بهره‌برداری از نخستین خاک‌ چال بهداشتی  مازندران در قائمشهر
بهره‌برداری از نخستین خاک‌ چال بهداشتی  مازندران در قائمشهر
دفن بهداشتی زباله قائمشهر با بهره‌برداری از نخستین خاک‌چال (لندفیل) بهداشتی مازندران در این شهرستان دوم اردیبهشت همزمان با روز زمین پاک با حضور معاون امور دهیاریها و مدیران کل دفاتر محیط زیست و خدمات شهری و هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و مسئولان محلی و استانی به صورت کامل فراهم شد

به گزارش آرمانشهر به نقل ازایرنا، لندفیل یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می شود. یکی از ویژگی های خاک‌چال‌ها داشتن سامانه زهکشی شیرابه و لایه های نفوذ ناپذیر در کف و دیواره است تا آبهای زیر زمینی با شیرابه خروجی از زباله ها آلوده نشوند.
یکی از مشکلات زباله و پسماند در شهرستان قائمشهر دپوی آن در مکان مشخص برای سال ها و جاری شدن شیرابه و ایجاد آلودگی بود که انتقاد شهروندان و دوستداران محیط زیست را در پی داشت. خاک‌ چال بهداشتی یا لندفیل زباله قائمشهر که به بهره برداری رسید ، امکان دفن بهداشتی زباله این شهرستان را فراهم کرد.
 علی قربانی معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این مراسم گفت: یک هزار میلیارد تومان برای کمک به حل معضلات پسماند استان‌های ساحلی تخصیص یافته است.
وی توجه دولت دوازدهم به حل معضل زباله در کشور را بی سابقه توصیف کرد و افزود: تنها در سال گذشته بودجه شهرداری ها و دهیاری های کشور یکصد هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از بودجه عمرانی کشور است.
وی حل معضل زباله در کشور را نیازمند مشارکت بخش خصوصی و آگاه سازی مردم از طریق  فرهنگ سازی دانست و گفت : اینکه اولین گام در توسعه کشور تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به مردم  با نظارت و برنامه ریزی است.
قربانی بر ضرورت افزایش سهم استان های شمالی کشور از ارزش افزوده تاکید کرد و گفت : متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بر اساس سرانه تقسیم شده است و پایین ترین سرانه مربوط به استان های ساحلی مازندران، گیلان و گلستان بوده است.
وی با اعلام اینکه سرانه برخی از استان ها ۳۵ درصد از این سه استان بالاتر است ، افزود : باید تلاش کنیم سرانه مالیات بر ارزش افزوده استان های ساحلی با توجه به حجم بالای مسافر و گردش پذیری افزایش یابد.
عوارض مالیات بر ارزش  افزوده یکی از منابع مهم اداره شهرداری‌ و دهیاری های کشور است که از سال ۱۳۸۷ در کشور اجرایی شد. سهم هر استان برای برخورداری از مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص جمعیت هر شهر و روستا تعیین می شود.
 
۲ هزار میلیارد ریال برای حل مشکل زباله مازندران هزینه شد   

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران  هم در این مراسم گفت که طی ۲ سال گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد ریال از سوی سازمان شهرداری‌ها برای حل مشکل مزمن زباله استان تامین اعتبار شد.
مهدی رازجویان ، افزود که این مبلغ برای تکمیل طرح های نیمه تمام پسماند مازندران هزینه شده است.
وی با اعلام که به سرانجام رساندن معضل پسماند مازندران یکی از اولویت های اصلی استانداری است، گفت: کمک ها و تلاشی که طی ۲ سال گذشته برای حل معضل زباله مازندران صورت گرفته به اندازه ۱۰برابر تلاش های گذشته بوده است.
رازجویان تشکیل سازمان پسماند در استان را نتیجه همین تلاش ها و تمرکز بر حل معضل زباله دانست و افزود : وجود مراکز دفن زباله غیربهداشتی نه زیبنده مازندران سرسبز است و نه با محیط زیست شکننده آن همخوانی دارد در حالی که قدمت مراکز دفن زباله استان بیش از ۵۰ سال می رسد.
معاون استانداری مازندران وجود مراکز دفن زباله غیربهداشتی را به خاطر جاری شدن شیرابه تهدیدی برای سلامت شهروندان و گردشگران برشمرد و گفت : شیرابه های زباله تاثیرات مخربی بر مناطق پایین دست، جنگل ها و رودخانه ها دارد و به همین دلیل هم یکی از برنامه های مهم برای حل معضل زباله استان ، ساماندهی مراکز غیربهداشتی دفن زباله است.
رازجویان حل ریشه ای معضل زباله را نیازمند فرهنگ سازی دانست و افزود : باید همزمان با فراهم آوردن زیرساخت های لازم و به کارگیری فناوری های جدید ، در زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدا هم فرهنگ سازی شود و برای این منظور ، متولیان فرهنگی باید احساس مسئولیت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران یکی از دلایل انباشت معضلات زباله در مازندران را عدم انجام کار کارشناسی برای ارائه و اجرای طرح های مورد نیاز دانست و گفت : به عنوان مثال تعریف و بستن قرارداد ساخت کارخانه کمپوست در قائمشهر که سال ها قبل صورت گرفت ، اشتباه بود چرا که سرمایه گذار طرح با مشکل مواجه شده بود، اگر چه خوشبختانه با همت سازمان شهرداری ها و شهرداری قائمشهر این مساله تعیین و تکلیف شد و امروز شاهد افتتاح پروژه خاک‌ چال بهداشتی یا لندفیل هستیم.
 
 اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریالی دولتی
شهردار قائمشهر در مراسم بهره برداری از این خاک‌ چال بهداشتی گفت : به منظور حل مشکل زباله قائمشهر، زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع در نزدیکی سایت زباله خریداری شد و طرح لندفیل در آن اجرا شده است.
عباس صالح زاده میزان دپوی روزانه زباله در سایت زباله قائمشهر را در شرایط عادی ۲۰۰ تن و در شرایط گردشگری ۳۰۰ تن اعلام کرد و افزود : علاوه بر شهر قائمشهر ، زباله ۶۵ روستا و شهر ارطه نیز به این سایت آورده می شود.
وی با اظهار این که دفن غیربهداشتی زباله در سایت از مهم ترین مشکلات زیست محیطی قائمشهر در سال های گذشته بوده است ، گفت : با ساخت لندفیل این حجم زباله به صورت بهداشتی دفن خواهد شد.
شهردار قائمشهر از ساخت خط پردازش زباله در محل سایت هم خبر داد و افزود که این خط با ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی ساخته و بهره برداری می شود.
صالح زاده گفت که ۶۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز خط پردازش را دولت در سال گذشته پرداخت کرد و ۱۵۰ میلیارد ریال هم امسال تامین شده است تا خط پردازش طی ۶ ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی افزود : با احداث ۲ خط پردازش زباله به ظرفیت ۵۰۰ تن ۴۰ تا ۶۰ درصد زباله های ورودی پس از جداسازی و کاهش حجم وارد سلول دفن زباله یا لدفیل بهداشتی می شود.
صالح زاده با اظهار این که لندفیل یک طرح ناشناخته در مازندران بود ، گفت : برای ساخت آن ابتدا با مشکل اخذ مجوز از سوی محیط زیست مواجه بودیم که خوشبختانه اخذ شده و موفق شدیم فاز نخست لندفیل را به بهره برداری برسانیم .
وی گفت که تعداد سلول های لندفیل قائمشهر به چهار مورد در آینده ای نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد.