ساخت ساختمان های قابل توجهی در تهران بر روی گسل/ ۲۹۰ گود در تهران وجود دارد
ساخت ساختمان های قابل توجهی در تهران بر روی گسل/ ۲۹۰ گود در تهران وجود دارد
محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات ساخت و ساز در پایتخت به تشریح آخرین وضعیت ساختمان سازی، بلندمرتبه سازی و ایمنی در مناطق پر خطر تهران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از برنا؛ تهران شهری است که به نظر می رسد نام آن با بسیاری از مشکلات گره خورده است. از ریزش بهمن و آلودگی هوا گرفته تا زلزله و سیل که هر کدام به تنهایی می تواند یک خطر جدی محسوب شود اما تهران امروز همگی آن ها را در خود جای داده و نمی توان آن ها را نادیده گرفت زیرا عملا پای جان میلیون ها نفر در میان است. مسلما جا به جایی شهر و جمعیتی به این وسعت هزینه های بسیار سنگینی بر کشور تحمیل می کند و شاید غیرممکن باشد اما رعایت برخی اصول ایمنی در ساخت و سازها می تواند بسیار موثرتر واقع شود. 

تجمع گسل ها در شمال تهران 

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت ساخت وسازها روی گسل در پایتخت به خبرنگار برنا گفت: شهر تهران یکی از شهرهایی است که در اصل دارای گسل های بسیار زیادی است. به خصوص محدوده شمالی شهر تهران که تعداد بیشتری را در خود جا داده است. البته گسل ری نیز از جمله گسل های اصلی شهر است. وقوع زلزله در این شهر اجتناب ناپذیر است و به لحاظ تاریخی خیلی زودتر زلزله شدید در تهران اتفاق می افتد و خوشبختانه تا حالا این اتفاق نیفتاده است. او افزود:  یکی از رویکردها و اولویت های ما در مدیریت شهری دوره پنجم موضوع تاب آوری شهری بوده و در همین راستا برای اولین بار توانستیم پهنه های گسلی شهر تهران را بر روی نقشه های طرح تفصیلی بارگذاری کنیم.عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مطالعات در خصوص گسل ها انجام شده بود ولی این مطالعات هیچوقت تبدیل به پهنه های گسلی که هم محدوده گسل ها مشخص کند و هم حرایم آن آن بپردازد، نشده است تا در این خصوص بدانیم در چه محدوده هایی نمی شود ساخت و سازهای مربوط به ساختمان های حساس و پر خطر را انجام داد.سالاری گفت: ما در این دوره در اصل این مطالعات را در سرلوحه کار کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دادیم. مجموع نشست هایی بین سازمان زمین شناسی و نقشه برداری و نهایتا معاونت شهرسازی و معماری، مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت بحران برگزار و  زمانی که دکتر حناچی هنوز معاون شهرسازی معماری شهرداری بودند، انجام شد و این نقشه ها را به مناطق ۲۲ گانه هم ابلاغ کرد که دیگر در محدوده پهنه های گسلی و حرایم آنها ضوابط ساخت و ساز ضوابط بسیار سختگیرانه و محدود کننده ای اتخاذ شود.او افزود: امروز وقتی کسی درخواست پروانه می دهد در فرآیند صدور پروانه حوزه شهرسازی منطقه مربوطه متوجه می شود که این ساختمان بر روی پهنه گسلی قرار دارد یا ندارد؟ و اگر بر روی پهنه گسلی قرار داشته باشد قطعا یک سری از کاربری ها در آنجا دیگر امکان صدور پروانه وجود ندارد . ساختمان های پرخطر مثل بیمارستان ها و یک سری نهادها، وزارتخانه هایی که آنجا محل حضور عموم مردم است پمپ بنزین ها و مسائلی از این قبیل دیگر مجوز ساخت در آن محل ها صادر نمی شود.سالاری خاطرنشان کرد: یک اشکالی وجود دارد که برای این پهنه های گسلی و ضوابط ساخت و ساز ما هنوز نتوانستیم در کشورمان به صورت بومی ضوابط مشخصی را داشته باشیم هنوز از تجربیات جهانی استفاده می کنیم. مرکز تحقیقات مسکن در وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را آغاز کرده است که به زودی به نتیجه خواهد رسید. 

