زیرساخت‌های شهری در تبریز برای فصل بارش آماده است
زیرساخت‌های شهری در تبریز برای فصل بارش آماده است
شهردار تبریز گفت: شهرداری تبریز در بحث لایروبی کانال‌ها و آماده سازی برای هدایت آب‌های سطحی اقدامات لازم را انجام داده است.

به گزارش آرمان شهر ایرج شهین باهر با اشاره به آخرین وضعیت لایروبی کانال‌های شهری، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی بارش‌های بهاری، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز با همکاری شهرداری‌های مناطق از حدود یک ماه قبل فعالیت‌های مربوط به لایروبی کانال‌های شهری را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه شهرداری منطقه ۵، لایروبی از پل فلزی هتل مرمر آغاز شده و اکنون به مهرانه رود رسیده است و تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد. در حوزه شهرداری منطقه ۷ نیز لایروبی در کانال کرجان همچنان ادامه دارد تا آب‌های این کانال به آجی چای هدایت شود.

وی با بیان این‌که شهرداری تبریز در بحث لایروبی کانال‌ها فراتر از وظایف خود عمل می‌کند، بیان کرد: در حوزه شهرداری منطقه ۹، لایروبی جاده باسمنج توسط معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز انجام شده اما بالاتر از این منطقه که خارج از شهر تبریز است، حوزه خدمات دهی شهرداری تبریز محسوب نمی‌شود.

شهردار تبریز افزود: علی رغم مکاتباتی که با اداره آب منطقه‌ای و شهرداری باسمنج داشته‌ایم، هنوز اقدامی از سوی آن‌ها در خصوص لایروبی کانال‌های این مسیر انجام نشده، اما با توجه به حساسیت موضوع، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز به حوزه لیقوان چایی ورود کرده و اقدام به لایروبی این کانال کرده است.

وی تاکید کرد: اگر این کانال‌ها لایروبی نمی‌شد، آب انباشت شده در این کانال‌ها به شهر تبریز سرازیر می‌شد و داخل شهر را دچار مشکل می‌کرد که با لحاظ این شرایط و به رغم عدم همکاری دستگاه‌های ذیربط، شهرداری تبریز اقدام به لایروبی کانال‌های خارج از شهر نیز کرده است.

وی در خصوص میزان احتمال آبگرفتگی معابر و خیابان‌های تبریز در هنگام بارش‌های بهاری، یادآور شد: فروردین سال گذشته با وجود بارش‌های زیاد و سیلابی شدن اغلب شهرها، خوشبختانه وضعیت در شهر تبریز عادی بود و خطر سیل شهر ما را تهدید نکرد. این وضعیت در سایه اقدام به موقع در لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های شهری اتفاق افتاد.

شهردار تبریز ادامه داد: با توجه به این‌که از اواخر سال گذشته لایروبی کانال‌های شهری به موقع آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد، پیش بینی می‌کنیم آب‌های سطحی و بارش‌های بهاری از طریق کانال‌ها به سمت رودخانه‌ها هدایت شود.

وی گفت: به منظور جلوگیری از آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها، از چندی قبل پمپ‌هایی در زیرگذرهای شهر تعبیه شده و اخیرا تعداد این پمپ‌ها افزایش یافته است. البته آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها در اکثر کشورها اتفاق می‌افتد و این موضوع بستگی به شدت بارش‌ها دارد.

وی افزود: با این حال شهرداری تبریز این امکانات و آمادگی را دارد که حتی با وجود آبگرفتگی معابر، شرایط در عرض حدود یک ساعت به حالت عادی بازگردد و مشکلی از این بابت ایجاد نشود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، شهین باهر اظهار کرد: خدمات شهری شهرداری تبریز با همکاری مناطق، به شکل منظم وظایف خود را انجام می‌دهد و همیشه پای کار است و در بحث لایروبی کانال‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته تا موسم بارش‌های بهاری بدون ایجاد مشکل و آبگرفتگی معابر سپری شود.