شهری که اقداماتش به زندانی شدن معلولان منتج شود، معلول است
شهری که اقداماتش به زندانی شدن معلولان منتج شود، معلول است

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی یزد با اشاره به این که معلولان را به عنوان اقلیت‌های جامعه باید به حداقل حقوقشان برسانیم، گفت: شهری که اقدامات آن منتج به زندانی و خانه نشینی معلولان می‌شود، شهری معلول است و مدیران آن بدون توجه به این قشر مدیرانی معلول هستند. به گزارش […]

رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی یزد با اشاره به این که معلولان را به عنوان اقلیت‌های جامعه باید به حداقل حقوقشان برسانیم، گفت: شهری که اقدامات آن منتج به زندانی و خانه نشینی معلولان می‌شود، شهری معلول است و مدیران آن بدون توجه به این قشر مدیرانی معلول هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر «سپنتا نیکنام» امروز سه شنبه ۵ آذرماه با اشاره به این که مشکلات شهری در زمینه مناسب‌سازی به عدم اجرای قوانین موجود در این حوزه مربوط است، گفت: یزد با وجود نقاط ضعف قابل توجهی که همچنان در حوزه شهری آن وجود دارد، جهش بزرگی را در سطح کشور در زمینه مناسب‌سازی داشته است.

وی به زمانبر بودن مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: پیمانکاران ضوابط و استانداردها را رعایت کنند تا بتوانیم نقاط ضعف گذشته را اصلاح کنیم.

این مسئول معلولیت‌ ضایع نخاعی را از شدیدترین نوع معلولیت‌ها دانست و گفت: اگر شهر برای این نوع معلولیت آماده شود، برای سایر معلولیت‌ها نیز قابل استفاده است.

نیکنام با اشاره به ضرورت توجه شهر به اقلیت‌هایی مانند معلولان، تصریح کرد: معلولان را به عنوان اقلیت‌های جامعه باید به حداقل حقوقشان برسانیم و نیازهای این قشر را برآورده کنیم چرا که شهری که اقدامات آن منتج به زندانی و خانه نشینی معلولان می‌شود، شهری معلول است و مدیران آن بدون توجه به این قشر مدیرانی معلول هستند.

«جمال‌الدین عزیزی بندرآبادی» شهردار یزد با اشاره به ضرورت پایداری برند «دوستدار معلول» و در افق بالاتر «شهر دسترس» برای یزد، اظهار کرد: در برنامه‌ریزی عادی کمتر به مسائل مربوط به معلولان توجه می‌شود و این جشنواره در واقع تذکر و تلنگری به مسئولان برای توجه به این قشر از جامعه است.

وی توجه به معلولان را فرصتی برای جلب گردشگران به شهر جهانی یزد دانست و گفت: این که گردشگران معلول بتوانند در این شهر به راحتی تردد و گردش کنند فرصتی برای جلب سایر گردشگران دنیا به یزد خواهد بود.

شهردار در پاسخ به خبرنگار ایسنا، به دو بعد مناسب‌سازی اشاره کرد و گفت: طراحی سازه‌های جدید و طراحی و مناسب سازی سازه‌هایی که قبلا ایجاد شده‌اند، دو بعدی است که اجرای آن محدود به ادارات و سازه‌های شهردرای نیست بلکه به مردم و حتی طراحی خانه‌ها نیز مرتبط است.

وی به لزوم طراحی شهری اصولی در یزد اشاره کرد و گفت: اگر سازه‌های جدید به طور اصولی و استاندارد طراحی شوند، می‌توانیم بر مناسب سازی سازه‌های از قبل ایجاد شده تمرکز کنیم.

عزیزی بندرآبادی با بیان این که مهندسان و مشاوران در یزد باید به این مسئله توجه داشته باشند، گفت: هر گامی در راستای مناسب‌سازی شهر می‌تواند رسیدن به شهر دسترس پذیر را امکان‌پذیر می‌کند.

«حسین صالحیان» معاون خدمات شهری یزد در این مراسم از ایجاد دبیرخانه دائمی مناسب‌سازی فضای شهری در یزد خبر داد و با بیان این که از ظرفیت معلولان و متخصصان حوزه گردشگری در این زمینه استفاده می‎شود، گفت: فرصت‌های گردشگری در یزد در زمینه گردشگری مورد توجه قرار گرفته و این فعالیت‌ها در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

«رحیمه گنجی‌زاده» مسئول کمیته گردشگری در دسترس، معلولان و سالمندان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مشاوره‌ای معلولان در حوزه گردشگری، اظهار کرد: این کمیته که تحت نظارت اداره کل مراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با مشارکت شهرداری و انجمن ضایع نخاعی شکل گرفته است به مسئله گردشگری این قشر توجه ویژه‌ای دارد.

وی توجه به اقشار ضعیف جامعه مانند سالمندان و زنان باردار در حوزه گردشگری را از ملزومات توسعه صنعت گردشگری در یزد خواند و گفت: در راستای توسعه گردشگری گروه‌های خاص به ویژه معلولان و مناسب‌سازی و آماده‌سازی شهر برای حضور این افراد از مشاوره‌های این قشر بهره‌مند شدیم و مشاوره‌هایی را نیز در این راستا ارائه کردیم.