 برج میلاد در محدوده حریم گسل های تهران ساخته شده است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: آنچه مسلم است بر روی این گسل ها در گذشته ساختمان های قابل توجهی ساخته شده هم ساختمان های بلند مرتبه و هم ساختمان های پر خطر. برج میلاد هم در اصل در محدوده حریم پهنه های گسلی شهر تهران ساخته شده اما بر اساس مطالعات انجام شده و پیوست هایی که در فرآیند صدور مجوز برای برج میلاد وجود دارد از هر نظر این ساختمان مقاوم بوده و هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.او ادامه داد: صحبت هایی که در گذشته مطرح شده، بحث های انحرافی بوده که مراجع رسمی و کارشناسی و فنی آن را رد می کنند.او افزود: اساسا ساخت و ساز روی پهنه های گسلی در دنیا اینطور نیست که امکان نداشته باشد درخیلی از کشورهای جهان مثل ژاپن بعضا می بینید که یک شهر کلا در پهنه گسلی است ولی ساخت و ساز در آن انجام می شود منتها ضوابط ساخت و ساز با مثلا آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله که برای بقیه محدوده ها به کار می رود بسیار متفاوت و سخت گیرانه است.  

ضوابط طرح تفصیلی در خصوص پالادیوم لحاظ نشده است

سالاری با اشاره به برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تهران ادامه داد: ساختمان پالادیوم  و بسیاری از ساختمان ها که در شهر تهران در طی سال های گذشته بارگذاری شدند و در فرآیند ساخت و ساز و فرآیند صدور مجوز و پروانه و هم در فرایندهای بعدی در حوزه اجرا به هیچ کدام از ضوابط طرح تفصیلی توجهی نداشته و اساسا حقوق عمومی و حقوق شهروندی و شهروندان در آنجا مد نظر نبوده است. نه مد نظر مالکین و سرمایه گذاران بوده و نه مد نظر شهرداری ها بوده که بیشترین تقصیر هم متوجه شهرداری ها می شود. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران طی سال های گذشته از رویکرد درآمدزایی استقبال کرده بود و حتی در مقابل تخلفات بزرگ مقیاس این چنینی نیز ایستادگی نکرده است. وقتی بحث تخلف مطرح می شود آن موقع است که شهرداری می تواند حتی فراتر از ضوابط ملاک عمل و تعرفه های مصوب شوراهای شهر از آن ها جرایم و عوارض آن چنانی دریافت کند به نوعی این امر را برای خودش یک قاعده برد برد می داند می گوید هم آن مالک به عنوان بارگذاری های انبوه و قابل توجه به خصوص از جنس کاربردهای انتفاعی مثل پالادیوم سود قابل توجهی می برد و هم شهرداری هم منتفع می شود. 

