برگزاری چهارشنبه سوری در شیراز با پویش چهارشنبه سوری اصیل آتش نشانی شیراز
برگزاری چهارشنبه سوری در شیراز با پویش چهارشنبه سوری اصیل آتش نشانی شیراز
سرپرست آتش نشانی شیراز گفت: آتش نشانی شیراز پویش چهارشنبه سوری اصیل را برای گذراندن چهارشنبه آخر سال راه اندازی کرده است و  ۲۴ ایستگاه عملیاتی آتش نشانی شیراز در چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش هستند.

رضا سهخیلیبه گزارش آرمانشهر فارس، هادی عیدی پور، امروز ۲۰ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات سازمان آتش نشانی شیراز گفت: تلاش ما این است که آتش نشانان را در سطح تخصصی به حد مطلوب برسانیم.

سرپرست آتش نشانی شیراز ادامه داد: حوادث قطار شهری چالش های خاص خود را دارد و در حوزه ماشین آلات و تجهیزات جلسه ای با شهردار شیراز برای تهیه نردبان ۵ و ۶ متری داریم و بیشتر بودجه سازمان به خرید تجهیزات به روز آتش نشانی و ماشین آلات با هدف توانمندسازی شهر شیراز متمرکز شده است و رویکرد شورای شهر شیراز هم به این حوزه مثبت است.

وی اضافه کرد: ساخت ایستگاه آتش نشانی و افتتاح ایستگاه گویم را به زودی خواهیم داشت که موجب پوشش مناسب شمال غرب و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به حوادث این منطقه می شود.

عیدی پور اعلام کرد: برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۲ قرار دادن ایستگاه های آتش نشانی در سیستم آی تی اس در شهر شیراز هستیم که این سیستم با چارت استاندارد برای حوادث عمل می کند تا با تعامل با سایر ارگان های مربوط در حوادث رسیدگی کند و برای اولین بار در کشور این اتفاق رقم می خورد.

وی ادامه داد: این سیستم موجب افزایش کیفیت و هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان می شود و یک ابزار مدیریتی در حوزه بحران به شمار می رود و سال آینده استقرار خواهد یافت و در بودجه سال آینده دیده شده است و سیستم مدیریت حادثه است و هدفمان این است شیراز را در سطح استانداردهای بین المللی قرار بگیرد که برایش ۲ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

 

عیدی پور از راه اندازی کمپین چهارشنبه سوری اصیل در شیراز هم خبر داد و عنوان کرد: برای این پویش در حوزه پیشگیری جلسات هماهنگی با دستگاه های خدمات رسان و صنوف مختلف برگزار کرده ایم و این صنوف توجیه شده اند و بر ارائه آموزش ها تاکید داشته ایم و با رویکرد جدیدتری در حوزه آموزش شهروندی ورود کرده ایم.

وی تصریح کرد: ایمن برگزار کردن چهارشنبه آخر سال برای ما یک دغدغه است و خواستار اطلاع رسانی به مردم توسط رسانه ها برای برگزاری چهارشنبه آخر سال ایمن با انجام فرهنگسازی هستیم.

عیدی پور افزود: چهارشنبه سوری اصیل کمپینی فرهنگی است و تبلیغات محیطی و … را برای آگاه سازی مردم به انجام می رساند.

وی اضافه کرد: آتش نشانان ما با مردم حس انسان دوستی عمیقی دارند و جان خود را به خاطر مردم به خطر می اندازند و مردم در چهارشنبه سوری باید موارد ایمنی را رعایت کنند و از مواد محترقه و منفجره و خطرناک استفاده نکنند.

عیدی پور اعلام کرد: سازمان آتش نشانی شیراز با یاوران شورا در محلات، مدارس و … جلسه آموزشی در خصوص نکات ایمنی چهارشنبه آخر سال گذاشته است و تمام ظرفیت سازمانی و ۲۴ ایستگاه عملیاتی آتش نشانی شیراز در چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش هستند.

وی گفت: ۴۹ مورد آتش سوزی در چهارشنبه سوری سال قبل در شیراز داشتیم و امیدواریم با مشارکت مردم این آمار را کاهش دهیم.

سرپرست آتش نشانی شیراز با تاکید بر اینکه با چهارشنبه اصیل مخالف نیستیم، تاکید کرد: می توان با حفظ اصالت آتش کوچکی برپا کرد و جشن گرفت اما با انجام اقدامات خطرناک و به خطر افتادن ایمنی شهر مخالف هستیم.

وی ادامه داد: آموزش باید از خانواده شروع شود و این جشن نباید به چهارشنبه سوزی تبدیل شود و از مردم می خواهیم هوای آتش نشانان را داشته باشند و حمایت کنند و باید با جدیت در حوزه آتش نشانان داوطلب و آموزش به صنوف مختلف تلاش کنیم

عیدی پور گفت: آتش نشانی شیراز پوشش ایمنی کمپ های نوروزی را به عهده گرفته است و اقدامات خود را آغاز کرده است و تمام سالن های استقرار مهمانان نوروزی و کمپ ها توسط آتش نشانی از نظر ایمنی بررسی شده است و در کمپ زیباشهر و جنت استقرار ۲۴ ساعته نیروهای آتش نشانی در نظر گرفته شده است و در بحث گازگرفتگی آموزش به مسافران در زمان ورود به کمپ ها به انجام خواهد رسید.

غلامرضا غلامی هم در این نشست گفت: تلاش کنیم آسیب ها و خسارت های ناشی از چهارشنبه سوری به حداقل برسد و رسانه در این حوزه اقدامات اثربخشی می تواند انجام دهد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: مردم را باید با مخاطرات آشنا کرد و سنت اصیل چهارشنبه سوری را باید به جامعه به دور از مخاطراتی مانند استفاده از مواد محترقه و منفجره بازگرداند.

وی تصریح کرد: آسیب رساندن به المان ها و زیبایی های شهر در واقع هزینه هایی است که از بیت المال هستند و چهارشنبه سوری نباید موجب مخدوش شدن چهره شهر و سلامت شهروندان در آستانه سال نو شود و اگر رسانه با تمام وجود پای کار بیاید و در فضای مجازی آموزش های لازم منعکس شود شاهد نتایج مطلوبی در این حوزه خواهیم بود.

غلامی اعلام کرد: ۱۲ بوستان برای استقرار مسافران نوروزی با استقرار دستگاه های مختلف جهت تامین ایمنی و امنیت مسافران در شیراز در نظر گرفته شده است و اینکه گردشگری با ایمنی سفرش را به پایان برساند برای ما مهم است.

وی گفت: ساعت ۹ روز ۲۶ اسفند ستاد خدمات سفر نوروزی در کنار ترمینال کاراندیش، مراسم و کار خود را آغاز خواهد کرد.

  • نویسنده : رضا سهیلی