تخصیص اعتبارات جدید به پروژه‌های بازآفرینی شهری بابل و امیرکلا
تخصیص اعتبارات جدید به پروژه‌های بازآفرینی شهری بابل و امیرکلا
مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تخصیص اعتبارات جدید به پروژه‌های بازآفرینی شهری بابل و امیرکلا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهدی عبوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران ، در دیدار باحجت‌‌الاسلام روحانی، امام جمعه بابل، ضمن تشریح  وضعیت بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر، به بیان برنامه‌های در دست اقدام شرکت بازآفرینی شهری جهت کمک به کاهش این مشکلات پرداخت و اعتباراتی به برخی از پروژه‌های شهری تخصیص داد.

در بحث بافت‌های فرسوده خودمالکی تسهیلات خوبی به متقاضیان پرداخت می‌شود

عبوری در جلسه‌ با مسئولان شهر بابل نیز گفت: بابل به عنوان یکی از شهرهای مهم در خطه شمال کشور علی رغم دارا بودن ظرفیت‌های فراوان، مشکلات بسیاری هم دارد. در این شهر که سه هزار هکتار وسعت دارد، حدود ۳۱۵ هکتار بافت فرسوده، هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۱۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که با بافت فرسوده بابل همپوشانی دارد.

او با اشاره به این که بیش از نیمی از بافت بابل را سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت تاریخی و بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: این امر قطعا مشکلات بسیاری را به وجود می‌‌آورد؛ به همین دلیل امروز جمع شده‌ایم تا با کمک مدیریت شهری و با پیگیری‌های نمایندگان مجلس این مشکلات را برطرف کنیم.

او مشکلات و نیازهای شهر بابل را این‌‌گونه برشمرد و گفت: تملک زمین‌های اطراف پل محمدحسن خان، ساخت کتابخانه، احداث مدرسه، فضای سبز و پارک معلولان و مهم‌‌تر از همه ساماندهی رودخانه بزرگی که از وسط شهر می‌گذرد(بابلرود) از جمله نیازهای شهر بابل است. همه این مشکلات می‌تواند به نقاط مثبت تبدیل شود و توسعه گردشگری و کمک به اقتصاد مردم را در پی داشته باشد.

عبوری با اشاره به این‌که در نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانیم کمک کنیم، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در بحث بافت‌های فرسوده خودمالکی تسهیلات خوبی به متقاضیان پرداخت می‌شود. همچنین برای انبوه‌سازان نیز تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه بابل جزو شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر است، می‌توانیم برای کاهش بافت‌های فرسوده اقدام‌های خوبی انجام دهیم.

او ادامه داد: همچنین اعتبارات خوبی از محل ردیف‌های کمک به اشتغال تبصره ۱۸ بودجه کشور و ردیف‌های ۰۰۴ و ۰۰۶ در نظر گرفته‌ایم و از روز شنبه می‌توانیم فعالیت‌ها را به‌صورت جهادی آغاز کنیم.

اوبا بیان این که هدف ما این است تا فعالیت‌ها در حوزه کاهش بافت‌های فرسوده رونق بگیرد، تصریح کرد: این امر کمک و مشارکت خود مردم را نیز می‌طلبد و ما به‌عنوان دولت باید از اهرم تشویق برای این امر استفاده کنیم.

باید بحث تصرف سکونتگاه‌های غیررسمی تعیین تکلیف شود

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار کشور ادامه داد: چنانچه فعالیت مدیریت شهری در این حوزه مناسب باشد برای پروژه‌هایی مانند آسفالت معابر شهر، هدایت آب‌های سطحی، توسعه فضای سبز و نظایر این‌ها اعتباراتی تخصیص خواهیم داد.

او با اشاره به این‌که در خصوص حاشیه‌نشینی فعالیت‌های خوبی را در ستاد بازآفرینی شهری انجام داده‌ایم، عنوان کرد: ابتدا باید بحث تصرف سکونتگاه‌های غیررسمی تعیین تکلیف شود. به ادارات کل راه و شهرسازی اجازه داده‌ایم چنانچه زمین‌ها متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن باشد به ساکنان این بافت‌ها سند مشروط واگذار کنیم و بعد از آن این افراد می توانند از تسهیلات کم‌بهره که در اختیارشان قرار می‌دهیم، استفاده کنند. ارائه تمام خدمات به این سکونتگاه‌ها را نیز خود شرکت تقبل می‌کند، البته همه این‌ها مشروط بر این است که مصوبات از تایید ستاد بازآفرینی شهری، استانی و ملی بگذرد.