شهر فروشی یک سیکل باطل است

سالاری با تاکید بر این که شهر فروشی یک سیکل باطل است، افزود: در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی های شهرسازی و معماری کشور ما تعریف و نهادینه شده است. بعد از دهه ۶۰ که دیگر شهرداری کلان شهرها از بودجه دولت کنار گذاشته می شوند خیلی از صاحب نظرها و کارشناس ها این بحث را مطرح می کنند که این خود کفایی شهرداری ها مبتنی بر چه چارچوبی باشد و چه درآمدی در نظر بگیرند؟  لذا بحث لایحه درآمدهایی پایدار به وجود می آید که دولت آن زمان خودش را متعهد می داند که لایحه درآمد پایدار بنویسد  که به دولت برود و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. اتفاق بدی می افتد که لایحه درآمد پایدار به سرانجام نمی رسد و امروز نیز با توجه به ایراداتی که شورای نگهبان گرفته همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.او گفت: شهرداری های کشور و پایتخت تصمیم می گیرند راحت ترین راه برای درآمد زایی را در نظر بگیرند. راحت ترین راه برای درآمد زایی شهر فروشی بوده که یک گستره خیلی وسیعی دارد هم فروش تراکم مازاد و تراکم فراتر از ضوابط است. سالاری تصریح کرد: بارگذاری های انبوه، تغییر کاربری ها از فضای سبز و آموزشی و درمانی به کاربری های  انتفاعی و درآمدزا، شهر فروشی محسوب می شود. فروش اراضی شهر برای اجرای پروژه ها در واقع شهرفروشی محسوب می شود.عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرفروشی سرلوحه کار کلان شهر تهران و به تبع آن بقیه کلان شهرهای کشور و بقیه ۱۳۲۰ شهر کشور است، گفت: این رویکرد را به عنوان یک رویه غالب در تصمیم گیری های شان بکار می برند و این باعث می شود که در اصل شهرهای کشور بیایند از مسیر شهرفروشی و تخلفات گسترده کسب درآمد کنند. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه منطقه ۲۲  تهران قرار بود تنفس گاه شهر باشد، اذعان کرد: قرار بود که کمبود سرانه های شهر تهران در منطقه ۲۲ تامین شود همه این در چارچوب شهرفروشی به فروش می رود و بارگذاری می شود که چکار کنند؟ که از محل درآمد حاصل از این چرخه در پروژه های عمرانی یا پروژه هایی را در تامین سرانه تامین کنند که بخشی از آثار و تبعات آن رویکرد غلط و اشتباه را بتوانند جبران کنند یعنی باغات شهر تهران در کل شهر تهران هم در حوزه باغات انبوه و هم در حوزه باغات پراکنده تحت غالب مصوبه برج باغ قرار می گیرد. 

تراکم فروشی یک چرخه باطل است

سالاری گفت: این چرخه در اصل یک چرخه باطلی است که رویکرد غالب در شهرسازی کشور شده و وضعیت کیفیت زندگی در کلان شهرتهران و بقیه کلان شهرها را به اینجا رسانده است. مهمترین دستاورد این دوره شورای شهر این بوده که این چرخه باطل را متوقف کرده من نمی خواهم بگویم که کامل متوقف شده ولی بیش از ۸۰ درصد این چرخه در اصل متوقف شده و کار بسیار بزرگی بوده است.او ادامه داد: ممکن است خیلی ها در شهر تهران الان شورای شهر دوره پنجم و مدیریت دوره پنجم را ناکارآمد بدانند از این منظر که نتوانسته مجموعه گسترده ای ازپروژه های سخت افزاری عمرانی بزرگراه سازی را شروع کند چون از منظر عموم شهروندان اینطوری نهادینه شده که شهرداران و شوراهایی موفق ترند که بتوانند پروژه های عمرانی به خصوص در حوزه سخت افزاری بیشتری تعریف کنند ولی من فکر می کنم که در اصل مدیریت شهری موفق است که بتواند جلوی این رویکردهای غلط را بگیرد و در اصل بعضی موقع ها اجرای این پروژه های بزرگ مقیاس بدون مطالعات برای شهر تبعات سو خواهد داشت.رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: بزرگراه هایی که درون شهر ایجاد شده حالا فارغ از اینکه بخشی از آنها اجتناب ناپذیر است و اتفاقا از مدیران شهری گذشته باید تشکر کرد ولی بخش عمده ای از آنها باعث شده که جذب سفر در شهر تهران بیشتر شود و ترافیک بیشتر و آلودگی هوا نیز بیشتر شود نه تنها این پروژه های گسترده آثار مثبتی برای شهروندان این شهر نداشته بلکه تبعات بسیار سوئی را برای شهروندان به وجود آورده است.او ادامه داد: در این دوره شورای شهر ضمن اینکه همه رویکردهای اشتباه در حوزه شهرسازی متوقف شد، شهرداری را ملزم کردیم که عوارض ناشی از قطع درختان و کسر درختان را در خزانه واریز نکند و حساب ویژه ای برای آن بازکند و صرفا برای توسعه فضای سبز و تملک باغات به کار برده شود و در این دوره مدیریت شهری با این حجم از در اصل بدهی هایی که داشتیم و مشکلات درآمدی باغات بسیار قابل توجهی در محلات غیر برخوردار و بافت های فرسوده توانستیم تغییراتی ایجاد کنیم. 

