اجرای پروژه‌های بازآفرینی در شهرکرد سرعت می‌گیرند
اجرای پروژه‌های بازآفرینی در شهرکرد سرعت می‌گیرند
رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: در اجرای پروژه‌های ناحیه غرب هیچ مشکلی وجود ندارد اما تمام پروژه‌های شهر شهرکرد ایراداتی دارند که باید دلایل وجود این مشکلات مشخص و اجرای پروژه‌‌های بازآفرینی سرعت گیرند.

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر به نقل از روابط عمومی شورای شهر شهرکرد، فرهاد رئیسی در دویست و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورا با اشاره به اهمیت انتخاب شرکت خدمات شهری توانمند اظهارداشت: نفس قانون برای ما مهم است بنابراین باید شرکتی که انتخاب می‌شود براساس قانون تمام مراحل را طی و از لحاظ فنی توانمندی کامل را داشته باشد.

وی با بیان اینکه شورای شهر مجری کار نیست و باید بر کار خدمات شهری نظارت کند، افزود: با کسی دشمنی نداریم و از طرفی با کسی هم عقد اخوت نبسته‌ایم بنابراین در انتخاب شرکت باید نظارت کافی وجود داشته باشد و نهایتاً تا اوایل مهرماه سال جاری شرکت مربوطه انتخاب شود.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد بیان کرد: باید این آمادگی هم وجود داشته باشد که اگر تا زمان اتمام قرارداد شرکت فعلی، پیمانکار انتخاب نشد، شهرداری بتواند برای جمع‌آوری زباله و نظافت شهر اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیسی با اشاره به موضوعات و مشکلات عمران و بازآفرینی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اولویت کاری ما مناطق کمتربرخوردار شهر نظیر ناحیه غرب شهرکرد، بافت‌های قدیمی و بافت‌های سنتی است که باید بتوانیم با انجام اقداماتی، ارزش افزوده در این مناطق ایجاد و یک رونق اقتصادی در تمام شهر خلق کنیم.

پروژه میدان امام‌‌زادگان دوخاتون(س) به‌نوعی آبروی مدیریت شهری است

وی با اشاره به اهمیت تهیه طرح جامع گفت: طرح جامع از سلیقه محوری‌ها و جزیره‌ای عمل کردن‌ها پرهیز می‌کند اما در برخی مواقع عدم هماهنگی میان شهرداری و راه و شهرسازی مشکلاتی ایجاد و خلأها سبب سوءاستفاده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد با بیان اینکه پروژه میدان امام‌‌زادگان دوخاتون(س) به‌نوعی آبروی مدیریت شهری است، ادامه داد: مردم در این پروژه شهرداری و شورای شهر را می‌شناسند، در حالی که راه و شهرسازی باید مشارکت داشته باشد بنابراین باید رضایت مردم در اجرای پروژه‌ها در اولویت باشد.

رئیسی با اشاره به پیش‌بینی اعتبارات برای فضای سبز محله مسجد ابومحمد شهرکرد گفت: اعتبارات از محل بازآفرینی پیش‌بینی شده اما فضای سبزی در این محل اجرا نشده است در صورتی که این محله به ۲۵۰ مترمربع فضای سبز نیاز دارد که شهرداری باید کمک کند تا این فضای سبز تکمیل شود.

وی گفت: ۴۵۰ میلیون تومان اعتبارات گره‌‌گشایی راه و شهرسازی با کمک و هماهنگی سازمان عمران و بازآفرینی شهری در راستای عقب‌نشینی دو محله هزینه می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه در ناحیه غرب اقدامات خوبی صورت پذیرفته اما برای اتصال پروژه انجام شده پیرامون قلعه چالشتر‌ با میدان و خیابان اصلی باید اقدامات بیشتر و موثرتری انجام شود، تصریح کرد: در اجرای پروژه‌های ناحیه غرب هیچ مشکلی وجود ندارد اما تمام پروژه‌های شهر شهرکرد ایراداتی دارند که باید دلایل وجود این مشکلات مشخص و اجرای پروژه‌‌های بازآفرینی سرعت گیرند.

برگزاری مناقصات با اطلاع‌رسانی مناسب

طیبه شریفی نایب رئیس شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه با اشاره به اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مناقصه خدمات شهری بیان کرد: شرایط باید به گونه‌ای ترتیب داده شود که برای برگزاری مناقصات اطلاع‌رسانی کامل انجام و در صورت عدم استقبال آسیب‌شناسی شود.

وی با بیان اینکه شرکت منتخب باید علاوه‌بر نظافت شهری به زیرمجموعه خود در بحث پرداخت حقوق پاکبانان و کارگران توجه کند، افزود: پاکبانان سخت‌ترین کار را در شهر انجام می‌دهند اما کم‌ترین دریافتی را دارند بنابراین در انتخاب شرکت باید این موارد مدنظر و مورد ارزیابی قرار گیرد.

شریفی با اشاره به اعتبارات عمران و بازآفرینی ادامه داد: اعتبارات نباید بدون برنامه‌ریزی در سطح شهر هزینه شود بنابراین باید جهت هزینه‌کرد اعتبارات در شهر یک هماهنگی میان شهرداری و راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های متولی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است اعتبارات بدون برنامه‌ریزی و بدون اجرای طرح بزرگی هزینه شود، آسیب ایجاد می‌کند، گفت: همه مردم شهر بر این موضوع اذعان دارند که میدان امام‌‌زادگان دوخاتون(س) نباید به این صورت طراحی می‌شد بنابراین باید نظارت و کارشناسی دقیق‌تری صورت پذیرد و کمیته‌ای تخصصی تشکیل تا کار بررسی و شهرداری و راه و شهرسازی توپ را به میدان یکدیگر نیندازند.

حیدر علیپور عضو شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه با اشاره به انتخاب دقیق پیمانکار خدمات شهری گفت: ارزیابی‌ها در انتخاب شرکت باید با دقت و نظارت کافی انجام و پیمانکاری انتخاب شود که توانمند و رضایتمندی شهروندان و مجموعه مدیریت شهری را اولویت کارخود قرار دهد.

وی گفت: نظارت دقیق بر انتخاب شرکت می‌تواند از بروز مشکلات در شهر و شرکت افراد ناتوان و ضعیف در مناقصه جلوگیری کند.

علیپور ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری ماشین‌آلات زیادی ندارد می‌طلبد نسبت به خرید ۳۰ دستگاه نیسان پرس پسماند اقدامات لازم را انجام تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

تخصص و تعهد شرکت‌ها مبنای کار شهرداری قرار گیرد

مصطفی حیدری عضو شورای اسلامی شهرکرد در ادامه ضمن تاکید بر انتخاب شرکت متخصص و متعهد بیان کرد: ارزیابی دقیق شرکت‌ها باید مبنای کار شهرداری قرار گیرد و شرکت‌هایی که انتخاب می‌شوند تجهیزات کامل برای انجام امور را داشته باشند.

وی گفت: امروز مدیریت راه و شهرسازی برای کمک به مدیریت شهری به میدان آمده و برای اجرای پروژه‌ها از محل اعتبارات بازآفرینی هزینه می‌کند بنابراین برای رفع مشکلات می‌توان با جلسه و مذاکره تعامل برقرار و مشکلات مرتفع شود.

علیرضا توکلی عضو دیگر شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: نیت همه ما تحویل کار به یک پیمانکار توانمند است اما در قانون آمده است که اگر تعداد شرکت‌کنندگان در مناقصه کمتر از ۵ نفر بود و یا تبانی صورت پذیرفت مناقصه لغو و مجددا برگزار شود.

وی گفت: در برخی مواقع با بی‌درایتی و عدم تعهد پیمانکار نسبت به شرح وظایفش مواجه شده‌ایم بنابراین باید در ارزیابی‌ها، نظارت‌ها و دریافت ضمانت‌نامه‌ها دقت و بررسی بیشتری انجام شود.

سیاست‌های جامع بازآفرینی باید از صافی نگاه اجتماعی گذر کند

توکلی با بیان اینکه حضور سیاست‌های جامع بازآفرینی باید از صافی نگاه اجتماعی گذر کند، ادامه داد: طولانی‌شدن پروژه‌ها در چشم شهروندان ناخوشایند است هرچند برخی مواقع گناه را به گردن کمبود و یا عدم تخصیص اعتبارات می‌اندازیم اما برای رفع این مشکل هم می‌شود راهکار پیدا کرد و از استانداری کمک گرفت.

