اقدامات مدیریت شهری مشهد در بحث‌های زیست‌محیطی و حاشیه شهر قابل تقدیر است
اقدامات مدیریت شهری مشهد در بحث‌های زیست‌محیطی و حاشیه شهر قابل تقدیر است
معاون اول رئیس جمهور گفت: اقدامات و عملکرد شورای شهر و شهرداری مشهد در بحث ارتقاء محیط زیست شهری و همچنین ساماندهی حاشیه شهر قابل تقدیر است و با جدیت پیگیر این موضوع هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از فاز اول تقاطع غیرهمسطح آزادگان مشهد که با حضور استاندار، جمعی از اعضای شورای شهر و شهردار و مدیران شهری برگزار شد، اظهارکرد: از شورای شهر و شهردار مشهد برای کارهای بسیار خوبی که در این کلانشهر انجام دادند و در دست اجرا دارند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و بخش اصلی آن نیز در کلانشهرها سکونت دارند، گفت: شوراهای شهرهای کشور و شهرداران نسبت به مسائل و مشکلات پیچیده حوزه شهرنشینی در کلانشهرها اشراف دارند و آگاه هستند.

جهانگیری در ادامه افزود: مقوله «محیط زیست»، مهمترین مساله برای ساکنان کلانشهرهاست؛ شهروندان باید از آب و هوا و صدا و شرایط زیستی مناسب برخوردار بوده و دغدغه آلاینده‌ها که تهدیدکننده سلامت آنهاست را نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در حوزه های مختلف تبعات منفی داشته و سلامت مردم چنان اولویت دارد که بر حوزه اقتصاد ترجیح داده می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهمترین پایگاه‌های اقتصادی شهر مشهد، زائر و مسافر و گردشگری است ولی برای صیانت از سلامت مردم، تردد و سفر به این شهر را ممنوع کردیم، افزود: عمده اقداماتی که شهرداری مشهد انجام داده، همچون احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و … در جهت توجه به همین مقوله زیست محیطی است.

جهانگیری با اشاره به کشف رود، گفت: کشف‌رود در اولین جلسه دولت که سال ۹۲ در استان خراسان رضوی برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت؛ بسیار خرسندیم که شهردار و شورای شهر مشهد نیز پای کار ساماندهی این رودخانه بود و دولت و استانداری نیز در این جهت حمایت کرد.

وی با تشکر از اقدامات مدیریت شهری مشهد برای ساماندهی کشف‌رود، اظهارکرد: امیدوارم فازهای بعدی این پروژه ساماندهی نیز تکمیل شود و به نقطه‌ای برسیم که کشف‌رود کانون زیبایی و سلامت شهر مشهد و بستری مناسب برای تفریح شهروندان باشد.

جهانگیری با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی، گفت: حاشیه نشینی، مسئله دیگر کلانشهرهاست که خاص مشهد نبوده و در سایر شهرها نیز وجود دارد؛ ساماندهی حاشیه‌نشینی به معنی ساماندهی خیلی از مسائل و مشکلات است و خوشبختانه تمرکز خوبی روی مسئله حاشیه‌نشینی مشهد شده و مدیریت شهری نیز روی این موضوع متمرکز است.

وی افزود: ایجاد شرایط مناسب و حداقل‌های زندگی آبرومند برای مردم، بسیار ارزشمند بوده و لذا کاری پرصواب‌تر از خدمت به ساکنان این نواحی نیست.

جهانگیری با تاکید بر اینکه در بحث ساخت و توسعه مترو در کلانشهرها هیچ تعللی نباید صورت گیرد، گفت: علاوه بر ۸۹۰۰ میلیارد تومان، ۲ میلیارد دلار نیز برای خرید واگن از چین اختصاص داده‌ایم که امیدواریم با بهره‌گیری از منابع خارجی بتوانیم گام اساسی برداریم.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: امروز حدود ۲۰ سال از واگذاری مدیریت شهری به مردم می‌گذرد؛ اقدامی که جزو کارهای موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود؛ اصل مهم در قانون اساسی که در دولت آقای خاتمی اجرایی شد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تقویت شوراها، اظهارکرد: از اختیارات دولت بکاهیم و آنها را به شوراهای شهر و شهرداری‌ها واگذار کنیم؛ هنوز هم خیلی از کارهای مدیریت شهری در دولت است که می‌توان آنها را واگذار نمود.

جهانگیری افزود: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر نباید موجب شود که انتخابات شورای شهر کم‌اهمیت تلقی شود؛ زندگی جاری مردم وابسته به شوراهاست.