تغییر رویکرد در اداره شهر به مطالبه عمومی بدل شده است

سالاری خاطرنشان کرد: من امیدوارم از آنجایی که مدیریت شهری دوره پنجم تصمیماتی اتخاذ و رویکردهایی را که اعمال کرد مبتنی بر نظر جامعه حرفه ای و جامعه مدنی و نخبگان و از مسیر کارشناسی بوده در اصل ما از مطالعات به تصمیم رسیدیم و توانستیم چرخه باطل شهرفروشی را تا حد زیادی متوقف کنیم همچنین توانستیم آن سیر تخریب باغات را متوقف و مصوبه برج باغ را لغو کنیم.رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: توانستیم موضوع بازآفرینی شهری و توجه به محلات شهر را با رویکرد ارتقا زندگی پیش ببریم . لذا من امیدوارم که این رویکردها اساسا چون کم کم دارد به دغدغه عموم تبدیل می شود، تغییر نکند کما اینکه بسیاری از سرمایه گذاران بعضا در محلات و مناطق به ما می گویند که منتظر ماندند تا این دوره شورای شهر تمام شود.عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به امید اینکه این فرآیند دوباره متوقف شود و آن فرآیند شهرفروشی ادامه پیدا کند. اما من امیدوارم که کسی دیگر توانایی تغییر این رویکردهای مبتنی بر ارتقا کیفیت زندگی در شهر را نتواند متوقف کند و قطعا بار دیگر جامعه آن را مطالبه خواهد کرد و آنهایی که بخواهند چنین کاری را انجام بدهند را سرزنش خواهد کرد. 

امکان بازگشت شوراهای معماری با تصمیمات متخلفانه در دوره آینده 

سالاری عنوان کرد: خیلی ها بدنبال این هستند که دوباره مصوبه برج باغ را در آینده بتوانند ملغی کنند همین فرآیند تصمیم گیری های متخلفانه مبتنی بر شهرفروشی را در کمیسیون ماده پنج دوباره ایجاد کنند. در شوراهای معماری تصمیماتی کاملا خلاف بر مفاد طرح تفضیلی اتخاذ می کرد و ممکن است آن ها را دوباره مثل گذشته تداوم دهند.او افزود: این در اصل در سودای خیلی ها هست ولی من امیدوارم و اعتقاد دارم که با توجه به سرمایه اجتماعی که در این زمینه ایجاد شده و با توجه به ظرفیت بسیار عظیمی که در اصل فضای مجازی در کشور ما ایجاد کرده در مطالبه گری و در اصل مواخذه تصمیم گیران و تصمیم سازانی که این نگاه ها را دارند، به خوبی عمل کنند. 

نگاه صفر و صدی به درختکاری داریم

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به این که لغو مصوبه برج باغ و تصویب مصوبه خانه باغ را بسیار درست و استراتژیک می دانم، اذعان کرد: این اتفاق قطعا به عنوان یکی از کارنامه های درخشان این دوره مدیریت شهری ثبت و ضبط خواهد شد. در تاریخ مدیریت شهری و تصمیمی که ما به خصوص در صیانت از باغات انبوه شهر، باغات کن و فرحزاد که حدود ۱۰۷۰ هکتار عرصه دارند به عنوان یکی از تصمیمات بسیار درست این مدیریت شهری باقی خواهد ماند.او افزود: منتهی یک نگرانی من هم دارم و آن این است که در اصل یک نگاه صفر و صدی داریم. این نگاه صفر و صدی البته فقط از سوی همکاران ما در شورای شهر یا شهرداری نیست بلکه رسانه ها و جامعه مدنی هم در اصل به آن دامن می زنند و این اشتباه استراتژیک است که ممکن است نهضت درختکاری را در آینده و باغداری را دچار مشکل کند. 

رویکرد افراطی کمکی به نهضت درخت کاری در کشور نخواهد کرد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بالاخره انسان های یک شهر ذاتا تمایل به کاشت درخت دارند و جز علاقه ذاتی آنها است، خاطرنشان کرد: رویکرد افراطی کمکی به نهضت درخت کاری در کشور نخواهد کرد. امروز وقتی یک انسان جان خود را از دست می دهد برای آن دیه تعیین می کنند. این که مالک یک خانه را به علت خشک شدن یک درخت به شدت جریمه کنیم تاثیر منفی در حوزه درختکاری خواهد شد. امروز برخی در تهران زمین های خود را تبدیل به باغ کرده اند و در رشد و نمو این درختان تاثیر داشته اند و هزینه زیادی نیز کرده اند ام یک نفر نیز در زمین خود این اقدام را انجام نداده است.سالاری ادامه داد: ما برای این افراد امتیاز قائل شده ایم و در طرح تفصیلی حداکثر امتیازات برای آن ها در نظر گرفته شده است و می توانند بلندمرتبه سازی و حتی مال سازی کنند.لزوم ارائه امتیاز در جای دیگر به افرادی که باغ دارنداو افزود: این امکان به شخصی که زمین خود را تبدیل به باغ کرده است را نمی دهیم. درست است که نباید اجازه داد باغات و درخت ها قطع شود اما باید از سوی دیگر در یک نقطه شهر به او امتیازاتی داده شود.رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: انتقال حق توسعه برای این افراد در طرح تفصیلی دیده شده است و دستگاه ها موظف بوده اند این امر را عملیاتی کنند تا صاحب باغ بتواند در یک محل دیگر از منافع زمین خود استفاده کند اما این همکاری از سوی سایر دستگاه ها انجام نشده است. 

کاری انجام می دهیم که شهروندان با دیدن درخت حالشان خراب شود

سالاری با تاکید بر این که این کوتاهی ها سبب می شود تا دیگران اقدام به ایجاد باغ نکنند، اذعان کرد: شورای شهر با استناد به برخی عکس های قدیمی که در یک محل درختانی بوده است، اجازه بارگذاری در آن محل را نمی دهد در صورتی که این ملک پس از آن عکس ها چندین مرتبه دست به دست چرخیده و مالک آن عضو شده است و مشخص نیست در زمان کدام یک از مالکین درختان از بین رفته است.رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: عدم نفعی نیز برای مالک فعلی درنظر گرفته نمی شود و این یک ظلم است. حتی کاری انجام می دهیم که شهروندان با دیدن درخت حالشان خراب شود.او تاکید کرد: باید به جای رویکردهای سلبی به رویکردهای ایجابی روی آوریم. امروز ضرورت دارد که به افرادی که زمین خود را به باغ تبدیل کرده اند امتیازاتی داده شود. قانون این حوزه باید تغییر کند و شورای عالی استان ها ضرورت دارد در این حوزه ورود کند. 

شناسایی ۳۲ هزار ساختمان ناایمن در تهران

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در ادامه گفتگو با اشاره به ساختمان های ناایمن در مقابل حریق گفت: یکی از اولویت های این دوره شورای شهر ایمن سازی ساختمان ها به خصوص در مناطق مرکزی شهر است. ساختمان هایی که مشکل ریشه ای دارند و در زمانی ساخته شده اند که قوانین حوزه ساخت و ساز به صورت جدی وضع نشده بود.سالاری اظهار کرد: حادثه پلاسکو با وجود این که تلخ بود اما به یک نقطه عطف بدل شد  تا به ایمن سازی ساختمان ها توجه بیشتری شود.

