حمایت شهرداری از زباله‌گردان در بجنورد
حمایت شهرداری از زباله‌گردان در بجنورد
شهردار بجنورد از شناسایی۱۶۳ زباله‌گرد در سطح این شهر ۲۲۰ هزار نفری مرکز استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: شهرداری و تشکل‌های مردم نهاد برای این قشر از جامعه بسته‌های معیشتی در نظر گرفته‌اند.

هادی زارعی روز سه شنبه در نشست شورای اسلامی شهر بجنورد که با حضور دکتر سیداحمد هاشمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه وجود زباله‌گردها، دستفروشان و متکدیان در سطح شهر ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، افزود: جمع آوری زباله گردها با هدف مقابله با کووید-۱۹ انجام شده است.

شهردار بجنورد با بیان اینکه در خصوص اجرای اقدامات مقابله با بیماری کرونا با برخی مشکلات فرهنگی و معضلات اقتصادی در سطح شهر رو به رو هستیم، افزود: به عنوان نمونه دستفروشان و زباله گردها بیشتر به خاطر مشکلات اقتصادی در شهر اقدام به عرضه اجناس و یا بازیافت زباله اقدام می کنند که سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند.

زارعی با اشاره به وظیفه اجتماعی و قانونی شهرداری در جمع آوری دستفروشان، زباله گردها و متکدیان افزود: شهرداری تنها تا ۲۴ ساعت می‌تواند متکدیان را در مراکز خود نگهداری کند و پس از این بازه زمانی باید به نهادهای مسوول تحویل دهد.

شهردار بجنورد در این نشست به تشریح اقدامات شهرداری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پرداخت و افزود: ضدعفونی معابر شهر در تمام نقاط انجام و برای آشنایی مردم با خطرات کرونا، توصیه های لازم با نصب بنر بویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای تامین سلامت مردم حتی در ناوگان اتوبوس‌رانی، فاصله گذاری اجتماعی الزامی شده است.

یک سازمان مردم نهاد خراسان شمالی هم در بحبوحه کرونا به یاری زباله گردهایی شتافته که دیگر نمی‌توانند از این راه ارتزاق کنند و کمک‌های این تشکل مردمی به صورت بسته‌های غذایی است.

مدیر عامل موسسه پیوند مهر بخش اترک گفت: زباله ها یکی از راه های انتقال بیماری های مختلف است و با شیوع کرونا احتمال آلودگی زباله ها به این ویروس محتمل است.

رضا وحدت افزود: پیش از شیوع کووید-۱۹ پسماندهای خشک مانند ظروف پلاستکی، کیسه های نایلونی و حتی شیشه توسط زباله گردها جمع آوری و تفکیک می شد که با شیوع کرونا از فعالیت زباله گردها به منظور پیشگیری از این بیماری جلوگیری شد.