در ادامه روحانی امام جمعه بابل با اشاره به این که مشکلات بسیاری در شهر بابل وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌ها از جمله کمربندی جنوبی شهر سالیان سال است طول کشید تا به نتیجه برسد اکنون نیز کمربندی شهید یاسینی جزو ضرورت‌های شهری است که نیمه کاره مانده است. قرار بود در این شهر کتابخانه مرکزی ساخته شود اما تا کنون این کار انجام نشده است.بنابراین می طلبد تا با نگاه جدی‌تر این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود.

او ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: مردم بابل، این شهر را با شهرهای اطراف و اقدامات انجام گرفته در آنها مقایسه می‌کنند و احساس عدم رضایتمندی به آن ها دست می دهد.

همچنین در این جلسه علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای سعادتی دیگر نماینده بابل نیز قصد حضور در این دیدار را داشتند که به دلیل تاخیر پرواز زاهدان نتوانستند حضور پیدا کنند، اظهار کرد: عملکرد موفق آقای عبوری در مرکز استان زبانزد تمام مازندران است.

او افزود: خوشبختانه امروز فضای خوبی به وجود آمده و همه مسوولان به دنبال این هستند تا با همکاری گامی در جهت رفع مشکلات شهر برداریم. مازندران نگین کشور است و متعلق به همه مردم کشور است و همه امکانات باید متناسب با جمعیت ۶ میلیونی آخر هفته تخصیص یابد که خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی هم نگاه مثبتی به این موضوع دارند و امیدواریم بتوانیم برخی از مشکلات را بر طرف کنیم.

تک بناهای قدیمی و تاریخی در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار می گیرد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حاشیه این جلسه و با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این که به دعوت دو تن از نمایندگان مجلس شهر بابل به این شهر سفر کرده است، گفت: از پروژه‌های مشترکی که در حوزه شهری از سال‌های قبل تعریف شده بود، مانند پل سید محمد حسن خان که به صورت مشترک بین وزارت میراث و گردشگری، اداره کل راه و شهرسازی بابل و شهرداری این شهر در دستور کار قرار گرفت را بازدید کردیم.

او ادامه داد: امروز وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود که از سال‌های قبل بر دوشش گذاشته شده بود  از جمله تملک پلاک‌های اطراف پل سید محمدحسن، عمل کرد  و رسیدگی به این پروژه امروز صورتجلسه شد و از هفته آینده در دستور کار قرار می گیرد.

او افزود: برای حل مشکل رودخانه بزرگ که از وسط شهر بابل می گذرد(بابلرود) از سال‌ها قبل یک طرح گردشگری تهیه شده بود و قرار شد طی اقدام مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرداری بابل و با همکاری اداره کل آب منطقه مازندارن این رودخانه احیا شود و یک مجموعه تفریحی توریستی و یک پشتیبان خدماتی برای اهالی شهرستان بابل و مسافران آماده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدیدش از بافت‌های تاریخی و فرسوده این شهر گفت: قرار شد تک بناهای قدیمی و تاریخی با توجه به اهمیت در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار می گیرد.

گفتنی است بازدید از خانه تاریخی بیکایی، بازدید از حاشیه بابلرود، پارک معلولان و پل محمد حسن خان از جمله برنامه‌های عبوری در این سفر به بود. همچنین بازدید از محل احداث موزه و پارک هنرمندان، دیدار با امام جمعه امیرکلا و بازدید از مناطق هدف بازآفرینی امیرکلا از دیگر برنامه‌های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بوده است.

تخصیص اعتبار  برای تملک خانه تاریخی بیکایی و احداث پارک معلولان، تخصیص اعتبار برای احداث پل ارتباطی چهارم بابلرود، طراحی و احداث خانه موزه هنرمندان و پارک هنرمندان، بهسازی حاشیه رودخانه بابلرود و محوطه سازی و نورپردازی مجموعه تاریخی پل محمدحسن خان از جمله پروژه‌هایی بودند که تامین اعتبار شدند. همچنین تخصیص اعتبار جهت تکمیل پروژه استخر و احداث پارک محوطه ورودی آن، تخصیص اعتبار جهت احداث کانال‌های آب‌های سطحی، تخصیص سهمیه قیر جهت اجرای روکش آسفالت، لکه گیری و بهسازی  معابر محلات هدف و تخصیص اعتباری به منظور بازگشایی گره‌های ترافیکی، ساخت زمین چمن مصنوعی، خانه بهداشت و سرای محله در منطقه امیرکلا  از دیگر مصوبات سفر معاون وزیر  بود.