 طلایی ترین دوران درآمدی سازمان آتش نشانی

او افزود: شورای شهر تهران شهرداری را موظف کرد تا درصدی از عوارض ساخت و سازها به حساب آتش نشانی واریز شود. این امر سبب شد تا سازمان آتش نشانی به طلایی ترین دوران درآمدی رسیده در صورتی که مجموعه شهر تهران از نظر درآمد در وضعیت خوبی قرار ندارد.عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخی مصوبات گفت: ما مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را ملزم کردیم تا نهضت ایمن سازی ساختمان ها را در دستور کار قرار دهند. ایمن سازی هزینه های زیادی دارد و به علت این که باید در راستای آن تغییراتی در ساختمان ها ایجاد شود و به این سادگی ها نیست. سالاری ادامه داد: ما توانستیم در یک جلسه مالکین و مدیران ساختمان ها را قانع کنیم که ایمن سازی در بلندمدت به نفع آن ها است و حتی ارزش مجموعه آن ها را بالا می برد و این امر به نفع خودشان است. آن ساختمان هایی که این اقدامات را انجام داده اند به شدت راضی بوده اند.رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث ایمن سازی شهرداری ها وظیفه ای دارند، تاکید کرد: یک قانون قدیمی وجود دارد که با ساختمان های این روزها هیچ سنخیتی ندارد. ما آتش نشانی را ملزم کرده ایم تا نسبت به شناسایی ساختمان های ناایمن اقدام کند و آن ها را به دسته های بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم کرده و این ها را در سامانه شفافیت آن ها را اعلام کند و این اقدام را آغاز کرده ایم. او افزود: بارگذاری ها بر روی سایت ها انجام شده است اما در این میان برخی دستگاه ها ابراز ناراحتی کردند که ممکن است در اختیار قرار دادن این اطلاعات منجر به سواستفاده برخی از این اطلاعات شود که دغدغه بسیار به جایی بود. زمانی که این امر را با تجربیات جهانی مقایسه کردیم که در همه جای جهان تمامی اطلاعات ساختمان ها افشا نمی شود و اطلاعات نیز در اختیار همه قرار نمی گیرد و مقرر شد در این حوزه اصلاحاتی انجام شود. این امر سبب می شود تا مراجعین این ساختمان ها و خود ساکنین مطالبه گری می کنند.این مقام مسئول شهری تصریح کرد: سازمان آتش نشانی در گزارشی که دو ماه پیش به شورای شهر تهران داد، مشخص شد که ۳۲ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرده اند که بسیار ارزشمند و سخت است. تک تک این ساختمان ها بارها مورد بازرسی آتش نشانی قرار گرفته است و یک ارزیابی فنی صورت گرفته است. 

 شناسایی ۱۰۰۰ ساختمان پر خطر در تهران

سالاری اضافه کرد: تا این لحظه اطلاعات ۱۰۰۰ ساختمان پرخطر بر روی سایت بارگذاری شده است. این ساختمان ها از جنبه های مختلف شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است. هنوز تعداد قابل توجهی از ساختمان ها باقی مانده است که باید بررسی شوند و نقاظ ضعف آن ها به مالکین اعلام شود. با تداوم این رویکرد می توانیم با مشارکت مردم مشکل ساختمان های ناایمن در شهر تهران را حل کنیم و این اقدام مهمی است که شورای پنجم تهران آن را آغاز کرد. 

۲۹۰ گود در تهران وجود دارد

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت گودهای شهر تهران گفت: ما در این دوره توانستیم ریشه یابی کنیم که به چه علت این گودها بوجود آمده و به دنبال رفع علل برویم. مشخص شد در مناطق ۲۲ گانه یک رویه به نام پیش پروانه مرسوم شده است که معمولا دستور شهردار منطقه نیز جایگزین آن می شد که بیشتر در خصوص ساختمان های بزرگ بود. این یک مسیر ویژه برای شهرداران بود که اگر می خواستند اجازه ساخت یک ساختمان را دهند، بدون استعلام ها از کمیسیون ها این فرایند انجام شود.او افزود: این تصمیم مبتنی بر رویکرد درآمد زایی صرف بوده است. فارغ از این که این درآمدها و این پروژه ها منافع بیشتری برای شهر دارند یا ضرر آن ها بیشتر است. رویکرد رقابتی در این عرصه نهادینه شده بود و مدیرانی موفق تر بودند که بتوانند قراردادهای این چنینی بیشتری به امضا برسانند.رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه گودهای پرخطر یکی از علت هایش همین پیش پروانه ها است، گفت: شهرداری تهران را ملزم کردیم که دیگر پیش پروانه صادر نکند. اساسا این اقدام غیرقانونی بود. زمانی که پیش پروانه صادر می شد دیگر این ساختمان ها ناظری نداشتند.سالاری خاطرنشان کرد: این موضوع زمانی که گود معروف به بابک زنجانی در شهرک غرب ریزش کرد در دستور کار قرار گرفت که در دوره گذشته شورای شهر ایجاد شده بود. پس از این اتفاق بود که مانع پیش پروانه ها شدیم.او افزود: امروز نزدیک به ۲۹۰ گود در شهر تهران داریم که مربوط به دوره گذشته مدیریت شهری بوده است. علت دیگر این بود فرایند صدور پروانه از زمانی آغاز می شد که شخص گودبرداری کند، فونداسیون بریزد و مهندس ناظر گزارش را ثبت کند و آن گاه دیگر پروانه باطل نمی شد. مردم برای اینکه پروانه آن ها باطل نشود، گودبرداری می کردند اما به بهانه اینکه منابع مالی و مشکلات سندی دارند، گود را رها می کردند و چندین سال به این شکل باقی می ماند. 

