت به دستاوردها و فرصت‌های جهانی بی‌تفاوت است

‍‍ ‍به گزارش آرمان شهر مهدی مقدری عضو سابق شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتگوی اختصاصی با آرمان  شهر نظرات خود را در مورد مسائل مختلف از جمله انتخاب اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک بیان کرد

نهادهای جهانی سانتیمانتالیسم مدیران را سنجش نمی‌کنند؛ به کارآمدی بها می‌دهند

انتقادهای اخیر شما از وضعیت دیپلماسی شهری شهرداری اصفهان به چه موضوعاتی اشاره دارد؟

🔹مهدی مقدری: دیپلماسی شهری اصفهان در فاصله سال‌های ۸۱ تا ۹۶ عملاً تعطیل و ناکارآمد بود. هر چند رگه‌هایی از برخی رویدادهای فراملی را بتوان در این سال‌ها مثال زد، اما دیپلماسی پایدار شهری را شاهد نبودیم. تنها اتفاق خوب آن سال‌ها، تلاش برای عضویت شهر اصفهان در شبکه شهرهای خلاق یونسکو بود که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد. اما بلافاصله بعد از آن، هیچ تحرک دیپلماتیک فرهنگی برای تعمیق روابط انجام نشد و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هیچ نماینده‌ای از مدیریت شهری اصفهان در اجلاسیه‌های جهانی شبکه شهرهای خلاق یونسکو شرکت نکرد و قاعدتاً از ظرفیت‌های پیوستن در این شبکه هیچ بهره‌ای نبردیم.

🔹سال پیش و امسال دو هیات عالی‌رتبه از مدیریت شهری اصفهان در اجلاس لهستان و ایتالیا شرکت کردند تا مناسبات ما با یونسکو و شهرهای عضو شبکه تقویت شود؛ اما در همین زمان شاهدیم که دفتر محلی مرتبط با یونسکو در شهرداری اصفهان (مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین) که پیشتر زیر نظر مستقیم شهردار بود، با بی‌میلی آشکار ذیل اداره پژوهش شهرداری رفت و اداره امور بین‌الملل شهرداری مدتهاست منفعل و بدون مدیریت به روزمرگی افتاده است. اینها یعنی بی‌تفاوتی نسبت به دستاوردها و فرصت‌های جهانی.

❇️پیامدهای این وضعیت چه خواهد بود؟

🔹مقدری: بنده به عنوان کارشناس امور بین‌الملل که مطالعات و پژوهش‌هایی درباره کارکردها و مناسبات سازمان‌های بین‌المللی داشته‌ام با قاطعیت عرض نهادهای جهانی سانتیمانتالیسم مدیران را سنجش نمی‌کنند؛ بلکه به کارآمدی و اثربخشی نهادها بها می‌دهند و رصد می‌کنند.

🔹سال ۲۰۱۹ سالی است که شهرداری اصفهان باید گزارش دقیق خود را متناسب با صورت‌بندی مصوب اجلاس ژاپن به یونسکو و دبیرخانه شبکه شهرهای خلاق ارائه دهد و سپس ارزیابی عملکرد آن به داوری اعضا گذاشته می‌شود. با کوچک‌ترین کاستی و بی توجهی مدیریت شهری اصفهان، این شبکه عضویت ما را سلب می‌کنند و سال‌ها پیگیری و تلاش دود خواهد شد.

این را بگویم در ایران تنها اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی و رشت به عنوان شهر خلاق غذا و خوراک‌شناسی در این شبکه عضو هستند. سال‌هاست برخی شهرها چون شیراز در تلاش برای پیوستن به این شبکه به عنوان شهر خلاق ادبیات می‌باشند ولی این امتیاز را هنوز کسب نکردند و ما به راحتی با آبروی شهر بازی می‌کنیم.

🔹مقدری افزود: از همه تلخ‌تر، این است که شهردار و معاون شهرسازی ایشان مدتی است به دنبال کسب عنوان “شهر دوستدار کودک از یونیسف” هستند!. این رفتار پارادوکسیکال است که ما قدر فرصت جهانی موجود در مناسبات با یونسکو را نمی‌دانیم و از سوی دیگر می‌خواهیم نهاد دیگر سازمان ملل (یونیسف) با ما کنار بیاید. مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر اصفهان بدانند که این نهادها، اطلاعات و مناسبات فعلی را با همدیگر به اشتراک می‌گذارند و خبر از کارآمدی، پاسخگویی، مشارکت و شفافیت در نهادهای ما دارند که برخی شاخص‌های حکمرانی خوب شهری به مثابه معیارهای بنیادین نهادهای ملل متحد به شمار می‌روند. این شاخص‌ها را شهردار اصفهان در برنامه پیشنهادی خود به شورای شهر ارائه کرد و اینک معلوم شد آنها شعار دکتر نوروزی بود، نه برنامه اقدام مشترک و عملیاتی در شهرداری

  • منبع خبر : آرمانشهر