سیاره سرخ ،استفاده مفید از فضای بلا استفاده در محیط عمومی شهر
سیاره سرخ ،استفاده مفید از فضای بلا استفاده در محیط عمومی شهر
چیزی غیرمنتظره فراتر از هر نوع نصب معمولی و تزئینی که باعث می شود کودکان و بزرگسالان به جای گذر و مشاهده آن، به آنجا بیایند و استفاده کنند

سیاره سرخ (Red Planet)، تجربه استفاده مفید از فضای بلا استفاده در محیط عمومی شهر(مراکز خرید)

محل پروژه: منطقه ژابی، چین

سال اجرا و بهره برداری: ۲۰۱۷

طراح: ۱۰۰ معمار

آرمانشهر : سیاره سرخ یک مداخله در فضای عمومی است که برای تقویت تعاملات، جذب مشتری و افزایش تجربه در فضای عمومی متعلق به یک خیابان خرده فروشی در فضای باز طراحی شده است. Life Hub @ Daning  یک مرکز خرید ۲۵۰،۰۰۰ مترمربعی با کاربری مختلط با مرکز خرید ۱۱۰،۰۰۰ متر مربع ، به دلیل وضعیت خیابان خرده فروشی در فضای باز یکی از گرمترین مراکز خرید در شانگهای است.

از همان ابتدا تیم بازاریابی Life Hub @ Daning اصرار داشتند که چیزی خلاقانه، الهام بخش و ابتکاری ایجاد کنند. چیزی غیرمنتظره فراتر از هر نوع نصب معمولی و تزئینی که باعث می شود کودکان و بزرگسالان به جای گذر و مشاهده آن، به آنجا بیایند و استفاده کنند. مداخله ای که به خودی خود منطقه ای گردشی را به “فضایی” برای توقف و اقامت تبدیل می کند؛ جایی که مشتریان آنها می توانند بچه ها و خانواده های خود را بیاورند و  اوقات با کیفیتی را برای تعامل با سایر بچه ها و خانواده ها بگذرانند.

پیشنهاد ما ناشی از یک رویکرد SURREAL است. تخطی عمدی از قوانین متداول ادراک، از آنچه که قبلاً به عنوان واقعیت تصور شده است، به منظور تحریک تخیل و خلاقیت بچه ها و همچنین غوطه ور کردن آنها در یک تجربه رنگارنگ. به عبارتی دیگر مکانی مانونی و جلب توجه کننده برای رهگذران!

سیاره سرخ دارای یک زمین بسکتبال حبابی است که به عنوان یک زمین بازی سورئال، به جای یک زمین بسکتبال معمولی، توپوگرافی مصنوعی برای بازی، کوهنوردی، سر خوردن، نشستن و بسیاری از دیگر فعالیت ها را فراهم می کند که تصور بچه ها از چگونگی استعمار و استفاده از فضا به طریقی که در ابتدا تصور نمی کردیم ایجاد شود. برای افزایش روایت محیط ، یک سبد بسکتبال خمیده قرار داده شده که بصورت مخفی محل چراغ های LED برای روشنایی منطقه است.

سایر ویژگی های سیاره مذکور مانند پیست مسابقه که وظیفه تعیین مرز را نیز انجام می دهد، اهرامی که بعنوان تابلوی نقاشی نیز استفاده می شوند، موانع و سکوهای خلاقیت، نیمکت هایی بعنوان محل تماشا برای والدین و سایر بازی های تصادفی، مکمل طیف وسیعی از فعالیت های سرگرم کننده است که هم بچه ها و هم بزرگسالان قادر به استفاده از آن هستند. همچنین با هدف ایجاد یک تجربه قوی تر و غرق شدن در رویدادهای فضا در “سیاره سرخ” سورئال، چترهای تک رنگ با سایه های قرمز در بالای مبلمان شهری موجود و عناصر تزئینی محل استفاده شده است