پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به پروژه‌ شهرداری‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم
پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به پروژه‌ شهرداری‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال وام به شهرداری‌ها از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای اجرای پروژه‌های زیربنایی شهری و درآمدزای شهرداری ها خبر داد.

پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به پروژه‌ شهرداری‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم

به گزارش آرمانشهر محسن کوشش تبار با اعلام خبر فوق گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابتدای دولت یازدهم، با فراهم نمودن زمینه همکاری بانک‌های کشور با سازمان، شرایط پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه‌ شهرداری‌ ها به صورت تسهیلات کم بهره را فراهم نمود که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفت به‌طوری‌ که از سال ۱۳۹۲ تاکنون به‌طور متوسط در هرسال، به ۶۵ شهرداری جهت اجرای پروژه‌های شهرداری وام داده شد که حجم مالی پروژه‌ها بیش از ۷٫۷۷۶ میلیارد ریال می‌باشد و تاکنون بیش از ۳ هزار میلیارد ریال مراحل مختلف وام پرداخت‌شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت سازمان شهرداری‌ها دهیاری‌های کشور، جمعاً به ۵۳۲ شهرداری کم‌درآمد، وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت‌نموده که در راستای تأمین منابع مالی پروژه‌های شهرداری بسیار کارساز و مؤثر بوده است. کوشش تبار ادامه داد: ۳۷درصد وام پرداختی برای خرید ماشین‌آلات عمرانی و مابقی برای پروژه‌های عمرانی درآمدزای شهرداری‌ها پرداخت‌شده است.

وی افزود: مبلغ پرداختی به پروژه‌ها، به‌تناسب حجم پروژه، از ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال بوده که برای تعداد زیادی از این پروژه‌ها، هزینه‌های ساخت و اجرا کل پروژه شهرداری را تأمین نموده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: به‌منظور ضابطه‌مند نمودن پرداخت وام به شهرداری‌ها، شیوه‌نامه پرداخت تسهیلات سال ۱۳۹۶ تدوین و به همه شهرداری‌های کشور ابلاغ گردید تا ملاک عمل در فرآیند پرداخت وام قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس شیوه‌نامه مذکور، در صورت تعریف پروژه درآمدزا توسط شهرداری، با تصویب شورای شهر مربوطه، موضوع در کارگروه استانی وام شهرداری‌ها در استانداری مطرح می‌شود و پس از تائید استان، برای طی مراحل بعدی به کارگروه ملی وام شهرداری‌ها در سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور ارسال می‌گردد.

وی همچنین گفت: کارگروه ملی وام شهرداری‌ها با حضور اعضاء محترم آن اعم از جانشین رئیس و معاون پشتیبانی و توسعه منابع، معاون امور شهرداری‌ها،‌ مدیران کل دفاتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری، حراست و پدافند غیرعامل، مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌طور منظم و هفتگی تشکیل می‌ شود و با بررسی پروژه‌ها و درخواست وام شهرداری‌ها، وام‌ها مصوب و شهرداری‌ها به منظور پرداخت به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

کوشش تبار در خاتمه افزود: این اقدام مهم سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور در تأمین منابع مالی شهرداری‌ها، نقش بسزایی در توسعه شهری و بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان ایفا می‌نماید و امید است با تقویت منابع مالی صندوق تسهیلات شهرداری‌ها، روند پرداخت تسهیلات بانکی به پروژه‌ شهرداری‌ادامه یابد تا شاهد فراهم شدن بیش‌ازپیش درآمد پایدار برای شهرداری‌های کشور باشیم.