ابتلای ۶۰۰ تن از رانندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به کرونا
ابتلای ۶۰۰ تن از رانندگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به کرونا
معاون عمرانی وزیر کشور از ابتلای ۶۰۰ نفر از ناوبران حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی به بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد.

آرمان شهر خبر به نقل از ایسنا: جمالی نژاد با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور گفت: بی تردید دلیلی وجود ندارد که مردم از ماسکهای ۳۰۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی استفاده کنند. همه می توانند از دستمال کاغذی ماسک درست کنند و از آن استفاده کنند. هنگامی که استفاده از ماسک مطرح می شود با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه نمی توانند ماسک را تهیه کنند اما می توانند با دستمال کاغذی این ماسکها را تهیه کنند بر همین اساس از همه هم میهنان درخواست می کنم که در استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند و در این شرایط با مسئولان و مدیران خود همراه شوند تا کاری ارزشمند رقم بخورد.

وی افزود: شهرداری تهران و شهرداریهای سراسر کشور نسبت به ضدعفونی معابر و حمل و نقل عمومی تمام تلاش خود را بکار گرفتهاند. ایستگاههای مترو، بی آر تی و تاکسی ضدعفونی می شوند و معابر عمومی و پاتوقهای مردمی نیز توسط شهرداریها روزانه ضدعفونی می شوند.

وی ادامه داد: برخی ایستگاههای اتوبوس روزانه دو بار و مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می شود. در حقیقت از سال گذشته که موضوع شیوع کرونا ویروس مطرح شده و حتی پیشتر از آن با وقوع سیل در کشور شهرداریها زحمات زیادی را در کشور متحمل شدهاند. شهرداریها جامعهای تلاشگر به صورت شبانه روزی هستند و تنها دستگاهی هستند که پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن به کمک مردم و دستگاههای ذیربط در هنگام وقوع بحرانها می شتابند.

معاون وزیر کشور در خصوص شلوغی اتوبوسها در پایتخت گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوسها استفاده می کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش می یابد اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است. در چنین شرایطی با توجه به فرسودگی ناوگان و افزایش قیمت تمام شده تولید اتوبوس از رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد تومان مجموعه شهرداریها با مشکلات بسیاری روبرو شدند. قطعا تامین منابع مالی برای خرید اتوبوسها در شرایطی که تلاش می شود فشار مضاعف به مردم وارد نشود برای شهرداریها کاری بسیار سخت است. بر همین اساس دولت در حوزه اورهال کردن اتوبوسهای فرسوده کمک هایی را به شهرداریهای کشور ارائه کرد.

وی در خصوص رعایت پروتکلهای فاصله گذاری برای پیشگیری از کرونا در حمل و نقل عمومی نیز گفت: پروتکلهای ابتدایی بسیار سختگیرانه بود لذا اصلاح و مقرر شد مسافرین در صندلیهای موجود مستقر شوند اما همگی از ماسک استفاده کنند. از روز گذشته که الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجرایی شده بر اساس گزارشهای میدانی بیش از ۹۸ درصد مسافران ناوگان مترو از ماسک استفاده کردند. در سایر ناوگان انبوه بر همانند بی آر تی نیز این مورد رعایت شده اما در اتوبوسهای خطوط معمولی به ویژه در مناطق کم برخوردارتر استفاده کمتری داریم لذا از همه شهروندان درخواست می کنیم که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نوسازی و بازسازی ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تا پیش از تحریمها گفت: مقرر بود این نوسازی و بازسازی انجام شود اما با توجه به اعمال تحریمها این موضوع متوقف شد و دولت دست روی دست نگذاشته و سال گذشته ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد. همچنین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس به کلانشهرها داده شد و ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای این بخش اختصاص پیدا کرد. امیدواریم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز امسال برای نوسازی اتوبوسها اختصاص پیدا کند. از سوی دیگر تفاهم نامه‌ای نیز با یکی از شرکتهای خودروساز برای تولید ۲۰۰۰ اتوبوس جدید در سمنان منعقد شده است. سال گذشته برای اولین بار پس از سالها مبلغ یارانه بلیت با وجود شرایط سخت اقتصادی پرداخت شد هر چند که این مبلغ ناچیز بود اما تلاش می کنیم امسال نیز این مبلغ پرداخت شود. به این ترتیب هر کجا که کورسویی از امید بوده ورود پیدا کردهایم.

وی تاکید کرد: در طول سالهای گذشته و در دولتهای مختلف کارهای خوبی انجام شده اما گلایه هایی نیز وجود دارد. در شرایط سخت اقتصادی فعلی دغدغه هایی برای نوسازی ناوگان در شهرداری ها وجود دارد لذا باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و همت کنیم و با کمک و اطلاع رسانی دقیق در این حوزه اقداماتی موثر را انجام دهیم. سازمانهای اتوبوسرانی ما درآمدزا نیستند و زیان‌ده هستند ولی ملاحظات و بازرسیهای مداوم و حسابرسیهای دقیق انجام می شود و با تخلفات به جد برخورد خواهد شد.