وی افزود: راه و شهرسازی هم برای جلوگیری از ایجاد دیون می‌تواند زمین در اختیار دستگاه‌ها قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهرکرد خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی شورای شهر نظارت بر عملکرد دستگاه‌هایی است که به نوعی با مدیریت شهری در ارتباط هستند بنابراین باید با یک نگاه عملیاتی جهت اجرای پروژه‌ها با دستگاه‌ها همکاری کند.

حمید فتح‌اللهی عضو شورای اسلامی شهرکرد در ادامه گفت: برگزاری مناقصات به جهت انتخاب شرکت برتر است و حضور پیمانکار توانمند قطعاً رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به انتخاب شرکت اقدام شود، چرا که اگر زباله‌ها یک شب جمع‌آوری نشود مشکلات عدیده‌ای در شهر به وجود می‌آید.

وی افزود: ارزیابی شرکت بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر شرکت ضعیفی نمره قابل قبول را دریافت کرد اما شرح وظایف را به خوبی اجرا نکرد مشکلات و نارضایتی‌ها را به وجود می‌آورد بنابراین نظارت دقیق از سوی مجموعه مدیریت شهری باید انجام شود.

فتح‌اللهی گفت: از میدان ابوعلی سینا تا میدان فردوسی شهرکرد قابلیت خوبی برای راه‌اندازی بازارچه وجود دارد که به عنوان یک چشم‌انداز می‌تواند در برنامه قرار گیرد.

تعهدات نسبت به پاکبانان انجام نشده است

امامقلی بلالی عضو شورای اسلامی شهرکرد در ادامه جلسه بیان کرد: متاسفانه شرکت خدمات شهری فعلی مبالغ خوبی به‌عنوان اضافه‌کاری دریافت اما تعهدات خود نسبت به پاکبانان را انجام نداده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت کرونا و بهداشت نامطلوبی که در شهر وجود دارد پاکبانان در این شرایط به مردم خدمت می‌کنند اما حقشان‌ ضایع شده است بنابراین فردی که در مناقصه شرکت می‌کند باید به وظایف خود نسبت به پاکبانان هم توجه ویژه داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهرکرد با بیان اینکه در محله مسجد ابومحمد کار کارشناسی دقیق انجام نشده است، ادامه داد: راه و شهرسازی باید برای انجام کار در محلات مختلف شهرکرد به کمک شهرداری بیاید و راهکار ارائه کند.

بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در ادامه جلسه بیان کرد: امیدوار هستیم که از مناقصه انتخاب پیمانکار خدمات شهری استقبال خوبی صورت پذیرد و به دنبال این هستیم که بهترین و توانمندترین پیمانکار جهت انجام امور مربوطه انتخاب شود.

وی افزود: تمام موارد کیفی و کمی در فرم ارزیابی پیش‌بینی شده است که با کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز شرکت انتخاب و پس از آن مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد.

شهردار شهرکرد تصریح کرد: شهرداری آمادگی دارد تا هر کجا نیاز بود همکاری لازم را با راه و شهرسازی داشته باشد چراکه هدف هر دو دستگاه توسعه و رونق و آبادانی شهر است.

۱۹ میلیارد تومان اعتبار بازآفرینی در شهر شهرکرد

ابراهیم علیرضایی معاون بازآفرینی مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در ادامه جلسه با بیان اینکه سال گذشته ۲۲۸ میلیون تومان از محل اعتبارات بازآفرینی در شهرکرد هزینه شد، گفت: امسال برای شهر شهرکرد ۱۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات بازآفرینی پیش‌بینی شده که ۸ میلیارد تومان آن برای ناحیه غرب می‌باشد که در حال حاضر ۱۰ پروژه مشترک با شهرداری در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون از محل اعتبارات بازآفرینی ۳۵ پروژه در استان تعریف و فعال است، افزود: راه و شهرسازی هیچ پروژه‌ای را به تنهایی تعریف نکرده است و تمامی پروژه‌ها به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

علیرضایی بیان کرد: در بحث بازآفرینی ۴۰ درصد کار توسط سایر دستگاه‌ها، ۳۰ درصد توسط شهرداری و ۳۰ درصد هم توسط راه و شهرسازی انجام می‌شود که این موضوع به صورت کامل تحقق نیافته و ما به تنهایی وارد میدان شده‌ایم‌ در صورتی که برای انجام پروژه همراهی همه دستگاه‌ها را نیاز داریم.