سیمای ناخوشایند بصری، آرامش شهروندان را بر هم می‌زند
سیمای ناخوشایند بصری، آرامش شهروندان را بر هم می‌زند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، ام‌البنین علی‌اصغری با بیان اینکه آشفتگی و بی‌نظمی سیما و منظر شهر بر روحیات و احساسات شهروندان تأثیرگذار است، اظهار کرد: شهر باید ویژگی‌هایی برای تأمین آسایش و راحتی ساکنان شهر داشته باشد، نارضایتی شهروندان نسبت به شهر و بی‌توجهی به سیما از مهمترین مشکلات شهر شناخته شده است […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، ام‌البنین علی‌اصغری با بیان اینکه آشفتگی و بی‌نظمی سیما و منظر شهر بر روحیات و احساسات شهروندان تأثیرگذار است، اظهار کرد: شهر باید ویژگی‌هایی برای تأمین آسایش و راحتی ساکنان شهر داشته باشد، نارضایتی شهروندان نسبت به شهر و بی‌توجهی به سیما از مهمترین مشکلات شهر شناخته شده است و سبب می‌شود امروزه سیما و منظر شهری هویت‌مند نباشد.

وی افزود: مشکلات شهرها در دوره معاصر تنها در حوزه ترافیک، ازدیاد جمعیت و معضلات زیست‌محیطی نیست، بلکه مشکلات و فشارهای روحی و روانی ناشی از سیمای ناخوشایند بصری نیز از دلایل افزایش مشکلات و ناهنجاری‌ها محسوب می‌شود.

یک کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: دیدگاه شهرگرایانه مجموعه المان‌های معماری، تابلوها، نماها و اتصالات شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد، زمانی که یک محدوده پر رفت و آمد که محل عبور و مرور وسایل نقلیه است به لحاظ وجود تابلوهای ناهمگون و بدون مقیاس که موجب اغتشاش بصری شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد، در مرحله اول باید مفاهیم سیمای شهر تابلوهای شهری و نقش آن در ساماندهی محیطی به شیوه تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد، سپس این عوامل به صورت مطالعات میدانی نقد و بررسی شود.

علی‌اصغری تاکید کرد: علائم در منظر خیابان باید به نحوی منطقی طراحی شود تا از ازدحام تیرک، ستون و پایه در شهر کاسته شود، علائم را می‌توان به دیوار و ستون‌های برق متصل کرد تا تعداد نگهدارنده‌های آن‌ها کاهش یابد.

وی اضافه کرد: ارتفاع، اندازه و شکل علائم باید آن‌قدر بهینه شده باشد تا موجب حداکثر خوانایی و وضوح شود و شخصیتی خاص به محیط ببخشد، ارتباطی منسجم میان علائم در خط افق و پرسپکتیو خیابان می‌تواند به خلق چهره بصری منظم‌تر شهر کمک کند.

این کارشناس شهرسازی گفت: درک نکردن مفهوم پویایی منظر، توجه نکردن به «رویکرد کلی‌نگر» و استفاده از روش‌های سنتی در مطالعات طرح‌های توسعه شهری به شکل‌گیری مناظری در شهرها منجر شده است که توانایی پاسخگویی به نیازهای شهروندان را در طول زمان ندارد.

علی‌اصغری افزود: با توجه به ناکارآمدی و همخوانی نداشتن شیوه مطالعات طرح‌های توسعه شهری ایران با تغییرپذیری شهر کنونی ضرورت دارد تا نگرشی متناسب با شرایط شهری امروز اتخاذ شود، تفکر نوین شهرسازی منظر با کلی‌نگری نسبت به مفهوم منظر و پذیرش و نبود قطعیت در شهرهای در حال تحول، موضوعی جدیدی را می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.