۵۰ درصد گودها خطرناک هستند

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در راستای جلوگیری از ایجاد گودهای بلاتکلیف مقرر شد که زمانی که تخریب انجام شد و بدون گودبرداری دیگر پروانه باطل نشود.  اقدام دیگری که انجام شد این بود که یک لایحه توسط اداره کل معماری ساختمان مدون شد و به شورای شهر ارسال شده است و در حال بررسی آن هستیم که یک ضمانت اجرایی از صاحبان گودها خواهد گرفت و این مطرح شده است که از مالکین یک ضمانت بانکی به میزان هزینه تکمیل گود از صاحبان گرفته شود و زمانی که مشکل گود حل شد و زیربنا کامل شد این ضمانت به آن ها بازگردانده شود. این از نظر حقوقی در حال بررسی است و امید است تا پایان سال به تصویب شورای شهر برسد.رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به این که ۵۰ درصد گودهای تهران خطرناک هستند، گفت: ما در کمیسیون شهرسازی جلسه ای که با رئیس شورای شهر تهران داشتیم و مسئولین شهرداری نیز در آن حضور داشته اند مقرر شده است که شهرداری به تمامی گودها اخطار دهد. از قوه قضائیه و دادستانی درخواست داشته ایم که اعمال بند ۱۴ ماده ۵۵ مبنی بر مقاوم سازی و پرکردن گودها در دستور کار قرار گیرد. در همین راستا در بسیاری از مناطق حضور پیدا کردم و تعداد قابل توجهی از این گودها نیز پر شده است و تعدادی نیز شروع به کار کرده اند زیرا جدیت ما را مشاهده کرده اند. 

بیشتر گودهای پایتخت در منطقه ۱ و۲۲ شهرداری تهران

او افزود: برخی از این گودها مدعی هستند طبق گزارش نظام مهندسی عمر گود آن ها به اتمام نرسیده است که آن ها را نیز پیگیر هستیم. امید است تا پایان سال به مساله تمامی گودهای تهران رسیدگی شود و این معضل حل  کنیم.سالاری ادامه داد: بیشتر گودهای شهر تهران در منطقه یک شهرداری هستند و پس از آن نیز منطقه ۲۲ بیشترین گود را دارد. یکی از دغدغه های اصلی ما این بوده است که حریم شهر تهران و شهرهای اقماری آن که تحت عنوان کلانشهر از آن ها یاد می شود برای آن ها یک سیاست گذار واحد داشته باشیم و مبتنی بر آن سیاست گذاری واحد تصمیم سازی در این محدوده شود. 

نیاز به سیاست گذاری واحد برای تهران و شهرهای اطراف

سالاری با اشاره به این که جدا دانستن لواسانات و اسلامشهر و شهرهای مشابه  از تهران نمی تواند مشکل گشا باشد، اذعان کرد: اتفاقاتی که در این شهرها رقم می خورد تاثیر مستقیم بر سایر آن ها می گذارد. بخش زیادی از امکانات امروز تهران برای اشخاصی است که در شهرهای اقماری تهران زندگی می کنند و نمی توان گفت که صرفا برای جمعیت تهران باید امکانات ایجاد کرد. بخش زیادی از جمعیت شهرهای اقماری خدمات خود را در تهران دریافت می کنند. در دولت اصلاحات به این امر توجه شد و قرار شد یک سند جامع پیرامون کلانشهر تهران داشته باشیم اما متاسفانه با پایان آن دولت به فراموشی سپرده شد.رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: این امر سبب شد تا تمامی زمین های شهرهای اقماری مورد ساخت و ساز قرار گیرد در صورتی که تاثیر این ساخت و سازها بر تهران نیز است و مثل این است که آن ها در تهران مشغول به ساخت و ساز شده اند. اینجا ما شاهد یک تفرق سیاستی هستیم.او ادامه داد: امروز در تهران ۱۲۰۰ مرجع صدور پروانه در تهران و البرز وجود دارد در صورتی که نباید این گونه باشد. این امر سبب شده است تا شهرهای چسبیده به تهران به حریم تهران تعرض کنند. علیرغم این که چند سال پیش طرح ساختاری حریم شهر تهران تصویب شده است اما به علت تعارضات موجود  قانونی هنوز از سوی استانداری ابلاغ نشده است. این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در جغرافیای شهر تهران اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است، تصریح کرد: بسیاری از رویکردهای اشتباه گذشته در تهران اصلاح شده و این امید را ایجاد کرده است که رویه بهبود یابد اما هنوز در حوزه حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داریم و علت آن عدم اجاری تعهدات دستگاه های مختلف و دولت های گذشته است. سال های سال است که برای شهر تهران یک اتوبوس نیز از سوی دولت خریداری نشده است و واگن های مترو نیز باید به شدت افزایش پیدا کند که انجام نشده است. امروز بسیاری از اتوبوس های تهران فرسوده هستند و باید فکری به حال آن ها شود.او افزود: امروز شهرهای اقماری به دنبال این هستند که همچون تهران اقدام به شهرفروشی کنند و از این طریق درآمد کسب کنند. در آن محل ها ما دیگر نمی توانیم اقدامی انجام دهیم اما قوه قضائیه و وزارت مسکن باید ورود کند تا این اشتباه تکرار نشود. 

 تهران فضاهای بی دفاع زیادی دارد

سالاری  در ادامه این گفتگوی تفصیلی با اشاره به وضعیت پل های عابرپیاده گفت: یکی از موضوعات مغفول مانده عدم توجه به پیوست های طرح های به اجرا درآمده در تهران بوده است. ما در شهر تهران شاهد فضاهای بی دفاعی هستیم که هر روز و هر شب شهروندان ما را تهدید می کند و بشر آمده خودش با دست خودش محدوده هایی درست کرده که آن محدوده ها خودش را تهدید می کند.او افزود: یکی از این محدوده ها همین پل های عابر پیاده و یا شمشادهایی که در کنار پیاده روها خیلی بلند کاشته می شوند، است و در اصل هرس هم نمی شوند که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: در واقع این ها باعث شدند که فضاهای بی دفاع شهری ایجاد شود. پل های عابر پیاده امروزه با مجموعه تابلوهای که با رویکرد درآمدزایی در دوره های گذشته مدیریت شهری نهادینه شده که به تونل های وحشت تبدیل شده و به شدت در اصل جامعه شهری را تهدید می کند به خصوص بانوان را که هر روز از این پل ها استفاده می کنند. همین مشکل را در برخی  پیاده روهای شهر تهران داریم یا به لحاظ عدم روشنایی لازم یا به لحاظ دیواره هایی که با شمشادها درست شده است.

 خفت گیری در پیاده راه ها با جداره های گیاهی

سالاری افزود: اساسا به نظر من کاشت شمشاد به این شکل و شمایل که الان هست بایستی کلا جمع آوری شود. پیاده رو کلا بخشی از خیابان و معبر است. فضای بین پیاده رو و نهر و معبر بایستی توسط گل و گل کاری و بوته های کوتاه قامت به نحوی که ایجاد جداره نکند واقعا در زمان های آخر روز یا شب ها به شدت عبور شهروندان از این پیاده روها خطرناک شده و احساس ترس می کنند و بسیاری از خفت گیری ها توسط اراذل و اوباش و سارقین در این محل ها زیاد شده و اینجا کمین می کنند.عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: به دنبال این هستیم که فضای بی دفاع شهری از این حالت خارج شود بر این اساس طرحی در شوراها  مطرح کردند ما هم جز طراحان امضا کردیم که قرار شد پل های عابر پیاده از این وضعیت  خارج شده و ساماندهی شوند. ضمن اینکه آن فضای تبلیغاتی را می توانند داشته باشند ولی به نحوی ساماندهی شوند که فضای بی دفاع وجود نداشته باشد. درگام بعدی قطعا ما تصمیم داریم که ورود کنیم به پیاده روهایی که با این شمشادها باعث شدند فضاهای بی دفاع شکل گیرند.